2.854 lest ·
10 svar
3k lest
10 svar
Innfesting av baderomsskap/vask på marmorvegg
Hei!
Skal bytte servant med tilhørende skap på badet vårt. Veggene er dekket med en type steinplater, ser ut som marmor men kan være noe annet. Ca. 10 mm tykke (omtrent, tykkere enn fliser i hvert fall). Vet ikke hvordan veggen ser ut bak, så jeg vil tilpasse innfestingen etter hva som trengs. Mitt spørsmål er om hullene jeg lager i steinplatene bør være større enn skruen som skal igjennom? Uansett hvor godt jeg fester, vil det sannsynligvis henge seg nedover litt over tid, og da tenker jeg risikoen er at skruen treffer steinplaten med risiko for sprekker? Skal man ha en type støtthylse? Det ser ut til å være solide steinplater, men vil gjøre det riktig fra begynnelsen.
Og hvis det viser seg å bare være gips, går det an å bruke vanlige gipsankre, eller finnes det spesial? Tenkte på kragen som de vanlige molly-ankrene har, blir et veldig stort hull å bore hvis kragen skal ligge mot gipsen.
Hvis dere skulle gjette, hvordan tror dere veggen er konstruert i en villa fra slutten av 70-tallet? Velbygd trehus hvor man ikke har spart på noe ved byggingen.
Skal bytte servant med tilhørende skap på badet vårt. Veggene er dekket med en type steinplater, ser ut som marmor men kan være noe annet. Ca. 10 mm tykke (omtrent, tykkere enn fliser i hvert fall). Vet ikke hvordan veggen ser ut bak, så jeg vil tilpasse innfestingen etter hva som trengs. Mitt spørsmål er om hullene jeg lager i steinplatene bør være større enn skruen som skal igjennom? Uansett hvor godt jeg fester, vil det sannsynligvis henge seg nedover litt over tid, og da tenker jeg risikoen er at skruen treffer steinplaten med risiko for sprekker? Skal man ha en type støtthylse? Det ser ut til å være solide steinplater, men vil gjøre det riktig fra begynnelsen.
Og hvis det viser seg å bare være gips, går det an å bruke vanlige gipsankre, eller finnes det spesial? Tenkte på kragen som de vanlige molly-ankrene har, blir et veldig stort hull å bore hvis kragen skal ligge mot gipsen.
Hvis dere skulle gjette, hvordan tror dere veggen er konstruert i en villa fra slutten av 70-tallet? Velbygd trehus hvor man ikke har spart på noe ved byggingen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det avgjørende spørsmålet er jo hvordan den gamle servanten var montert opp.A Aderpale skrev:
Det enkleste er jo å bruke den samme opphengingen.
Og om f.eks. hullavstand ikke stemmer helt, kan du kanskje sette en tykk plywoodplate imellom som kan "oversette" gamle til den nye opphengingen.
Den gamle vasken er festet i to punkter. Festet med hver sin gjengede stav og mutter, husker ikke hva disse kalles. Hvordan det er festet i veggen bak steinplaten vet jeg dessverre ikke. Antar at selve skapet under tar opp vekten av vasken. Det nye skapet er festet i fire punkter, pluss et par til om man vil. Vasken er ikke festet i veggen i det hele tatt. Ifølge beskrivelsen skal den silikoneres mot veggen og mot skapet.KnockOnWood skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.196 innlegg
Står ikke det i byggetillatelsespapirene?A Aderpale skrev:
Hvis du ikke har dem så skal de jo finnes hos kommunen.
Ifølge nåværende bransjeregler skal for eksempel servantmøbler festes i stabilt tre (eller betong etc.), enten ved at man har en OSB-plate bak gipsen eller at man kortler med en regel akkurat der festepunktene skal være. Bare å feste en servant i gips er ikke tillatt, for stor risiko for at tettelaget ikke forblir tett med tiden.
gikk gjennom de gamle tegningene vi fikk med huset men finner ingen spesiell info annet enn at det er trestamme med gips.BirgitS skrev:
Står ikke det i byggesakspapirene?
Hvis du ikke har dem, så skal de jo finnes hos kommunen.
I følge nåværende bransjeregler skal for eksempel servanter festes i stabilt tre (eller betong etc.), enten ved at man har en OSB-plate bak gipsen eller at man kortler med en lekt nøyaktig der festepunktene skal være. Bare å feste en servant i gips er ikke tillatt, for stor risiko for at tettlaget ikke forblir tett med tiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.196 innlegg
Er badet noen gang blitt renovert?
Kommoder med fulle skuffer, servant pluss at noen kan falle over det eller sette seg på det, kan utgjøre en svært stor belastning. Det anbefales ikke å feste det kun i gips. Nåværende servant er sannsynligvis festet til stendere eller forsterkninger. Det finnes instrumenter for å finne skjulte stendere, slik at du kan se om du kan bruke de eksisterende stenderne for å henge opp kommoden.
Kommoder med fulle skuffer, servant pluss at noen kan falle over det eller sette seg på det, kan utgjøre en svært stor belastning. Det anbefales ikke å feste det kun i gips. Nåværende servant er sannsynligvis festet til stendere eller forsterkninger. Det finnes instrumenter for å finne skjulte stendere, slik at du kan se om du kan bruke de eksisterende stenderne for å henge opp kommoden.
Ja, det er pusset opp i 2011. Han som utførte arbeidet er dessverre ikke lenger med oss. Det er han, tidligere eieren, som bygde huset og også pusset det opp. Var tydeligvis byggmester og det merkes på det meste av utført arbeid. Uansett, hvis jeg er det minste usikker, så kommer jeg til å bruke ben som sikkerhet under kommoden. De beregningene jeg har gjort på hobbybasis sier også at bare gipsankre ikke kommer til å fungere. Finnes det noen stendersøker som man kan stole på? Letet litt selv og la ned den tanken etter en stund.BirgitS skrev:
Er badet pusset opp noen gang?
Kommoder med fylte skuffer, servant samt at noen kan falle over det eller sette seg på det så blir det en svært stor last. Anbefales ikke å feste det i bare gips. Nåværende servant er nok festet i stendere eller kortling. Det finnes instrument for å finne skjulte stendere så du kan se om du kan bruke eksisterende stendere for å sette opp kommoden.
Det kan jo bli litt klarere når det gamle servanten og skapet er borte, men så er det jo litt hastverk for å få opp det nye
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.196 innlegg
Spør i underforumet for verktøy mm.A Aderpale skrev:
2011 har jeg for meg at det skulle være kortlinger, regler eller treplate for all festing i bransjeregler, men man kan jo ikke være sikker på at det er gjort i henhold til dem når det er en gammel byggmester som har gjort det.
Nei, går jo ikke å vite uten å se med egne øyne. Det er ordentlig gjort, men det er jo etter hva nåværende servant og skap trenger.BirgitS skrev:
Noen som har tanker om dette med selve hulltagingen i marmor? Fantes en overflødig plate fra renoveringen og jeg vil si at den er mer enn 10mm tykk. Si at jeg har flaks og det finnes tre i veggen, holder det å bore et noe større hull enn skruen og så skru i skruen? Tenkte å bruke fransk skrue om det er tre.
Klikk her for å svare