Vi har kjøpt et hus med tilhørende dobbeltgarasje. Garasjen var ikke isolert, så det har jeg holdt på med nå. Veggene står ikke på Lecablokker, men direkte på platen. Har tenkt å ha kryssfinér og gips på veggene.
Til spørsmålet. Hva skal jeg ha ned mot gulvet for å forhindre at vann trenger seg inn?
Til spørsmålet. Hva skal jeg ha ned mot gulvet for å forhindre at vann trenger seg inn?
For å forhindre at fukt trenger seg fra betongen opp til trestokken kan du bruke f.eks. takpapp, bunnfyllingslist eller eventuelt aldringsbestandig plast. Det siste er vel litt spinkelt, men burde egentlig fungere likevel, særlig om det dreier seg om en nedenfra celleplastisolert plate.
Neste problem man kan ha i en garasje er at det blir vannpytter, på grunn av bilvask eller smeltet snø, mot bunnsvillen. Dette er litt mer komplisert da det gjelder at det man beskytter bunnsvillen med virkelig må være ordentlig vanntett, og tilstrekkelig høyt for å beskytte mot enhver eventuell vannpytt.
Neste problem man kan ha i en garasje er at det blir vannpytter, på grunn av bilvask eller smeltet snø, mot bunnsvillen. Dette er litt mer komplisert da det gjelder at det man beskytter bunnsvillen med virkelig må være ordentlig vanntett, og tilstrekkelig høyt for å beskytte mot enhver eventuell vannpytt.
En mulig løsning ville være å legge en streng silikon der syll og plater møtes. Og la gipsplatene begynne 1 cm over platen. Dette er bare noen ideer, ikke noe jeg har prøvd selv. Det skal selvfølgelig også være noe fuktbeskyttelse mellom betongplate og syll som Mikael_L skriver.
Klikk her for å svare