Jeg holder på å bygge en innglasset uterom. Glassdørene er ganske tykke, vår/høst isolerte. Siden taket har lav helling, har jeg gått for et pappetak med rupanel. Min tanke er å isolere med polystyren med byggplast på toppen. Spørsmålet mitt handler om himlingen som skal ligge under isolasjonen. Jeg vil unngå å male så mye i taket ved å kjøpe ferdigmalt. Men det eneste ferdigmalte jeg finner er for innendørs bruk. Ville det fungere å sette opp et slikt tak og deretter male bare et lag til med utendørsmaling? Jeg vurderte et slikt tak eller lignende: https://www.bauhaus.se/parlspont-moelven-furu-tackmalad-vit-12x95x2700mm-1-83m

Hva er risikoene ved å gjøre dette? Sammenlignet med å kjøpe ubehandlet panel og male med grunning og deretter utendørsmaling.

Karrock
Jeg har lignende. Vår/høst-glass, tak med papp, råspont, lekter/isolering, plast og innvendig panel. Gulvvarme i platen, men ikke tilkoblet. "mässmatta-ruter" på gulvet.

Panelet i taket samt veggene er av MDF, de har jeg malt selv med innemaling. Siden bygget 2016 har jeg ikke hatt noe mugg/påvekst på malingen. Dog litt på aluminiumsrammene som går bort med fuktig klut i vårvasken. Også litt på gulvet rett ved aluminiumskenene.

Jeg vurderte at utemaling kan lukte og bli myk hvis det er i et varmt innendørs, noe det jo blir om sommeren når man skal sitte der. Valgte å ikke bekymre meg for at innemalingen skulle bli ødelagt om vinteren, og så langt er jeg fornøyd med det valget. Tror ikke jeg har forsøkt å lese på hva som evt. var riktig type maling.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.