Har et hus fra århundreskiftet der vi skal bygge bad på etasje 2. Over dette er det et kaldt loft med isolasjon av sagflis. På badet vil vi installere avtrekksvifte (pax eller lignende). Huset brukes som sommerhus.
Inntak i dag er planker med aviser og flis på toppen (loftet).

Min tanke er at i tillegg til viften legge en dampsperre i taket for å redusere fukt til loftet og ser to alternativer.
Det enkle: sette dampsperren (duk) på planketaket nedenfra og deretter gips med våtromsfarge. Så "nedenfra" sett: gips, dampsperre, plank, aviser, flis.

Den mer krevende måten: opp på loftet, skyfle bort flis, sett dampsperre på planketaket. Deretter male planketaket på badet eller sette gips. Så nedenfra sett: eventuelt gips, plank, dampsperre, aviser, flis.

Er alternativ 1 ok eller må man opp på loftet?

Ingen som har peiling på dette?

Skal ikke si at jeg har 100% kontroll.

Men jeg ville gått for alternativ 1 med fuktstyrt avtrekksvifte.

Et av mine baderom har et lappeteppe til dampsperre etter diverse ombygginger, men der finnes det ingen tegn på fuktproblemer.
Et gipsloft som er malt med våtromsmaling og fuget mot veggene og en avtrekksvifte i taket føles i teorien veldig tett.

Alternativ 1 høres fornuftig ut. Allerede gips med farge ville nok rekke langt. Men det er ikke feil med en dampbrems der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.