Heisann,

Sitter nå og bygger en innervegg, og har merket at hullene som skapes er betydelig mer synlige enn jeg trodde.

Bor i en leieleilighet også så vil ikke lage en masse hull som det ville blitt ellers hvis jeg fortsetter å skru stenderne i tak og vegger. Går det an å bare skru stenderne i taket og så bygge alt på det, eller må man også ha det forankret i veggen?

Har to vegger som bygges, begge med dobbelgips, den eneste forskjellen er at den ene veggen vil ha en dør montert. Med veggen der døren skal være, ville det være mulig å bare forankre i taket?

Døren er 55 kg tung.

RoTe
Går det ikke an å lage en løsning med stämp? Altså en vegg som klemmes fast mellom gulv og tak.

Kan klemmes fast veggen mot tak og gulv med bolt/mutter, veggen spennes fast altså.

Jeg har sett noen konsept på nettet med innvendige vegger som bare klemmes mot tak og gulv, så det går. Jeg tror imidlertid at man bør legge noe mykt materiale med høy friksjon, for eksempel gummi, mellom innerveggens tak- og gulvlekter og det eksisterende taket og gulvet.

En billig løsning burde være å sage de stående lektene til riktig høyde minus noen få millimeter og deretter banke inn trekiler (f.eks. for gulvlegging) mellom den stående lekten og taklekten. Deretter sage av den utstikkende delen av kilen og sette vinkeljern med ankarskrue på en eller begge innerhjørn mellom taklekt/stående lekt for å feste sammen lektene.

Når du setter opp innerveggen, vil du vel måtte fjerne eksisterende tak- og gulvlister der veggen skal stå? Jeg hadde i så fall festet gulv/taklektene i veggen akkurat der. Da skjules hullet bak i veggen av listen når du en gang remonterer den.

Hei,

Er det ingen risiko for at veggen på en eller annen måte "ramler" eller blir skjev slik at tak og gulv blir presset bort med tiden?

Det var et bra forslag, skal nok gjøre som pelpet sier. Nå har jeg imidlertid allerede laget to hull i taket, så jeg kan like gjerne henge en av veggene, så jeg tenkte å forankre i vegg og deretter bruke dobbeltsidig tape ( http://www.clasohlson.com/se/Dubbelhäftande-monteringstejp-Spegel-Tesa/34-3980 ) på gulvreglen, ville det fungere i lengden?

Listene ser dessverre ut til å være limt fast på en eller annen måte, og jeg vil ikke endre på dem, heller sage slik at reglene passer med listene.

Sist redigert:
Bare tyngden av en hengende dør forårsaker en seriøs trekkraft på en vegg, så derfor tror jeg det er bra å feste inn veggen - gjerne i taket rett over døren. For øvrig skal det ikke være så mye sidekrefter på en vegg, men jeg ville uansett hatt innfestinger - noen kan jo falle inn i veggen, kjøre inn en møbel i den osv.

Hva slags tak har du? Hvis det er et betongtak, kan du reparere hullene senere uten at det synes, bare du har maling i samme nyanse. Min reparasjon etter dette lille uhellet synes ikke i det hele tatt. Da sparklet jeg igjen hullet og malte med samme maling som jeg tidligere hadde malt taket med.

• Liker
headmaster200
  • Laddar…
Oisann, det var et skikkelig hull :P

Ja det er betongtak. Helt sant som du sier med å bare sparkle igjen og male over :)
Blir å forankre i taket kun + din idé med å banke inn trekiler i bjelker mellom gulv og tak så man får press. Det burde rekke håper jeg?

Er nysgjerrig, gjør gipsveggene noe i ligningen når det kommer til dragkraft? De skal jo tross alt henge ca 2 mm over gulvet på veggen. Så de burde vel trekke litt i den retningen man henger de på, eller jevnes det ut av motsatt side av gipsvegger?

Din nye innervegg skal vel stå på eksisterende gulv? I så fall er ikke gipsplatene på den nye veggen noe særlig problem, det blir jo bare en nedoverrettet kraft.

Gipsplater er ganske sterke. Du kan henge opp ganske tunge ting med ekspander på en gipsvegg. Så hvis du setter noen gipseksander i de eksisterende veggene, bytter ut maskinskruene med lengre skruer med samme dimensjon og deretter fester de stående stenderne som står nærmest de vanlige veggene med lengre maskinskrue + skive gjennom borede hull i stenderne inn i ekspanderne, så bør veggen stå mye stødigere.

Din utleier bør ikke klage, å sette gipseksander i vegger faller innenfor normal slitasje.

• Liker
Mag1c
  • Laddar…
Jada, det står på eksisterende gulv.

Beklager, men jeg forstår ikke helt beskrivelsen du ga meg angående ekspandere. Akkurat nå tenkte jeg å bruke 8 x 100 mm plastplugger for å feste en trelist i taket. Mener du at jeg burde bytte dem ut mot ekspandere? Jeg vil helst ikke røre sideveggene heller, da de har en slags "kornet" tapet, og hvis man har hull der vil det bli tydelig at det er en blank flekk.

Forresten (nysgjerrig igjen), hvis man bruker ekspandere på veggene ved montering, blir det ikke vanskelig å få dem ut da? De skal vel ekspandere inni veggen?

Sist redigert:
Hadde lignende løsning i en leilighet, men med bolten opp mot taket.
Her mot gulvet... http://www.tibromobelindustri.com/kategori/13/innervaggar.html

Hullet oppe/nede skjules med vanlig tak-/gulvlist.

All strøm dro man lett over modulen, i lenket versjon nedenfor. Så rør til uttak og kontakter i hver modul.

Burde ikke være så vanskelig å lage slike moduler selv.

Den variant jeg hadde, hadde fjær og not på langsidene slik at de låste hverandre.

Hadde ingen problemer med å ha innerdører i slike moduler, tibro har også slike løsninger.

Ikke for at det er noe svar på spørsmålet ditt, men hva bygger du for noe med en 55 kg tung dør inne i en leilighet? Panic room?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.