8.594 lest ·
18 svar
9k lest
18 svar
Innrede kjeller og trapp ned
Side 1 av 2
Tidligere eiere bygde til huset for 10 år siden. Under tilbyggingen ble en kjeller omtrent like stor som den gamle, ca 30 kvm. Den er til halvparten under pordrenert mark, og halvparten over med kjellervinduer. Avløp og vann finnes, gulvet er grovstøpt, OSB og gips på vegger og tak, elektrisitet er ført frem. Det er bakgrunnen, og det vi ønsker å få til er en vaskerom med litt lagring, samt en badstue med dusj(kabin).
Jeg sitter bare og planlegger og trenger tips og inspirasjon, generelle spørsmål:
Jeg sitter bare og planlegger og trenger tips og inspirasjon, generelle spørsmål:
- Hva er egnet gulv? Det er grovstøpt betong på platen i dag, og cirka 2.10 opp til gipsen i taket, så det er ikke mye å spille på der. Er det fliser som gjelder? Hva trenger jeg i så fall under og hvor mye bygger det omtrent? Jeg tenker at man klarer seg uten gulvvarme da det skal bli vaskerom, en radiator er lett å få inn da kjelen står i andre halvdel av kjelleren ved siden av.
- Hva er passende vegger? Det sitter som sagt gips i dag og det finnes ikke noe fuktproblem ennå. Er det passende å flislegge alt, eller et stykke opp og deretter male?
- Den nye kjellerens inngang er via den gamle kjelleren, men jeg vil helst lage en trapp ned fra stuen ovenfor. Kan dette skape noen problemer?
- Noe annet smart jeg bør tenke på?
Medlem
· Blekinge
· 12 296 innlegg
Fliser på gulvet er best, men kommer til å føles kaldt. Bygger 12-15 mm. Plastmatte føles litt varmere, men krever utjevningslag under. Jeg ville ha foretrukket fliser pluss billig tekstilmatte pluss tøfler. Vegger: Selv om du ikke ser fukt, synes jeg konstruksjonen høres risikabel ut. Jeg ville ha revet all gips og OBS. Deretter ville jeg ha slettepusset og malt. Alternativt flislagt. Inngang fra stuen? Det finnes en tråd her hvor noen hadde en kjellertrapp som munnet ut i boligdelen, og det trakk så fryktelig kaldt fra den at de ble helt gale.
Takk for svar. Det blir nok klinker på gulvet, og kanskje en matte eller tøfler som du sier. Jeg synes ikke det er veldig kaldt på gulvet nå, jeg har en viftekonvektor i kjelleren og holder ca. 16 grader der nede. Det burde jeg jo kunne fortsette å gjøre med en ovn.T Thomas_Blekinge skrev:Klinker på gulvet er best, men vil føles kaldt. Bygger 12-15 mm. Plastmatte føles litt varmere, men krever et utjevningslag under. Jeg ville foretrukket klinker pluss en billig tekstilmatte pluss tøfler.
Vegg: Selv om du ikke ser fukt, synes jeg konstruksjonen høres risikabel ut. Jeg ville revet all gips og OSB. Deretter glattpusset og malt. Alternativt flislagt.
Inngang fra stuen? Det finnes en tråd her hvor man hadde en kjellertrapp som munnet ut i boligdelen, og det trakk så fryktelig kaldt fra den at de ble helt gale.
Blir det alltid fuktproblemer med OSB+gips i en kjeller? Jeg har ikke sjekket bak lenger enn OSB så vet ikke hvordan det ser ut bak, men er sikkert opplektet med tre. Det føles litt surt å rive ned alt for å pusse, da havner vel el og vann utenpå også. Jeg har kjent i underkant på platene, og det er tørt. Kan man ikke legge klinker på gulvet og male veggene, og så får man vel rive mer veggkledningen senere hvis fukt oppstår? Eller er det et problem med fukten fra vask og badstue innenfra også mener du?
Trekk har jeg ikke engang tenkt på, oppstår det hvis man har ganske varmt der nede tror du? Jeg kanskje får plass med en trapp ned som avsluttes med en dør, det burde fungere. Det er kanskje bra fra et fuktighets synspunkt også hvis man bruker tørketrommel og har badstue der nede. Helst vil jeg ikke bare kunne gå inn fra gamle kjelleren, den har nemlig lavt tak og trappen ned dit er en dødsfelle hvis man har tatt et par øl i badstuen
Apropos fuktighet. Hva trenger man for ventilasjon med en badstue og vaskerom. Er det nok med et avtrekk, en type Intellivent som jeg har på badet? Har naturlig ventilasjon.
