Hei,
Min kommende husvegg: ytterpanel, luftspalte(läkt), asfaboard, stender 150*50, isolasjon (ikke bestemt ennå, men sannsynligvis ekofiber), dampsperre... Nå lurer jeg på om jeg kan spikre en liggende panel direkte på stenderne, som gjør at panelet ligger mot plasten, eller om jeg bør ha en läkt mellom plast og panel?
Elektrisiteten tar jeg i gulvet, så dampsperren påvirkes ikke av elektrisiteten. Og huset er en fritidsbolig på et veldig vindfullt sted som skal brukes 8 måneder i året.
Takknemlig for svar!
/Ruckelrustaren
Min kommende husvegg: ytterpanel, luftspalte(läkt), asfaboard, stender 150*50, isolasjon (ikke bestemt ennå, men sannsynligvis ekofiber), dampsperre... Nå lurer jeg på om jeg kan spikre en liggende panel direkte på stenderne, som gjør at panelet ligger mot plasten, eller om jeg bør ha en läkt mellom plast og panel?
Elektrisiteten tar jeg i gulvet, så dampsperren påvirkes ikke av elektrisiteten. Og huset er en fritidsbolig på et veldig vindfullt sted som skal brukes 8 måneder i året.
Takknemlig for svar!
/Ruckelrustaren
Ja det kan du. Ulempen er at du risikerer å perforere plasten når du setter opp ting på veggene.
Deretter bør du vedlikeholdsvarme huset over vinteren når du nå bruker plast.
I et fritidshus med ekofiber og trepanel på veggene ville jeg ikke ha brukt noen plast i veggene, men hoppet over den, og da kan du også kaldstille huset.
Blåsten skal du holde borte med overflaten og vindsperren av asfaboard.
Deretter bør du vedlikeholdsvarme huset over vinteren når du nå bruker plast.
I et fritidshus med ekofiber og trepanel på veggene ville jeg ikke ha brukt noen plast i veggene, men hoppet over den, og da kan du også kaldstille huset.
Blåsten skal du holde borte med overflaten og vindsperren av asfaboard.
Takk for svaret!
Jeg hadde en følelse av at plast ville bli feil. Jeg ser på noen vindduk i stedet så slipper jeg å varme opp huset om vinteren.
Jeg hadde en følelse av at plast ville bli feil. Jeg ser på noen vindduk i stedet så slipper jeg å varme opp huset om vinteren.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Nå ja, du skal vel ikke ha vegguttakene og strømbryterne i gulvetRuckelrustaren skrev:Hei,
Min kommende husvegg: ytterpanel, luftspalte (lekter), asfaboard, stender 150*50, isolasjon (ikke bestemt ennå, men trolig ekofiber), dampsperre... Nå lurer jeg på om jeg kan spikre en liggende panel direkte på stenderne, noe som gjør at panelet ligger mot plasten, eller om jeg burde ha en lekt mellom plast og panel?
Elektrisiteten trekker jeg i gulvet så dampsperren påvirkes ikke av elektrisiteten. Og huset er et fritidshus på et veldig vindfullt sted som skal brukes 8 måneder i året.
Takk for svar!
/Ruckelrustaren
Normalt trekker man elektrisiteten i taket, hvor det er godt med plass takket være glespanelen.
Hei,
Er litt forvirret. Etter min mening er det ikke vindsperre eller plast, men vindsperre og eventuelt plast.
Vindsperren skal forhindre konveksjon (at vinden blåser rundt luften i isolasjonen) og plastfolien skal hovedsakelig forhindre at fukten i inneluften diffunderer (altså fukttransport uten luftbevegelse avhengig av ulike partialtrykk) utover i store mengder der den kan kondensere til vann.
Vindsperre på utsiden og eventuell plastfolie på innsiden av konstruksjonen.
Er litt forvirret. Etter min mening er det ikke vindsperre eller plast, men vindsperre og eventuelt plast.
Vindsperren skal forhindre konveksjon (at vinden blåser rundt luften i isolasjonen) og plastfolien skal hovedsakelig forhindre at fukten i inneluften diffunderer (altså fukttransport uten luftbevegelse avhengig av ulike partialtrykk) utover i store mengder der den kan kondensere til vann.
Vindsperre på utsiden og eventuell plastfolie på innsiden av konstruksjonen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Klikk her for å svare