Har tenkt å lage et entrétak i mindre modell. Jeg vil lage rammen i tre, og at taket skal bestå av metall. Imidlertid har jeg ikke funnet noen bra tegning av modellen jeg er interessert i å lage (se vedlagt bilde).

Hvordan skal jeg tenke og er det nok med bjelker for så å kle entrétaket med metall?

p-746813-746814

• Modell av et entrétak med skrå plater i metall og trekantformet design, med flate paneler som møtes på toppen for drenering.
Om du ikke vil føre inn bjelker som får feste inne i huset, så finnes det bare to hovedprinsipper for bæringen. 1) Noen type konsoller og 2) Pilarer i de fremre hjørnene. Hva som er mest hensiktsmessig og penest avhenger mye av hvordan husets fasade ser ut.

J justusandersson skrev:
Hvis du ikke vil føre inn bjelker som får feste inne i huset, så finnes det bare to hovedprinsipper for bæringen. 1) Noen type konsoller og 2) Søyler i de fremre hjørnene. Hva som er mest passende og penest avhenger mye av hvordan husets fasade ser ut.
Jeg tenkte ikke å ha noen stolper, men sette den i fasaden med en 45 x 145 som base i selve konstruksjonen.

S sole_oggi skrev:
Jeg tenkte ikke ha noen stolper men sette den i fasaden med en 45 x 145 som base i selve konstruksjonen.
du trenger å sette skråstag også, eller stolper.

Da blir det en konsolløsning. Taket må dimensjoneres for snølast, tenk på det.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Jeg vil helst ikke ha stolper eller skråstag. Hva mener du med konsolløsning?

En konsolløsning innebærer en form for skråstag eller hengende stag. Omtrent som en hylle. Du har selv utelukket stolper. Bjelker som festes i husets mellombjelkelag er ikke realistisk sånn i ettertid. Noen annen form for løsning finnes ikke. Taket kan ikke sveve i luften.

Har også sett dette. Jeg tror på å lage en mindre modell og sette med mange ordentlige skruer! Eventuelt en vaier på hver side som er festet i taket, begynner bygge i morgen.

Men det føles som at om den modellen holder med fire skruer så burde min mindre modell holde med 6-10 skruer.

I Bygghemmas modeller er konsollene innebygd i taket, noe som er plassbesparende. Det gjelder å sammenføye konsollene med beslag slik at de tåler påkjenningene.

Lagde en modell i går på 175 cm bred og 90 som dybde. Har fire bolter som sitter fast i treet bak teglsteinen. Kommer også til å sette 5 ordentlige skruer til. Modellen veier maks 10-15 kg som den er nå.

Det jeg lurer på er om jeg burde sette metallskiver i hjørnene for å få rammen til å sitte enda bedre sammen.

Her er den ene siden på modellen som skal grunnes og settes sammen før den kles i metall.

• Trekantet rammeverk av tre på et arbeidsbord ute, del av modellprosjekt for bygg, klar til grunning og montering før kle med plater.
Hvordan gikk det med taket? Ser flott ut!

OlleOh OlleOh skrev:
Hvordan gikk det med taket? Ser flott ut!
Det ble bra. Jeg ville ikke ha noen støtte på sidene og måtte derfor prøve å holde nede størrelse og vekt så mye som mulig.

Blikkenslageren var i tvil om det trengtes å kle inn i plywood og papp eller om det skulle holde med kondensduk og bare plate. Til slutt ble det plywood og papp under så ikke platen skal bli bulkete når det ligger snø på. Men nå i etterkant tror jeg ikke det hadde vært nødvendig.

Underdelen er en 5 mm plate som skal se ut som panel.

Har flere bilder av hele prosessen om du vil jeg skal laste dem opp.

En bestilt modell hadde kostet ca 15 000 kr. Dratta kostet oss 6000 kr med el-installasjonen inkludert. Blikkenslageren var det som kostet penger.

• Et hus inngang med en hvit dør og trapp, opplyst om kvelden. Huset har mursteinfasade og flere vinduer.
  • En enebolig med hvit murvegg og svart tak. Hoveddøren har en liten baldakin over, med en trapp og blomsterpotter foran.
  • Nyinstallerad dörröverbyggnad utan sidostöttor med plywood, papp och plåtunderlag på en vitputsad fasad.
  • Liker
Bonzo2000 og 3 andre
  • Laddar…
Stilig! Jeg vurderer å gjøre noe lignende og har samme problemet med at jeg ikke ønsker/kan sette opp konsoller/skråstøtter. Har du flere bilder av hele prosessen, så er jeg takknemlig for å motta dem :)

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Stilig! Jeg vurderer å gjøre noe lignende og har samme problem at jeg ikke vil/kan sette konsoller/skråstøtter. Har du flere bilder av hele prosessen så er jeg takknemlig for å motta dem :)
Absolutt, har det på datamaskinen. Laster opp i løpet av dagen. Det jeg hadde som var til min fordel da jeg satte opp den var at bak teglfasaden satt det en metallramme på trepanelet bak. Fra metallrammen gikk det ut noen furbolter gjennom teglet, så jeg laget hull i trerammen på inngangstaket og skrudde på skiver og muttere. Så kompletterte jeg med 4-5 jævlig lange og solide skruer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.