Hei!

Jeg skal bygge en innervegg for å avdele en boddel fra hovedområdet i garasjen. På veggen skal jeg montere et elfasystem som kommer til å bli ganske tungt belastet, nær maksimal belastning per hylleplan, så totalt kan hyllen veie et par 100 kg.

Garasjens yttervegger består av 100 mm KL-tre. Taket består av 60 mm KL-tre innertak og med 100x395 mm takbjelker oppå (rett over der innerveggen skal stå). Gulvet består av betongplate (støvhårdbetong behandlet ved glatning). - Altså, alle "ytre" festepunkter er svært stabile og det er enkelt å forankre en vegg i dem.

Hva bør jeg bruke av konstruksjon for å få en så stabil (men tynn) vegg som mulig?

Min tanke var rammeverk i 45x70 justert i type CC 300 mm, korte det ordentlig, og deretter sette på 15 mm K-plyfa på hver side og kanskje nøye meg der? Rent estetisk er en plyfa godt nok for formålet og passer bra inn mot KL-tre veggene.

Veggen går i vinkel i henhold til vedlagte bilde 1900x2300 mm innermål. Takvinkel 15 grader.

Har ikke behov for verken isolasjon eller lydisolering, men tenker at jeg legger inn trefiberplater eller alternativt linisolering for å unngå buldrende lyd hvis man dunker inn i den med en kasse.

Er jeg på rett vei, eller trenger jeg forsterke betydelig mer?

• 3D-skisse av garasje med innvendig vegg og døråpning, viser plassering av veggen som avdeler lagerplass fra hovedrom. Takvinkel synlig.
W wuchi skrev:
Hei!

Jeg skal bygge en innervegg for å dele en lagringsdel fra hovedrommet i garasjen.
På veggen skal jeg montere et Elfasystem som vil bli belastet ganske tungt, nærmere maksbelastning per hylleplan, så total hylle kan kanskje veie et par 100kg.

Garasjens yttervegger består av 100mm KL-tre
Tak består av 60mm KL-tre innertak samt med 100x395mm takbjelke ovenpå (rett over der innerveggen skal stå)
Gulv består av betongplate (strøhardbetong behandlet ved glatting)
- Dvs alle "ytre" festepunkter er skikkelig stabile og det er enkelt å forankre en vegg i dem.

Hva bør jeg bruke for konstruksjon for å få en så stabil (men tynn) vegg som mulig?

Min tanke var reisverk i 45x70 med reglar i typ CC 300mm, kortle skikkelig og deretter sette på 15mm K-finer på hver side og kanskje nøye meg der? Rent estetisk er en finer god nok for formålet og passer godt inn mot KL-tre veggene.

Veggen går i vinkel ifølge vedlagte bilde 1900x2300mm innermål. Takvinkel 15 grader.

Har ikke behov for verken isolering eller lyddemping, men tenker at jeg slenger inn trefiberplater eller alternativt linisolasjon for å unngå hul lyd hvis man dunker inn i den med en eller annen kasse.

Er jeg på rett vei eller trenger jeg å forsterke betydelig mer?
Hva skal du laste på hyllene?

Konstruksjonen føles rimelig synes jeg. Spørsmålet er vel hva Elfasystemet tåler?

P
W wuchi skrev:
Hei!

Jeg skal bygge en innervegg for å dele av en lagerdel fra hovedrommet i garasjen.
På veggen skal jeg montere opp et elfasystem som kommer til å bli belastet ganske tungt, nær maxlast per hylleplan så hele hylla kanskje veier et par 100kg.

Tak består av 60mm KL-tre innertak samt med 100x395mm takbjelke over (rett over der innerveggen skal stå)
Gulv består av betongplate (strøhardbetong behandlet ved glatting)
- Dvs samtlige "ytre" festepunkter er veldig stabile og det er enkelt å forankre en vegg i dem.

Hva bør jeg bruke for å få en så stabil (men tynn) vegg som mulig?

Min tanke var stenderverk i 45x70 leeft på typ CC 300mm, kortle ordentlig og deretter sette på 15mm K-plyfa på hver side og kanskje nøye meg med det? Rent estetisk er en plyfa godt nok for formålet og passer bra til KL-tre veggene.

Veggen går i vinkel ifølge vedlagt bilde 1900x2300mm innvendige mål. Takvinkel 15 grader.

Har ikke behov for hverken isolering eller lydisolering men tenker at jeg kaster inn trefiberskiver alternativt linisolering for å slippe bokslyd om man dundrer inn i den med noen boks.

Er jeg på rett vei eller behøver jeg forsterke enda mer?
Hvorfor skrur du ikke elfas skinner i stenderne? Så kan platematerialet være masonite om du vil.

yoloboi skrev:
Hvorfor skrur du ikke elfas skinner i stenderne? Så kan plate materialet være masonitt om du vil.
Da får ikke veggen den plate effekten som er viktig.

FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Vad ska du lasta på hyllorna?

Konstruktionen känns rimlig tycker jag. Frågan är väl vad elfasystemet klarar?
Allsköns prylar man samlat på sig genom åren. allt från reservdelar till bil/cykel till skridskogrejer, pärmar fulla med papper osv. vikten drar iväg rätt fort.