Medlem
· Blekinge
· 12 296 innlegg
Kanskje du er ekstremt heldig som ikke har fuktproblemer med organiske materialer i kjelleren. En fremtidig takstmann vil dømme ut organiske materialer der. Men hvis dere tenker å bo der for alltid kan man ta risken og flise eller male direkte på gips.
Trist å si, men det er et sånt typisk prosjekt der omfanget vokser hele tiden. Først: "Elskling, skal vi pusse opp vaskerommet i kjelleren?"
"Visst! Fliser og så blir det som i brosjyren."
"Nei, gulvet må støpes om og da må man bytte sluk for ikke å tape forsikringen. Pigge opp blir det!"
"Pokker også! Veggene da?"
"Bør rives. Så blir det ny strøm- og vannlegging. 50 tusen ekstra."
"Men du sa jo..."
Kjenner du det igjen? Hos meg var det så hver eneste gang.
Trist å si, men det er et sånt typisk prosjekt der omfanget vokser hele tiden. Først: "Elskling, skal vi pusse opp vaskerommet i kjelleren?"
"Visst! Fliser og så blir det som i brosjyren."
"Nei, gulvet må støpes om og da må man bytte sluk for ikke å tape forsikringen. Pigge opp blir det!"
"Pokker også! Veggene da?"
"Bør rives. Så blir det ny strøm- og vannlegging. 50 tusen ekstra."
"Men du sa jo..."
Kjenner du det igjen? Hos meg var det så hver eneste gang.
Det var da ingenting verken selgerens eller min besiktigelsesmann kommenterte da vi kjøpte huset. Men jeg forstår hva du mener. Jeg skal begynne med å fjerne litt gips og OSB for å se hvordan det ser ut bak. Får komme tilbake med funn der.
Egentlig ser jeg to veier her. Enten kjellerveien der jeg legger puss på veggene og fortsetter å ha inngangen fra kjellertrappen. Den andre veien er vel å tro man kan unngå fukt og legge fliser og en trapp ned fra stuen. Men det heller mot det første om jeg skal være ærlig. Jeg kanskje burde bruke pengene på å prøve å ordne til den gamle kjelleren og kjellertrappen så det er lettere å komme den veien.
Egentlig ser jeg to veier her. Enten kjellerveien der jeg legger puss på veggene og fortsetter å ha inngangen fra kjellertrappen. Den andre veien er vel å tro man kan unngå fukt og legge fliser og en trapp ned fra stuen. Men det heller mot det første om jeg skal være ærlig. Jeg kanskje burde bruke pengene på å prøve å ordne til den gamle kjelleren og kjellertrappen så det er lettere å komme den veien.
Jeg har innredet kjelleren min med vaskerom og dusj. Har en trapp ned fra en gang. Jeg kjenner ikke noe trekk fra kjelleren. Har bergvarme siden ett år tilbake. Jeg monterte inn airmove ventil i vaskerommet, har deretter en ventil mellom vaskerommet og dusjen. Har montert inn en intellivent vifte på badet for å få god ventilasjon. Har deretter montert en håndkletørker som varmekilde på badet. Og et vanlig element i vaskerommet. Jeg holder ca 18-20 grader i kjelleren. Jeg har også selvtrekk, men den blir svekket på grunn av demontering av oljefyren. Jeg har luftventiler i alle rom. Veggene på badet er innredet med trebjelker med fuktsperre under. Deretter OSB + gips. Kun fuktsperre i dusjhjørnet vegg og gulv, deretter er det kun fliser på gulvet og fliser på veggene. I vaskerommet har jeg kun fliser på gulvet og 2 pussede yttervegger. Mellomveggen er bare malt. Får håpe at det går bra, men det vil jeg merke om noen år. Finnes jo også metallstendere, kan jo være bedre å ta sånt og deretter kun gipsvegger.
Beste svar
Jeg rev taket og satte opp huntonit med LED-spotter. Jeg rev ned alt på veggen, isolasjonen var svart på visse steder. Hadde brystpanel og type osb. Trelekter også. Gikk ganske smidig, brukte Webers gypsum som jeg pussede opp med retteskinne mot en skje som bygde 0,5 cm. Tok deretter en grov børste som jeg dyppet i vann og laget litt tekstur med like før det tørket. Ble kjempefint. OBS det blir vått og klissete så beskytt godt (spiller kanskje ingen rolle hvis du skal legge fliser direkte uansett)
Malte deretter med silikatmaling. I gulvet har jeg granab stålprofiler med undergulvventilasjon for å fjerne fukt og radon. Så sponplater og enstavs parkett
ble kjempebra. Å sprenge opp noen centimeter så kan du gjøre mye mer. Men sørg for å sikre konstruksjonen også.
