3.984 lest ·
4 svar
4k lest
4 svar
Innertak med Dampbrems/sperre mellom gipsplate og rupanel mot kaldt loft?
Hei! Da kommer min debutpost som nybakt villaeier til et naturlig ventilert hus bygget i 1958, hvor vi startet renovering av overflater i går på overtakelsesdagen. Ikke tid å miste 
Mitt første spørsmål gjelder hvorvidt dampsperre/brems, luftspalte og eventuelt annet lag bør settes mellom gipsplatene i himlingsloftet og rupanelet som ligger mot kaldloftet.
- Vi har nettopp revet et tak med veggspenning med 5 cm luftspalte mot rupanel, som nå skal erstattes med gipsplater.
- Kanskje vil man på sikt isolere loftet
Byggmesteren sier at verken dampbrems/sperre eller luftspalte er nødvendig.
Mitt første spørsmål gjelder hvorvidt dampsperre/brems, luftspalte og eventuelt annet lag bør settes mellom gipsplatene i himlingsloftet og rupanelet som ligger mot kaldloftet.
- Vi har nettopp revet et tak med veggspenning med 5 cm luftspalte mot rupanel, som nå skal erstattes med gipsplater.
- Kanskje vil man på sikt isolere loftet
Byggmesteren sier at verken dampbrems/sperre eller luftspalte er nødvendig.
Det er vanskelig å si hva som trengs hos deg med et bilde av taket innendørs. Personlig synes jeg at dampbrems er å foretrekke i eldre hus. Om loftet ikke er isolert ennå, ville jeg vurdert å legge dampbremsen på råsponten på loftet og deretter legge isolasjonen på dampbremsen (om det er mulig). Dette tipset fikk jeg av et isoleringsfirma da jeg skulle isolere om en del av huset mitt. Deretter ville jeg så klart spørre snekkeren min hvorfor han mener at det ikke trengs.
Huset, hva vi har sett så langt, uten å ha bodd i det ennå, virker friskt og fint til tross for eksempel bergvarme uten FTX og/eller vifte på loft.S SueCia skrev:
Så man kanskje gjør tryggest og enklest i å ikke endre i det hele som du sier! Det virker jo ikke å være en eksakt vitenskap dette, da svarene skifter i de forskjellige trådene man leser.
Bra der, da finnes altså kanskje alternativet (selv om forutsetningene kanskje skifter mellom forskjellige hus) å legge det på loftssiden av råsponten under isolasjonen, helt enkelt.Ludde Jakobsson skrev:
Det er vanskelig å si hva som trengs hos deg med et bilde av ditt innertak. Personlig synes jeg at en dampsperre er å foretrekke i eldre hus. Hvis loftet ikke er isolert ennå ville jeg vurdere å legge dampsperren på råsponten på loftet og deretter legge isolasjonen på dampsperren (om det er mulig). Jeg fikk dette tipset av et isoleringsfirma da jeg skulle isolere en del av huset mitt. Så ville jeg selvfølgelig spurt min snekker hvorfor han mener at det ikke trengs.
Dampsperre, noterer for fremtidig eventuell isolering av loft.
Takk for input!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Är detta ångbroms eller ångspärr?
Isolering -
Ekstra dampsperre når man har dampbrems i gulvet?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Innertak - ångbroms, spärr eller inget?
Tak & Vind -
Dampbrems under innertak
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bytte dampsperre til dampsperre? Tak mot kaldt loft
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi