F
Vi har fått beskjed fra vår KA om at en entrétrapp skal anses tilhøre grunnkonstruksjonen og skal grunnlegges frostfritt og på urørt grunn. Fundamentene skulle ifølge ham ha blitt støpt på sjaktbunnen, og plintene skulle ha blitt støpt i forbindelse med kjellerveggene ble murt og før gjenfylling, noe som ikke ble gjort. Nå er det gjenfylt og vanskelig å utbedre. Trappen vi har tenkt å bygge er en enkel tretrapp, og vi hadde tenkt å støpe plinter med støperør. Det finnes ingen spesifikke tegninger i byggesakspapirene for trappen, kun fasadetegninger. Dette vil vi få anmerkning på fra vår KA, noe vi synes er litt merkelig. Kan dette stemme?

• En teknisk tegning av en utendørs tretrapp festet til et hus, med fire støtteplater og rekkverk. Trappen fører til en dør, og det er to vinduer på veggen.
T
Det høres veldig merkelig ut. Så lenge trappen ikke er en støpt trapp som er dubbet mot grunnen så den kan påvirke grunnmuren burde den vel anses som frittstående og ikke være en del av grunnkonstruksjonen. En tretrapp vil jo ikke kunne rive ned muren om den synker, selv om du setter noen festepunkter i hver ende.

Vi har en oppmurt lecamur på plate, ca 2m høy, hvorav 60 cm over bakken for vår nye inngang. Vi kommer også til å bygge en tretrapp innledningsvis og kanskje om noen år støpe en annen. Vår KA, vår konstruktør og kommunens inspektør/byggnadsingeniør (av den grundigere typen) har alle sagt at det er en helt OK løsning.

Om jeg var deg ville jeg be deres KA vise en regel som sier at trappen inngår i grunnkonstruksjonen. På tegningen ser den jo ikke ut til å være fundamentert sammen med resten av huset, men står på søyler (som i seg selv bør graves ned til frostfritt dyp).

F
T Testarn skrev:
Det høres veldig rart ut. Så lenge trappen ikke er en støpt trapp som er dubbet mot grunnmuren så den kan påvirke grunnmuren burde den vel anses å være frittstående og ikke være en del av grunnkonstruksjonen.
En tretrapp vil jo ikke kunne rive i stykker muren om den synker, selv om du setter noen festepunkter i hver ende.

Vi har en oppmurt lecavegg på plate, ca 2m høy, hvorav 60 cm over bakken for vår nye entré. Vi vil også bygge en tretrapp innledningsvis og kanskje om noen år støpe en annen. Vår KA, vår konstruktør og kommunens inspektør/byggnadsingenjör (av det mer nøye slaget) har alle sagt at det er en helt OK løsning.

Om jeg var deg ville jeg bedt din KA vise en regel som sier at trappen inngår i grunnkonstruksjonen. På tegningen ser den jo ikke ut til å være grunnlagt sammen med resten av huset uten står på søyler (som i seg selv bør graves ned til frostfritt dybde)
Takk for utfyllende svar.
Jeg skal sjekke med KA.
Ja, hensikten var at det skulle være søyler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.