8.031 lest ·
13 svar
8k lest
13 svar
Innfelt sikringsskap i brannklassifisert vegg?
Det enkle svaret er at det går om sentralen ikke forverrer branncellen. Jeg har for meg at jeg har sett slike udyr. Man kan også tenke seg at man bygger en nisje for innfellingsboksen, trekker ned slangene og branntetter i og rundt rørene etter at man har trukket kablene. Så setter man inn sentralen og vips, så er ikke branncellen påvirket. Det er dog mye arbeid, skal dette skje kommersielt så ville jeg lete etter en annen plassering.X xLnT skrev:
Dette er nybygg, hadde gjerne satt inn en innfelt sentral i stedet for å sette utenpåliggende.J Johan456 skrev:Det enkle svaret er at det går om sentralen ikke forverrer branncellen. Jeg har for meg at jeg har sett slike udyr. Man kan også tenke seg at man bygger en nisje for innfellingsboksen, drar ned slangene og branntetter i og rundt rørene etter at man har dratt kablene. Så setter man inn sentralen og vips, så er ikke branncellen påvirket. Det er dog mye jobb, skal dette skje kommersielt så ville jeg lete etter en annen plassering.
Du mener at man kler inn den innfelte sentralen med branngips?
Ja i prinsippet. Men det holder med vanlig gips, vanligvis 2 lag for EI 30/60.
Så reduseres jo tykkelsen på isolasjonen, men jeg kan ikke tro at dette ikke kan løses. Man tillater jo f.eks. innfelte bokser, under visse forutsetninger på begge sider av en brannklassifisert vegg, både EI 30 og EI 60.
Ta kontakt med typ Garo eller Hager så har de sikkert en løsning. Med bunnboks i metall burde dette rimeligvis gå.
Så reduseres jo tykkelsen på isolasjonen, men jeg kan ikke tro at dette ikke kan løses. Man tillater jo f.eks. innfelte bokser, under visse forutsetninger på begge sider av en brannklassifisert vegg, både EI 30 og EI 60.
Ta kontakt med typ Garo eller Hager så har de sikkert en løsning. Med bunnboks i metall burde dette rimeligvis gå.
Dobbelt gips bak og på sidene er brannklasse 60, samt den vegg som er jevnt med sentralens ytterkant også den dobbelt gips
Så med hullene inn i sentralen, går bra med branntetningsmasse, skal det være riktig-riktig så skal det være overgang til opg eller pansar siste biten (0,5 meter) er nok ikke så farlig med det om veggbekledning er A60
Så med hullene inn i sentralen, går bra med branntetningsmasse, skal det være riktig-riktig så skal det være overgang til opg eller pansar siste biten (0,5 meter) er nok ikke så farlig med det om veggbekledning er A60
Vi har satt/kommer sette enkeltlag med branngips (15mm) det skal holde.J Johan456 skrev:Ja i prinsippet. Men det holder med vanlig gips, vanligvis 2 lag for EI 30/60. Så minsker jo tykkelsen på isolasjonen men jeg kan ikke tro at dette ikke går å løses. Man tillater jo f.eks innfelte bokser, under visse forutsetninger på begge sider av en brannklassifisert vegg, både EI 30 og EI 60. Ta kontakt med typ Garo eller Hager så har de sikkert en løsning. Med bunnboks i metall burde dette rimeligvis gå.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Men du trenger jo da å ha det så det helt omringer hullet der sentralen skal sitte. I tillegg må du brannsikre alle gjennomføringer.
Hadde vært interessant å se noens (antar at det er forsikringsselskapene) spesifikasjon for hva som kreves.
Jeg tenker om man tillater bokser av plast og likeledes rør for å forbinde dem et sted så føles det jo ikke helt fremmed å sette en innfelt sentral.
Jeg tenker om man tillater bokser av plast og likeledes rør for å forbinde dem et sted så føles det jo ikke helt fremmed å sette en innfelt sentral.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Nei doser av plast får ikke heller finnes i en brannklassifisert vegg. Eller, har for meg at det finnes noen spesial som er godkjent.
Ser ut til å stemme: http://www.elko.se/produkter/dosor-tacklock-kabel-m-m/branddosor-infallda/H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
OK, fant siden etter en stund. Tydeligvis OK med vanlige doser under forutsetning av at man har full isolasjon i veggen.
Klikk her for å svare