Hei,

Skal bygge en innervegg. Jeg har begrensning i tykkelse så jeg må holde meg til 45x45 regler og ett lag 13 mm gips. Hadde tenkt cc45 fordi det står så på beijers GDS side men isolasjonsplatene virker jo å være tilpasset for cc60.. Fungerer det å kjøre cc60 til tross for de tynne reglene? Gruer meg til å bære 120cm gipsplater til tredje etasje, så det er derfor også at jeg vil ha cc45.

Mvh Mikael

Regla cc45, ganske sikker på at det finnes isolasjon for det. Ellers er det bare å skjære skiver beregnet for 60cc.

Regla cc 30 og kjør 90-plater så blir det bra. Og skjær til isolasjonsplatene bare, det er ikke komplisert.
Jeg har selv reglet cc60 på en vegg med 45x45 av plasshensyn..i ettertid føles det litt for spinkelt, men jeg har osb under på begge sider, så med gipsen på skal det nok bli ok. Med bare gips ville jeg satt det så tett som mulig!
Kan også anbefale at du tar 45x95-regler og setter i stedet for 45x45 (På siden altså, så det blir 45mm tykkelse...) det blir stivere enn bare 45x45.

OK takk for tipsene.
Selv om det finnes isolasjon så kan det nok være bra å bruke 45x95 lekter på siden da. Men da holder jeg meg til cc45 så jeg ikke trenger å skru og sparkle i hjel meg. Så skjærer jeg bare til isolasjonen. Om jeg ikke får noen innvendinger på det så kjører jeg... =)

Det finnes fiber-gipspaneler som er sterkere enn vanlig gips.
(for eksempel kan du skru opp like tunge ting som i vanlig sponplate)
De bør jo også da være stivere enn vanlig gips, men jeg har ennå ikke
prøvd dem selv, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan de føles i virkeligheten...
-Søk på for eksempel Fermacell / Xella (dansk, selges på bolist, bygghemma.se, mfl.)

Sandberg skrev:
OK takk for tipsene.
Selv om det finnes isolasjon så kan det nok være lurt å kjøre 45x95 stendere på siden da. Men da holder jeg meg til cc45 så jeg ikke trenger å skru og sparkle meg ihjel. Så skjærer jeg bare til isolasjonen. Om jeg ikke får noen innvendinger på det så kjører jeg... =)
Ingen innvendinger:-) Men om du går for den varianten så trenger du jo ikke være så nøye med senteravstanden..du har jo 95mm å skjøte på i stedet for 45mm:-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.