Vi holder akkurat nå på med å renovere kjelleren. Hobbyrom og verksted. Jeg har problemer med hvordan vi skal gjøre med taket. Der finnes det bjelker og jeg tenkte å legge tak mellom bjelkene og vurderer gipsplater. Min bekymring er hvor mye eventuell drypp fra rørene de tåler da det går ledninger som vi vil skjule. Skal man legge et beskyttelse over gipsen eller tåler gips litt vannsprut. Det drypper altså ikke nå, men hvis gipsplaten blir helt ødelagt av litt vann kan det bli dyrt i lengden, samtidig kan det jo være bra om det tydelig viser på lekkasje.

Vi vil ikke bruke en formue på å gjøre det altfor fint da vi ikke skal bo i kjelleren..

Hvordan ville dere gjort det?

PhilipZ PhilipZ skrev:
Dråpe fra rørene de klarer da det går ledninger som vi vil skjule.
Dråpe fra rørene?
Mener du lekkasje, så er det en fordel om du oppdager det fort.
Kondens fra kaldtvannsrør. Isoler rørene, så blir det ingen kondens.

Litt vanskelig å forstå spørsmålet ditt!

• Liker
PhilipZ
  • Laddar…
K kest skrev:
Drypp fra rørene?
Mener du lekkasje, så er det en fordel om du oppdager det fort.
Kondens fra kaldtvannsrør. Isoler rørene, så blir det ingen kondens.

Litt vanskelig å forstå spørsmålet ditt!
Mitt spørsmål er om dere vil anbefale gipsplater som tak i kjelleren og om gipsplatene vil tåle et par dråper vann uten at man må bytte dem ut så fort de blir litt fuktige. Selvfølgelig er det bra om man raskt kan oppdage eventuell lekkasje da det vil være rør som ligger over taket.

Jeg anbefaler ikke noe tak hvis du skal ha drypp av vann. Fiks dryppet så blir det et ikke-spørsmål.

• Liker
Kungen_283746 og 2 andre
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jeg anbefaler ikke tak om du skal ha drypp av vann. Fiks dryppet så blir det et ikke-spørsmål.
Gittvis så SKAL det ikke dryppe. Men OM det skulle gjøre det. Så spørsmålet er gipsplater eller annet materiale som tak.

Du får ikke bygge inn rørskjøter i det hele tatt hvis du vil følge Sikkert Vann. Hvis innertaket ditt blir ødelagt av dryppende vann, risikerer du å bli uten erstatning fra forsikringen.
Vil du sette opp gipsplater, bør du først sette opp spikerslag med 30 c/c, ellers vil det henge.

• Liker
PhilipZ
  • Laddar…
PhilipZ PhilipZ skrev:
Gittvis så SKAL det ikke dryppe. Men OM det skulle gjøre det. Så spørsmålet er gipsplater eller annet materiale som tak
Det fungerer utmerket med gips i taket, jeg har det selv i kjelleren.

• Liker
PhilipZ
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Det fungerer utmerket med gips i taket, jeg har det selv i kjelleren.
Takk Henkan
Har du malt den ene/begge sider eller latt det være?

PhilipZ PhilipZ skrev:
Takk Henkan
Har du malt den ene/begge sidene eller latt det være?
Jeg har sparklet og malt som vanlig, sparklet skjøtene mellom platene og malt én side.

En: Det skal ikke lekke.
To: Om det lekker. Så er det bare bra om det oppdages snarest mulig.
Tre: Skulle det lekke og du har klart å få på plass et nytt innertak. Klarer du sikkert å fikse skaden til en så lav kostnad at det ikke engang trenger å bruke forsikringen din!

Fire: Hva består din bekymring av? Har du en risikokonstruksjon?

• Liker
Maxwells demon
  • Laddar…
K kest skrev:
En: Det skal ikke lekke.
To: Hvis det lekker. Så er det bare bra om det oppdages så snart som mulig.
Tre: Skulle det lekke og du har klart å få på plass et nytt innertak. Klarer du sikkert å fikse skaden til en så lav kostnad at det ikke engang trenger å bruke forsikringen din!

Fire: Hva består din bekymring av? Har du en risikokonstruksjon?
nybegynner. Så man er ekstra spørrende om hva andre har gjort, og nei, det er ingen risikokonstruksjon.

• Liker
kest
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.