Bygget et uterom i fjor, festet da mine 4m lange takstoler mot den fremre bærbjelken. Skrudde dem med 160mm 6mm treskruer, totalt tre skruer per takstol.
Nå når sommervarmen har slått til, har det oppstått en sprekk på ca 2mm mellom bærbjelken og takstolene. Er det krymping i limtre, uterommet holder 50c daglig akkurat nå, eller er uterommet i ferd med å skli fra hverandre?
Det er nok først og fremst limtrebjelken som krymper i bredden når den tørker i varmen. Skråskruing er ingen god metode for innfesting av bjelker overhodet. Dels av den grunnen som du nå har oppdaget, dels fordi innfestingen i ditt tilfelle skal tåle opptil 750 kg per bjelke. Jeg foreslår at du anskaffer noen pene vinkelbeslag med plass for franske skruer, som du plasserer under hver bjelke.
Det er nok fremfor alt limtrebjelken som krymper i bredden når den tørker i varmen. Skruskrå er ingen god metode for innfesting av bjelker overhodet. Dels av den grunnen som du nå har oppdaget, dels fordi innfestingen i ditt tilfelle skal tåle opp mot 750 kg per bjelke. Jeg foreslår at du skaffer noen fine vinkelbeslag med plass for franske skruer, som du plasserer under hver bjelke.
Jeg vil jo helst unngå beslag, de er ofte ganske stygge. Som du ser på bildet la jeg to 45*70 lekter under som støtte (for å være sikker på at de 750kg ikke river bygget) Nå når alt treverk har krympet så er det ca 3mm luft mellom takstolene og 45*70 lekten. Føles som alt treverk har krympet masse i alle retninger.
De reglene så jeg ikke. Det holder sikkert da, men du får en støvoppsamler. Du ville fått en mer elegant løsning om ekstrareglene hadde dekket hele limtrebjelken, men med utskjæringer for takbjelkene. Skal man bruke beslag, bør de være solide og pene. Vanlige bygningsbeslag holder sjelden mål når det kommer til utseende. Jeg vedlegger et bilde som jeg brukte i en lignende tråd her om dagen. Det er en skole tegnet og bygget av proffer.
Alle som har sett byggeprosjektet synes jeg har overdrevet med skruer osv. Men jeg er engstelig når det gjelder slikt og vil at det skal bli solid. Med største sannsynlighet har alt treverket en fuktighetsgrad nær selvantennelse nå, og de mellomrommene som har oppstått har nok mer med krymping enn for dårlig forankring å gjøre. Men finner jeg fine vinkeljern så får de også bli med.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.