Spørsmål 1
Jeg har et rom i kjelleren hvor taket er ufattelig stygt. Gult og ikke fint i det hele tatt, med små hull i som dere ser. Mine tanker er å bytte dette. Enten sparkle og male, eller ta det ned og sette opp noe nytt. Men nå lurer jeg, kan dere se på bildet hva som kan finnes ovenfor?? Ser ut som gips ovenfor først. Ser man lengre inn i ventilasjonshullet så er det svart papp og der ovenfor tre. Tror dere man skal og kan ta fram det? Kan det bli fint? Tar man bort pappen da??
Spørsmål 2
Bør man sette et komplett rør for friskluft her?
Spørsmål 3
Se på innerveggen. Det er tre. Bør vel være dødt materiale i kjeller eller har jeg feil?
Ok takk skal dere ha. Jeg har som dere ser begynt å plukke ned. Ser ut til å være gips inni. Sitter spiker & noen sprekker i det. Kan jeg sparkle dette & få det bra? Altså slippe å kjøpe nytt & sette opp.
Selvfølgelig kan man pynte opp ventilen. Jeg hadde det som TS og så ble det slik:
Plasser et insektnett mot gitteret fra innsiden. Kapp til et hvitt ventilasjonsrør 100 mm i diameter og plasser i hullet. Fyll på med fugeskum i rommet rundt røret, men ta det i omganger for å unngå at skummet knekker røret. Legg pussmørtel de siste 2 cm. Mal. Sett inn en tallerkenventil. Ferdig.
Jeg hadde innenfra ut: gips, isolasjon, plast, betong. Tok bare bort alt. Uansett hva som er under så er det spesielt friskt. Prøveborre og se?
Ok, men nå snakker du om veggen. Ja, jeg får ta bort treet. Virker som det sitter isopor som isolasjon, men har bare sett litt fra siden.
Jeg lurte mer på taket. Den gipsen som kommer frem etter at jeg nå har tatt ned de der lyddempende platene. Kan man få den gipsen pen ved å sparkle og slipe?
Visst kan man pynte ventilen. Jeg hadde det som TS og så ble det slik:
[bilde]
Plasser insektsnett mot gitteret innenfra. Kap til et hvitt ventilasjonsrør 100 mm dia og sett det i hullet. Fyll på med fugeskum i området rundt røret, men gjør det i omganger slik at skummet ikke knekker røret. Legg på puss de siste 2 cm. Mal. Sett inn en tallerkenventil. Ferdig.
Iom mkt spik fra de hullede platene så blir det mkt sparkling. Sprekkene må sparkles med remse.
Tror det enkleste du kan gjøre er å sette opp et nytt lag gips på det eksisterende. Alt rive ned det gamle først, men uansett så får du kanskje problemer med elkabler og armaturer i taket da de må tas bort for dette.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.