Tenkte sette innerpanel direkte på et par lecablokker, men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre rent teknisk for å forhindre at fukt angriper panelet? Jeg tenkte å spikre fast en liten list på lecablokkene med klippspiker og deretter sette opp panelet på disse, er dette en ok løsning? Eller burde jeg sette inn blokkene med en form for fuktspærrefarge eller dekke inn dem i tjærepapp?

Jeg har satt panel på en vegg av betonghullstein som en "fondvegg" men da på en knusktørr innervegg. Skrudde opp stående 28x70 mm lekter på cc60 med hjelp av fasadeplugger. Mellom lektene og betongsteinen la jeg syllisolering før lektene ble skrudd fast. Jeg brukte syllisolering av plast da jeg syntes pappvarianten luktet litt vel mye tjære.
Deretter ble liggende panel satt på lektene med ventilert sokkel mot gulv og en skikkelig glippe mellom tak og taklist. Jeg brukte ingen isolasjon bak panelet, så der ble det altså drøyt 28mm (lekter+syllisolering) luftspalte bak panelet.

Hva er det for en vegg? inner eller yttervegg? over eller under jord? Er den fuktig i dag?

Takk for ditt svar Stuff, det er yttervegger og blokkene står mot utsiden uten isolering.

Noen flere forslag til hvordan jeg kan fuktsikre lecablokkene, eller skal jeg bare spikre listen direkte på lecablokken?

S
tjærepapp på spikerlisten?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.