I soverommene i vårt hus fra -58 sitter det noe tynt papp i taket. I et av rommene har barna kastet opp noe så det har blitt to skikkelig synlige hull. Pappen er så "skjør" at når jeg bare skulle kjenne ble det et til hull!! 😳 Det er treplanker under ser jeg. Kan man bare rive ned det der tror og så male treplankene og ha som tak?
Det jeg tenker på er at pappen (om det nå er en slags papp) er spikret fast og kanskje limt på tre steder fra den ene siden til den andre ca 1 dm bredt. Hvordan blir det da?
Det jeg tenker på er at pappen (om det nå er en slags papp) er spikret fast og kanskje limt på tre steder fra den ene siden til den andre ca 1 dm bredt. Hvordan blir det da?
Ja jeg har ikke tatt ned taklistene ennå, men de sitter sikkert sånn her også. Men altså rett over hele taket på tre steder. Vet ikke hvordan det blir der om man prøver å rive ned? Om det er lett å dra ut spikerne uten å lage stygge merker i plankene under... Om de nå engang går an å ha dem som tak eller om man må ha på noe annet? Det er kanskje ikke engang fint 😜
Lage hullene, bus enkelt.
Rengjør rundt hullene med en form for malervask. Riv (ikke klipp da det blir skarpe kanter) biter av avispapir, velg deler uten trykksverte. Bløt bitene med tapetlim og plasser disse over hullene. La tørke Mal bitene 4-5 ganger så de blir hvite. Mal hele taket. Bruk oljemaling.
I mitt tak var det 35-40 hull fra gardinstenger, ampler mm. Nå er hullene helt usynlige.
Rengjør rundt hullene med en form for malervask. Riv (ikke klipp da det blir skarpe kanter) biter av avispapir, velg deler uten trykksverte. Bløt bitene med tapetlim og plasser disse over hullene. La tørke Mal bitene 4-5 ganger så de blir hvite. Mal hele taket. Bruk oljemaling.
I mitt tak var det 35-40 hull fra gardinstenger, ampler mm. Nå er hullene helt usynlige.
Det høres jo fantastisk enkelt ut 😃
Det føles imidlertid som om mitt tak er for "skjør".. Det henger jo dessuten ned ca 5 cm fra taket, og hvis man da maler, føles det som om det vil sprekke når man ruller på. Jeg kan kanskje ta feil, men siden det var nok at jeg kjente på taket for at det skulle bli hull, og det virker så sprøtt/tørt på et vis. Jeg kan jo prøve å rulle litt uten maling for å se om det holder først?
Det føles imidlertid som om mitt tak er for "skjør".. Det henger jo dessuten ned ca 5 cm fra taket, og hvis man da maler, føles det som om det vil sprekke når man ruller på. Jeg kan kanskje ta feil, men siden det var nok at jeg kjente på taket for at det skulle bli hull, og det virker så sprøtt/tørt på et vis. Jeg kan jo prøve å rulle litt uten maling for å se om det holder først?
Jeg har hus fra -59 med hva det ser ut som samme type tak. Skjøtene på tvers av rommet er spikret med veldig mange spiker, ikke limt mot treverket ovenfor. Mitt tips er å reparere hullene eller rive ned og sette opp gips eller takplater. Råsponten blir nok ikke pen å male.
Ettersom plankene over pappen ikke er ment å synes kan de være stygt gjort med sprekker, skjøter og fliser, men det trenger ikke å være sånn.
Om taket ikke kan fikses slik du har fått tips om ovenfor, så finnes også muligheten til å pappspenne om taket. Altså sette opp ny lignende papp igjen. Det er billigere, enklere og raskere enn å sette gips.
Om taket ikke kan fikses slik du har fått tips om ovenfor, så finnes også muligheten til å pappspenne om taket. Altså sette opp ny lignende papp igjen. Det er billigere, enklere og raskere enn å sette gips.
Klikk her for å svare