Kör man med varianten som har horisontell bärlist så ska den palla 300kg per stående par av konsollskenor om jag förstår det rätt, givet att bakomliggande vägg håller skruven.
Vad en skena som är direkt skruvad i vägg/regel pallar har jag inte hittat ännu men bör vara likvärdigt för systemet.
oavsett vilken variant av elfa jag väljer så tänkte jag säkerställa att det är en regel bakom där jag sätter fast det

yoloboi skrev:
Hvorfor skrur du ikke elfas skinner i stenderne? Da kan plate materialet være masonitt om du vil.
Joda, tanken er å ha en stender der jeg setter skinnene.
Kjører jeg varianten med bærelist i overkant så kortler jeg selvsagt skikkelig der bærelisten festes inn.

P
Da får veggen ingen skivvirkning, noe som er viktig.
Kan du utdype på hvilken måte det er viktig?

yoloboi skrev:
Kan du utvikle på hvilken måte det er viktig?
Lastfordelingen. En k-plyfa på 15mm kontra en masonit gjør stor forskjell. Veggen og hyllesystemet kan skeve ganske mye om det er variasjon på lasten.

P
Lastfordelingen. En k-plyfa på 15mm kontra en masonit gjør stor forskjell. Veggen og hyllesystemet kan skjeve ganske kraftig om det er variasjon på lasten.
Ved hvilken last skal man begynne å tenke på dette for en vegg med stendere, si med 45x70 respektive 45x95?

yoloboi skrev:
Ved hvilken last skal man begynne å tenke på dette for en regelveg, si med 45x70 respektive 45x95?
Alt avhenger av hva man skal gjøre med veggen, men hvorfor spare på masonitt. Bedre å lage en ordentlig vegg med en gang med mindre risiko for å måtte bygge den om i fremtiden.

• Liker
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Det er altså viktig å ha det veggmontert med fri gulvplass?

• Liker
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
W wuchi skrev:
Hei!

Jeg skal bygge en innervegg for å avdele en lagerdel fra hovedarealet i garasjen.
På veggen skal jeg montere opp et Elfa-system som kommer til å belastes ganske tungt, nærmere maksbelastning per hylleplan så total hylle kanskje veier et par 100kg.

Tak består av 60mm KL-tre innertak samt med 100x395mm takbjelke ovenpå (rett over der innerveggen skal stå)
Gulv består av betongplate (støvhårdbetong behandlet ved glatting)
- Dvs. alle "ytre" festepunkter er skikkelig stabile og det er enkelt å forankre en vegg i dem.

Hva bør jeg bruke av konstruksjon for å få en så stabil (men tynn) vegg som mulig?

Min tanke var et rammeverk i 45x70 regulert i typ CC 300mm, kortle skikkelig og deretter sette på 15mm K-plyfa på hver side og kanskje stoppe der? Rent estetisk er en plyfa godt nok for formålet og passer godt inn mot KL-tre veggene.

Veggen går i vinkel ifølge vedlagt bilde 1900x2300mm innermål. Takvinkel 15 grader.

Har ikke behov for verken isolasjon eller lyddemping men tenker at jeg legger inn trefiberplater eller alternativt linisolasjon for å slippe hul lyd om man støter inn i den med en kasse.

Er jeg på rett vei eller trenger jeg å forsterke betydelig mer?
Burde vel funke med regler på cc60, tenker jeg, sammen med 15mm k-plyfa.

Hvor mye vekt tåler Elfas system?

Vektklassifiseringen på Elfa (og lignende system) er jo en maksvekt per stolpe, noe mange glemmer når de ser på hva en hyllekonsoll eller et bæreplan tåler, så det er cc-målet man må tilpasse etter belastning. Men henger man opp en horisontal skinne og har stolpene løst hengende i den, så er den mye sterkere enn man tror hvis innfestingen er stabil. Hadde en eldre slektning som hadde tilpasset cc for å få inn store plastkasser på 45/60 liter mellom konsollene, og de var fylt med elkabel, maskiner, sagblader, verkstedbøker, skruvpakker og alt mulig tungt. Fem hylleplan høyt, en skinne bredt og 45 cm dypt. Jeg ble både forskrekket og imponert da jeg monterte ned hyllen som altså hadde betydelig last og var fritt hengende...

Sist redigert:
P
Alt avhenger av hva man skal gjøre med veggen, men hvorfor spare på masonitt. Bedre å lage en ordentlig vegg direkte med mindre risiko for å måtte bygge den om i fremtiden.
Er helt enig! Masonitt er ikke bra i de fleste tilfeller. Også dette. Det jeg ville si var at kryssfiner ikke er nødvendig hvis stenderverket er sterkt og hyllene festes i det. Kryssfiner har blitt dyrt. Men jeg må krype til korset og erkjenne at jeg overså detaljen om at kryssfiner passer godt rent estetisk som overflatemateriale - da er det en no-brainer å gå "din" vei og bruke platen. Det kommer til å bli en kjempesterk og kjempestiv vegg.

• Liker
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
cc 60 bør være mer enn nok. Skrur du både listen og skinnene blir det dessuten mye sterkere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.