5.774 lest ·
13 svar
6k lest
13 svar
Innrede loft -> Beregning W-takstol til Rammetakstol
Hei
Jeg har tenkt å innrede loftet på garasjen og kommer derfor til å måtte bygge om takstolene.
Til slutt kommer jeg kanskje til å legge ut både beregning og ombyggingen, men jeg er likevel nysgjerrig om det finnes noen hjelpemidler / beregningsverktøy som kan bruke eksisterende tegninger og mål på W-takstolene som sitter der i dag, for å omvandle disse styrkene og underlagene til en tegning for en passende rammeverkstol med mer plass i midten for rommet på loftet, men som tåler samme laster.
Deretter bør jeg selvfølgelig se over den eksisterende lastberegningen da det kommer til gulv og vegger samt seng og litt møbler på overetasjen som kanskje gjør at jeg bør legge på litt ekstra i de nye takstolene.
Eller finnes det noen her på forumet som kan hjelpe meg, enten med råd eller profesjonell hjelp
Jeg har tenkt å innrede loftet på garasjen og kommer derfor til å måtte bygge om takstolene.
Til slutt kommer jeg kanskje til å legge ut både beregning og ombyggingen, men jeg er likevel nysgjerrig om det finnes noen hjelpemidler / beregningsverktøy som kan bruke eksisterende tegninger og mål på W-takstolene som sitter der i dag, for å omvandle disse styrkene og underlagene til en tegning for en passende rammeverkstol med mer plass i midten for rommet på loftet, men som tåler samme laster.
Deretter bør jeg selvfølgelig se over den eksisterende lastberegningen da det kommer til gulv og vegger samt seng og litt møbler på overetasjen som kanskje gjør at jeg bør legge på litt ekstra i de nye takstolene.
Eller finnes det noen her på forumet som kan hjelpe meg, enten med råd eller profesjonell hjelp
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Konsekvensene pleier å bli urimelige, hvis spennvidden er større enn 4-5 m. Fagverket erstatter limträ og andre konstruksjoner for store spennvidder.
Hei og takk for ditt svar.J justusandersson skrev:
Takstolene må uansett gjøres om for å fjerne W-støttebenene i midten. Men dersom jeg tolker svaret ditt riktig så mener du at takstolene ikke vil kunne konstrueres om for å bære noe mer gulvvekt/loft når spennvidden er såpass lang... altså urimelig.
Som jeg har forstått vil jeg med største sannsynlighet trenge en limtrebjelke eller stålbjelke parallelt med takstolene midt gjennom garasjen for å halvere spennvidden og avlaste takstolene.
Det ser ut til å være den mest sannsynlige løsningen. Limtre som bjelkelag mellom takstolene vil bli altfor dyrt da garasjen er 12 m lang.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
I prinsippet kreves det at man bygger nye takstoler, selv om man ikke trenger å fjerne alt det gamle. Det er en åpenbar risiko for at det nye loftsbjelkelaget vil bygge mye i høyden. Så forferdelig dyrt trenger det ikke å bli med limtre hvis man utnytter materialet på riktig måte. En 12 m lang stålbjelke i garasjens midt blir derimot dyrt, gjetningsvis minst 25000 kr. For en fordypet diskusjon trenger man å vite garasjens mål.
Garasjen er 9.6m bred og 12.7m dyp.
Men hvordan mener du at limtre i bjelkelaget kunne bli billigere enn 1 stk stålbjelke rett gjennom garasjen.
Jeg tenkte meg 1 stålbjelke rett gjennom og så kortle bjelkelaget men se ombyggde takstoler.
10-11 stk 9.6m limtrebjelker mellom eksisterende takstoler eller som del av nybygde takstoler føles som en dyrere løsning enn 1 stk 12.7m stålbjelke, men 1-2 stolper på midten i garasjen.
Limtre er jo ganske dyrt også og det drar raskt av gårde over 25k i de mange lengdene jeg trenger.
Men hvordan mener du at limtre i bjelkelaget kunne bli billigere enn 1 stk stålbjelke rett gjennom garasjen.
Jeg tenkte meg 1 stålbjelke rett gjennom og så kortle bjelkelaget men se ombyggde takstoler.
10-11 stk 9.6m limtrebjelker mellom eksisterende takstoler eller som del av nybygde takstoler føles som en dyrere løsning enn 1 stk 12.7m stålbjelke, men 1-2 stolper på midten i garasjen.
Limtre er jo ganske dyrt også og det drar raskt av gårde over 25k i de mange lengdene jeg trenger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med de målene handler det snarere om 50 K for en stålbjelke, som dessuten får urimelige mål. Dette gjelder også limtreet. Eneste sjanse er å akseptere søyler i midten eller å begrense den delen av loftet som brukes som bolig etc.