Jeg tror ikke på snarveier, men budsjett, bestem arbeidstid (jeg har to små barn) og ta en ting av gangen. Jeg har renovert i to år nå, gjort om hele kjellerstua, bygget badstue og dusj, byttet alle vinduer til trelagsdører, gulv ja i prinsippet hele huset
Er superfornøyd! Og har kontroll på pengene og er ikke separert
Malte deretter med silikatmaling. I gulvet har jeg granab stålprofiler med undergulvventilasjon for å fjerne fukt og radon. Så sponplater og enstavs parkett
Jeg tror ikke på snarveier, men budsjett, bestem arbeidstid (jeg har to små barn) og ta en ting av gangen. Jeg har renovert i to år nå, gjort om hele kjellerstua, bygget badstue og dusj, byttet alle vinduer til trelagsdører, gulv ja i prinsippet hele huset
Er superfornøyd! Og har kontroll på pengene og er ikke separert
Medlem
· västra götaland
· 401 innlegg
Vent nå! Oppreglet med tre i en kjeller?T Tvapac skrev:
Absolutt NO NO, ifølge den informasjonen jeg har fått. Må være stålregler når det er mot betong....
Allvitende
· The Great North
· 1 208 innlegg
Er det et gammelt hus har de sikkert spikret lekter rett inn i betongen og lektene suger kapillært opp fuktighet avhengig av dreneringens kvalitet. Jeg renoverte min kjellerstue og der var det kullsvart bak og under.
Mitt tips for gulvet i vaskerommet er et gulv med plastmatter type Bergo xl som gjør at du kommer opp fra kulden for en veldig billig penge.
Veggene? Slik gjorde jeg! Nye fine vegger foran de gamle. Helt uten kontakt med fuktighet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/
Mitt tips for gulvet i vaskerommet er et gulv med plastmatter type Bergo xl som gjør at du kommer opp fra kulden for en veldig billig penge.
Veggene? Slik gjorde jeg! Nye fine vegger foran de gamle. Helt uten kontakt med fuktighet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/
OK! Nå har jeg sjekket. Det var trelekter og isolering bare i den veggen inn mot den gamle kjelleren. I de tre ytterveggene er det Leca-blokk helt uten puss, stållekter uten isolering, osb og sist gips da. Alt føles knusktørt.
Men det er jo mange av dere som anbefaler å fjerne alt og så pusse, noe jeg også synes passer ganske bra i en kjeller. Går det an å anslå hva det koster å pusse opp tre vegger av Leca i et rom på ca. 30 kvm? Selve pussingen og flisleggingen på gulvet vil jeg sette bort.
Akkurat nå er jeg inne på å forbedre kjellertrappen som finnes og pynte opp den gamle kjellerdelen, og så legge de samme flisene i hele kjelleren. Det er veldig grovt støpt i den nye kjelleren, det ser ut til å være i vater, men grovt og ganske ujevnt. Kan man legge fliser med flislim direkte på det, eller må det avrettes først?
Bergo XL har jeg i den gamle kjelleren, liker det ikke, for gulvet er så grovt støpt under. Føles skittent. Skulle heller hatt fliser og tepper i stedet.
Men det er jo mange av dere som anbefaler å fjerne alt og så pusse, noe jeg også synes passer ganske bra i en kjeller. Går det an å anslå hva det koster å pusse opp tre vegger av Leca i et rom på ca. 30 kvm? Selve pussingen og flisleggingen på gulvet vil jeg sette bort.
Akkurat nå er jeg inne på å forbedre kjellertrappen som finnes og pynte opp den gamle kjellerdelen, og så legge de samme flisene i hele kjelleren. Det er veldig grovt støpt i den nye kjelleren, det ser ut til å være i vater, men grovt og ganske ujevnt. Kan man legge fliser med flislim direkte på det, eller må det avrettes først?
Bergo XL har jeg i den gamle kjelleren, liker det ikke, for gulvet er så grovt støpt under. Føles skittent. Skulle heller hatt fliser og tepper i stedet.
Din flislegger kan nok både pusse veggene og legge fliser med flyt under for en minimal merkostnad. Merk at selv med et godt forarbeid kan det fortsatt mislykkes, noe som skjedde med meg. Spørsmålet etterpå var, hvordan utbedrer man det, alternativt, pengerabatt. Det ble det siste, men, det ser litt risikabelt ut. Kan anbefale blank granittkompositt, reflekterer lys veldig bra.
