vi skal renovere vår leilighet fra århundreskiftet (1905).
Hvordan gjør vi med skjeve innervegger? Regel/gips, gipsvbruk eller annet alternativ?
Nåværende vegger har også gammelt tapet. Vi ønsker å ha malte.
Takk på forhånd.
Hvordan gjør vi med skjeve innervegger? Regel/gips, gipsvbruk eller annet alternativ?
Nåværende vegger har også gammelt tapet. Vi ønsker å ha malte.
Takk på forhånd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 279 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.279 innlegg
Vil dere at det skal se ut som århundreskiftet eller som noe som er bygget de siste 20 årene?
En del av sjarmen med århundreskiftet er vel at det ikke er helt perfekt rette vegger etc.
Men sikkert finnes det personer som stiver opp og gipslegger leiligheter og hus fra århundreskiftet, og får problemer med listene rundt dører og vinduer.
En del av sjarmen med århundreskiftet er vel at det ikke er helt perfekt rette vegger etc.
Men sikkert finnes det personer som stiver opp og gipslegger leiligheter og hus fra århundreskiftet, og får problemer med listene rundt dører og vinduer.
Mener du stukaturen? og hvor skjeve er veggene? Metode avhenger nok av hva som skal endres, 1 mm eller 20 cm.
sant: hva er spørsmålet, jeg tok nok feil ... jeg trodde at spørsmålet var hvordan man retter opp skjeve vegger men det var kanskje ikke spørsmålet.
sant: hva er spørsmålet, jeg tok nok feil ... jeg trodde at spørsmålet var hvordan man retter opp skjeve vegger men det var kanskje ikke spørsmålet.
Er problemet at veggene er skjeve eller ujevne? Eller er problemet at overflaten er slitt? Og hva slags veggkonstruksjon er det? Mer informasjon trengs for å gi deg et godt svar.
Hvis dere vil ha malte vegger, og veggene er i steinmateriale/puss, kan man for eksempel fjerne de gamle tapetene og løs puss samt pusse opp på nytt og male på det. Å lekte opp og sette gipsplater foran en slik vegg er ingen god idé. Er det trevegger, så gjør du på en annen måte.
Hvis dere vil ha malte vegger, og veggene er i steinmateriale/puss, kan man for eksempel fjerne de gamle tapetene og løs puss samt pusse opp på nytt og male på det. Å lekte opp og sette gipsplater foran en slik vegg er ingen god idé. Er det trevegger, så gjør du på en annen måte.
Har man et sekelhus så finnes det en sjel i det, som tilhører tiden, og skal for at huset skal ha det bra være igjen, for min personlige del ville jeg ikke endre det for mye, kanskje bare forbedre litt her og der i overflatene, det finnes en sjarm i eldre hus og ikke som nå med nye, veldig sterile og intetsigende, blir liksom litt kjedelige.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 279 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.279 innlegg
Klikk her for å svare