Oi, jeg visste ikke at IPE-bjelker var så dyre. Min idé har vært å kjøre 10m IPE-bjelke og så avslutte de siste 2.7m med bærende vegg siden jeg har et rom innerst i garasjen. Men 10m stålbjelke kan vel ikke koste 50k?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
IPE bjelker er nok ikke riktig type. De blir veldig høye og ustabile. Det handler heller om HEA bjelker. Men en 10 m bjelke trenger minst en søyle på midten for å få rimelige dimensjoner.
Ok, det høres veldig rart ut. Jeg har lest om flere andre her på forumet som har hatt bjelker på 10m uten noen som helst søyle under. Og med 3m i takhøyde i garasjen så burde jeg kunne gå for en IPE bjelke på 300-340mm uten problem. Hvordan mener du at IPE bjelken blir ustabil? Den ligger jo trykket inn mellom takbjelkelag og 2-3 søyler som står på en betongplate...de kommer ikke til å ta veien noe sted. Hvor i ligger ustabiliteten i IPE-bjelken? Så er det klart at om jeg ikke vil senke takhøyden under bjelken med så mye så kan jeg så klart bytte til HEB eller HEA men da øker jeg på andre siden egenvekten markant på bjelken sammenlignet med IPE. For meg er ikke takhøyde et problem og derfor sikter jeg på IPE. Men jeg bør nok vende meg til en bygningsingeniør i uka så får de regne på det i stedet.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med 10 m spennvidde handler det om en HEA 400. Den veier 125 kg/m som med 25 kr/kg inkl moms blir 31250 kr. En IPE-bjelke med tilsvarende egenskaper må være IPE 500. Den veier 90,7 kg/m som blir 22675 kr. En IPE-bjelke er vippeutsatt på grunn av sine proporsjoner, hvilket krever særlige tiltak. Lange stålbjelker kan også utsettes for andre kraftfenomener som krever spesiell hensyn.
Men selv om du legger inn en stålbjelke i midten, vil dimensjonene på W-takstolenes over- og underrammer være utilstrekkelige. Med kanskje 45x170 til overrammer og 45x145 til underrammer kommer du ikke langt med den aktuelle spennvidden. Det vil fortsatt kreves limtre på flere steder.
Men selv om du legger inn en stålbjelke i midten, vil dimensjonene på W-takstolenes over- og underrammer være utilstrekkelige. Med kanskje 45x170 til overrammer og 45x145 til underrammer kommer du ikke langt med den aktuelle spennvidden. Det vil fortsatt kreves limtre på flere steder.
Ok, takk for informasjonen.. så høres det ut som jeg må ha flere søyler rett og slett.J justusandersson skrev:Med 10 m spennvidde handler det om en HEA 400. Den veier 125 kg/m hvilket med 25 kr/kg inkl moms blir 31250 kr. En IPE bjelke med tilsvarende egenskaper trenger å være IPE 500. Den veier 90,7 kg/m hvilket blir 22675 kr. En IPE bjelke er vippningsbenägen pga sine proporsjoner hvilket krever særskilte tiltak. Lange stålbjelker kan også utsettes for andre kraftfenomener som krever særskilt hensyn.
Men selv om du legger inn en stålbjelke på midten så er dimensjonene på W-takstolenes over- og underrammer utilstrekkelige. Med kanskje 45x170 til overrammer og 45x145 til underrammer kommer du ikke langt med den aktuelle spennvidden. Det vil fortsatt kreves limtre på flere steder.
Hva gjelder takstolene er det jo nettopp W-takstol jeg ikke vil ha. Jeg vil jo konstruere om dem fra W til rammeverkstakstoler. Men det får også en takstolfabrikk regne på.. å bygge om takstolene og kanskje forsterke dem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes absolutt at du skal spørre en takstolsfabrik. Det er alltid bra med flere innspill.
Hvordan har det gått med dette? Skulle gjerne innrede et loft på vår overetasje og har lignende forutsetninger når det gjelder mål og w-takstoler. Føles akkurat nå som umulig å gjennomføre, og om man skulle gjøre en "ordentlig" takløft så ville kostnadene også skutt i været fordi det blir merkelig å bare løfte 1/3 av taket. Da måtte vi gjøre det på hele huset, og vi er egentlig bare interessert i å gjøre barnerommene større.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Inreda vind - flytta takstolar på självbärande tak?
Tak & Vind -
Inreda kallvind - isolering mellan takstolarna?
Isolering -
Älvsbynhus -78 inreda vind ovan dubbel garage.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kostnad och stök inreda vind 1.5-planshus
Tak & Vind -
Inreda vind 70kvm - kostnad???
Utbyggnad och tillbyggnad