Ja, jeg er ikke lei av livet, men jeg skulle ønske jeg kunne henge treningsutstyr i taket i solide kroker som tåler min kroppsvekt. Huset i spørsmål er enetasjes, og så vidt jeg vet består taket nedenfra regnet av gips, lekter og deretter takstoler av tre. Nå skal den delen av huset bygges om, og da vil jeg ta sjansen på å fikse et tak som det går an å skru solide kroker i.

Hvis man skrur gjennom gipsen inn i takstolene ville det vel holde, problemet er bare at jeg kanskje vil ha kroker på andre steder enn akkurat under en takstol (de ligger med 120 cm avstand). Kan man sette trebjelker mellom takstolene, og deretter skru rupanel eller kryssfinerplater nedenfra som det deretter går an å feste kroker i? Kan man rett og slett erstatte lektene med treplater på en del av taket? Ville det holde? Hvor tykt tre trengs for en krok som belastes rett nedover med 80 kg?

R
Blir til å sette inn grove bjelker mellom takstolene, kan festes opp med bjelkesko så det holder. Med huskesviver om de går inn bra og forborrers. Helst ovenpå for å få det sterkt, men blir lange innfestinger da. Ellers kan det bli svai på taket, vanlige plater av noe slag holder ikke, og bjelker over glesen, da kan det bli svai med 120 C/C på takstolene.

Om jeg tolker svarene deres riktig, så burde man bruke minst 30 mm treverk å skru i, og helst skal det ligge oppå takstolene (eller tverrgående lekter mellom takstolene).

Hm, det blir mye luft (eller isolering) ned til gipsen i så fall. Si at man legger 120 mm høye tverrlekter med underkanten på nivå med takstolene. I så fall får man lektehøyde (120) pluss lektenes tykkelse (34 mm?) fra gipsen opp til skruvennbart treverk. Det blir lange kroker...

R
Du kan henge en grov regel/planke i bjelkesko, finnes en masse forskjellige, bare velg det som passer mellom takstolene jevnt med råsponten, og mål ut nøyaktig og noter hvor den er. Da blir det ingen lange innfestninger.

Ja, så kan man selvfølgelig gjøre. Problemet er bare at jeg har litt vanskelig for å bestemme allerede nå nøyaktig hvor krokene skal sitte. Det avhenger litt av hvor andre ting havner i rommet når det er ferdig. Derfor var jeg ute etter å få et større område (si 1x2 m) skruvant.

R
Forstår ditt problem, å ha sponplater er ikke bra, de har en tendens til å flise seg på oversiden, blir bare halve platen, at to stk 22 mm oppå hverandre kan jeg ikke si om det holder. Det trengs noe som holder for sannsynligvis trapeskroker. Men ha litt is i magen, det finnes flere på forumet som kan det bedre og si hva som er passende. De vil sikkert lese her og komme med forslag.

Fulkemisten
I så fall. Stort som en plywoodplate. Sett tre plater tykt mellom to takbjelker. Sett mot lekter som sitter med balksko 36 mm opp mellom takbjelkene. Det holder for hva som helst å henge i.

• Liker
toolman77 og 1 annen
  • Laddar…
Jeg vil foreslå 25 mm konstruksjonsfiner uten ekstra bjelker. En 100 kg punktlast midt i feltet gir en nedbøyning på mindre enn 3 mm, noe som må anses som helt OK. Deretter må selvfølgelig festemekanismen tåle den belastningen med 25 mm dybde.

• Liker
Fulkemisten
  • Laddar…
Hvordan tenkte du at man skulle feste denne konstruksjonsfinéren? Skal den ligge oppå takstolene? Da har man jo over 20 cm luft og isolasjon opp til treverket, regnet fra gipsen i taket. Dessuten vanskelig hvis man havner ved takstolens skråstøtter.

Den skal selvfølgelig skrus nedenfra i takstolene. Du kan trenge å sette inn kortlinger mellom takstolene på noen steder slik at også tverskjøtene hos plywooden blir skrudd. Det trengs ikke av holdfasthetsgrunner, men for at det skal se pent ut.

R
S Skogsbullen skrev:
Hvordan tenkte du at man skulle feste denne konstruksjonsplywooden? Skal den ligge oppå takstolene? Da har man jo over 20 cm luft og isolasjon opp til treet, regnet fra gipsen i taket. Dessuten er det vanskelig hvis man havner ved takstolens skråstivere.
Du får sveise en ramme i metall som du kan legge mot innertakets overside. Rammen får ha fire stropper/ armer som hektes rundt bjelkene. I rammen får du felle inn 25 mm konstruksjonsplaywood.

R
Det går jo an å legge platene på råsponten og sette lekter i takstolene med bjelkesko, samt feste platene i lektene, blir da ikke noe større luftgap å overvinne.

R RapidSledge skrev:
Du får sveise til en ramme i metall som du kan legge mot innertakets overside. Rammen får ha fire bøyler/armer som hekter rundt bjelkene. I rammen må du felle inn 25 mm konstruksjons kryssfiner.
Og deretter et plexiglassvindu i taket opp mot konstruksjonen slik at den virkelig synes. Et slikt kunstverk vil man jo ikke bare gjemme i en masse løsull.

• Liker
Fulkemisten
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det går jo å legge platene på rupanelen og sette lekter i takstolene med bjelkesko, samt feste platene i lektene, blir da ikke noe større luftgap å overvinne
Jo, jeg er nok mest inne på denne linjen. Jeg kommer uansett til å bruke en del 18 mm kryssfiner i byggeprosjektet, så doble slike plater burde holde godt. Noen tverrgående lekter med nedre kant 36 mm høyere enn takstolens nedre kant, og så skru platene nedenfra.

Det der med å legge 25 mm plater under alle takstoler, og deretter åpen panel og gips, det føles som en dårligere løsning. Da må man gjøre det i hele rommet, og så senker man taket med 25 mm.

• Liker
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.