Skulle trenge hjelp med hvordan jeg på best mulig måte rent styrkemessig fester denne bjelken som er rødmaskert på det vedlagte bildet.
Tenker å feste stolpene til altanrekkverket i denne bjelken.
Bjelkene har dimensjonen 45x170 og overhenget over limtredrageren er 41cm.
Tenkte først å skru gjennom bjelken rett inn i endetreet på spikerbjelkene men det føles ikke tilstrekkelig holdbart om jeg skal feste rekkverket i den ytre bjelken. Rett meg gjerne om jeg tar feil dere som er mer kyndige =)
Hvordan er den røde kantregelen selv festet i spikerreglene?
For å få det ordentlig stabilt ville jeg ha satt metallvinkler mellom kantregelen og spikerreglene, der rekkverkets stolper skal stå. Sånne her omtrent: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340039/#tab02
Og deretter dratt noen gjennomgående skruer med mutter for å styrke forbindelsen.
Og festet rekkverksstolpene der også.
På dine bilder ser det ut som at terrassen vil ligge høyt over bakken.
Da er det jo viktig at det er stabilt bygget!
Ja den ligger litt høyere opp så jeg vil ha det sikkert bygget.
Ok, du mener at jeg drar gjennomgående bolt mellom beslaget og kantregelen og mellom beslaget og spikregelen med? Bare beslag på regelen nærmest stolpe eller på hver stolpe?
Holder det å feste stolpen som jeg prøver å vise på første bildet nedenfor, eller burde jeg feste i spikregelen også? Tenker meg 2 stk M10 vognbolt for hver stolpe mot kantregelen?
(dimensjon for stolpene er 2 stk 45x95mm som limes og skrus sammen.)
Går det like bra å feste stolpen mellom to spikregler som bildet nedenfor eller bør den "hvile"/festes mot en av spikreglene?
Det synes jeg ser bedre ut, om du tåler at rekkestolpene ikke ligger i liv med utside kantreglen.
Men hvorfor 2 x 45x95 m stolper? Hvorfor ikke en 95x95 mm stolpe i hjørnet?
Da kunne forbindelsen bestå av noen vognbolt gjennom stolpe-spikerregel og gjennom stolpe-kantregel.
Feste "kantregeln" til spikerreglene med vinkelbeslag på begge sider og med gjennomgående bolt.
Videre vil jeg feste stolpene (sammenskrudde 45x95) lik den første rekkverksbildet jeg postet, altså innenfra med 2 stk diagonale vognbolter.
Rett eller feil, ikke helt sikker, men kom frem til at det er det beste/sikreste med mine forutsetninger.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.