hei,

Jeg skal bygge en tredeck og trenger å skru bjelkelag til husgrunn som er betong. Jeg har en vanlig bor-/skrutrekker uten slagfunksjon. Jeg lurer på om jeg bør investere i en slagbor-/skrutrekker også, eller om det ikke trengs for innfesting i betongen?

Mvh,
Farhad

Prøv å bore et hull med den du har, men sannsynligvis vil du trenge en borhammer med SDS-chuck.

• Liker
fered
  • Laddar…
Er det for å lage hull i betongen trenger du en borhammer (eller slagborr=svekker enn borhammer). Tenker du på montasjen av innfestingen så klarer du deg med en vanlig skrumaskin om det er fasadeplugg eller vanlig plugg med skrue. Skal du bruke betongskrue kan du trenge en bankende skrumaskin til disse.

• Liker
fered
  • Laddar…
Beror helt på kvaliteten på betongen det gjelder, så vi kan ikke gi deg et 100%-ig svar.
Ofte vil du ikke komme noen vei med en vanlig bormaskin uten slagfunksjon, men hvis du har "flaks" kan det gå utmerket. På den andre siden, i så fall har du en litt porøsere betong som vil kreve mer av innfestingen av bæringen enn en hardere betong.

Hvis dette er det eneste du skal gjøre som krever at du borer i betong og din bormaskin ikke klarer arbeidet, er det beste å leie en kraftig maskin i noen timer og få arbeidet raskt unna.
Men, hvis du regner med å bore litt hull nå og da er det helt riktig tidspunkt å kjøpe en kraftigere maskin.

• Liker
fered
  • Laddar…
Er du sikker på at det er armert betong i grunnmuren? Det var vanlig fra 1920-1940 ca, men etter det er det nesten alltid betonghullstein som er litt lettere å bore i. I betonghullsteinen er det bedre å gjøre mange innfestinger med kortere skruer (spikerplugg er enklest).

• Liker
fered
  • Laddar…
Hei,

Takk for alle svarene, jeg synes at jeg vil leie en med slagsfunksjonen. I stedet vil jeg kjøpe en liten vanlig skrutrekker som er lett og handy og ikke tung, kan dere tipse meg om en bra modell?

Mvh,
Farhad

Har du ingen nabo, arbeidskamerat eller slektning som kan låne ut sin maskin? Spør rundt!

• Liker
fered
  • Laddar…
F fered skrev:
Hei,

Jeg skal bygge en tredekk og trenger å skru bjelkelaget til husgrunnmuren som er betong, jeg har en vanlig bor-/skrutrekker uten slagfunksjon, jeg lurer på om jeg bør investere i en slagskrutrekker også eller om det ikke trengs for innfesting i betongen?

Mvh,
Farhad
Leie en maskin for dette på nærmeste byggevarehus, som Bauhaus... Du kommer til å angre deg senere ellers... Ikke vær dumsnill nå da maskinleien vil være en veldig liten del av kostnaden.

• Liker
fered
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Lei en maskin for dette på nærmeste byggevarehus som Bauhaus... Du kommer til å angre senere ellers... Ikke vær dumsnål nå da maskinleien vil være en veldig liten del av kostnaden.
Så er det selvfølgelig viktig hvordan du fester bæringen avhengig av hva slags betong vi snakker om... Ny og plassbygd? Da holder det med 8mm, brun plugg og fransk treskrue... er det betonghullstein eller betong fra 30-tallet så trenger du ekspanderende plugg av anstendig lengde... uansett trenger du en ordentlig maskin. som noen skrev... spør rundt blant naboer eller bekjente.. Hvis noen jobber i et "håndverksyrke" så har de maskinen du trenger.

• Liker
fered
  • Laddar…
F fered skrev:
Hei,

Takk for alle svarene, jeg synes at jeg vil leie en med slagfunksjonen. I stedet vil jeg kjøpe en liten vanlig skrutrekker som er lett og hendig og ikke tung, kan dere tipse meg om en bra modell?

Mvh,
Farhad
Det duger bra med Biltema eller Jula om du skal kjøpe en borhammer. Men kjøp en Borhammer da, og ikke en "slagdrill". Om det var en skikkelig "skrutrekker" du lurte på så ville jeg nok anbefale en "proff"-maskin avhengig av hvor mye du kommer til å skru... Jeg bygde 60m2 terrasse med en ledningsdrevet maskin fra Jula (typ 300:-). Skrudde alle bjelker og terrassebord. Trengte aldri bytte batteri siden den gikk på strøm. Maskinen brant to ganger, men tilbake til Jula og fikk ny på garanti som er to år. Finnes ingen garantivilkår på hvordan du kjører maskinen... min var varm så man brant seg innimellom, men når den døde... hente ut en ny. Så summen er at jeg bygde 60m2 terrasse med maskin for 300:- og to turer til Jula.

• Liker
fered
  • Laddar…
hsd
Lei en boltspistol, skyter fast lektene med stålspiker, raskt og effektivt

• Liker
fered
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Lei en boltepistol, skyter fast lektene med stålnagler, raskt og effektivt
Men det kommer vel an på underlaget? Keksig betong fra 30-tallet funker det jo litt så som så med... eller betonghullstein som man har støpt selv på stedet... pleier jo å inneholde "sand med en spyttklyse og spor av sement" så eventuelle innfestinger bør være skikkelig ekspanderende eller kjemiske.

• Liker
fered og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.