Jeg gjør sannsynligvis alt forarbeid, og så får en proff pusse og legge flisene. Jeg er dårlig på det. Har to sluk ferdig i det grovstøpte så vil gjerne ha litt fall mot disse. Så kan jeg fuge og gjøre ferdig selv. Så får det bli!Z zniff skrev:Din flislegger kan nok både pusse veggene og legge fliser med flyt under for en minimal merkostnad. Noter at med et godt forarbeid kan det likevel mislykkes, hvilket skjedde med meg. Spørsmålet etterpå var, hvordan utbedrer man det, alternativt, pengerabatt. Det ble det sistnevnte, men det ser litt risikabelt ut. Kan anbefale blank granittkompositt, reflekterer lys veldig bra.
Jeg står overfor samme oppgave og planlegger å legge rupanel på gulvsponplater som deretter ligger flytende på en platonmatte direkte mot betonggulvet. Deretter skaper jeg en luftstrøm under platonmatten ved å langs den ene veggen koble noen små rør til den eksisterende avtrekksventilasjonen og la gulvet glipe litt under listen i rommets andre ende slik at den kan suge inn romtemperert luft under gulvet.
Taadaa! Kalde gulv no more!
Taadaa! Kalde gulv no more!
Medlem
· Västerbotten
· 872 innlegg
Når det kommer til kjellere så finnes det åpenbart to leire:
Den ene leiren mener at man skal la det være kald betong overalt.
Den andre leiren vil skape samme miljø som på bakkeplan og gir blaffen i hva alle sier.
Man kan jo plassere seg midt imellom. For det første finnes det ingen generell regel for grunnforhold i hele Sverige. F.eks står mitt hus på en høyde og har cirka 6 meter med sand ned til fjell, min morfars hjemsted står på morene der det trengs en solid gravemaskin for å komme ned, og huset jeg vokste opp i står i blåleire med stadige fuktproblemer. Alt dette er innenfor Västerbottens rammer.
For det andre har jo ikke alle samme smak. Det er jo mulig å bruke penger på en beboelig kjeller i stedet for å løfte taket på huset for en ekstra etasje eller utvidelser.
Det finnes jo bevist bolighus og bygninger med virksomhet med innredede kjellere uten at det er en innsjø i disse.
Så det er jo ikke umulig å fikse det.
Skulle det ha vært en skrevet lov at takstmenn skulle slå ned på en innredet kjeller med trelekter, så er en valgfri en velkommen hjem til meg. Et av kjellerrommene er kledd med trelekter og perlespons som jeg holder på å rive ut. Det er ikke engang rust på spikrene som sitter i pluggene i ytterveggene og det har sittet der siden 1966.
Sunt vett kommer man langt med. Ikke lekter med tre og bygg ikke tett om området er fuktutsatt, men riv ikke ned noe som er problemfritt bare fordi det generelt bør være fuktproblemer i en kjeller.
Den ene leiren mener at man skal la det være kald betong overalt.
Den andre leiren vil skape samme miljø som på bakkeplan og gir blaffen i hva alle sier.
Man kan jo plassere seg midt imellom. For det første finnes det ingen generell regel for grunnforhold i hele Sverige. F.eks står mitt hus på en høyde og har cirka 6 meter med sand ned til fjell, min morfars hjemsted står på morene der det trengs en solid gravemaskin for å komme ned, og huset jeg vokste opp i står i blåleire med stadige fuktproblemer. Alt dette er innenfor Västerbottens rammer.
For det andre har jo ikke alle samme smak. Det er jo mulig å bruke penger på en beboelig kjeller i stedet for å løfte taket på huset for en ekstra etasje eller utvidelser.
Det finnes jo bevist bolighus og bygninger med virksomhet med innredede kjellere uten at det er en innsjø i disse.
Så det er jo ikke umulig å fikse det.
Skulle det ha vært en skrevet lov at takstmenn skulle slå ned på en innredet kjeller med trelekter, så er en valgfri en velkommen hjem til meg. Et av kjellerrommene er kledd med trelekter og perlespons som jeg holder på å rive ut. Det er ikke engang rust på spikrene som sitter i pluggene i ytterveggene og det har sittet der siden 1966.
Sunt vett kommer man langt med. Ikke lekter med tre og bygg ikke tett om området er fuktutsatt, men riv ikke ned noe som er problemfritt bare fordi det generelt bør være fuktproblemer i en kjeller.
Høres fornuftig ut alt du skriver. Skulle jeg starte fra begynnelsen ville jeg brukt puss. Men nå er det stålstendere, gips og osb med elektrisitet og vann lagt opp, føles litt surt å bare rive alt det. Ender kanskje med at jeg river likevel, helst vil jeg nok ha hvitmalte puss og fliser.
Tak er også gipset, men egentlig skulle jeg nok ønske å ha panel. Faen...blir til å rive alt, sånn går det når noen andre har begynt og man skal ta over.
Tak er også gipset, men egentlig skulle jeg nok ønske å ha panel. Faen...blir til å rive alt, sånn går det når noen andre har begynt og man skal ta over.