Tenkte å lage en innbygningsnisje på baderomsveggen, murt nederste skiftet, skal legge et til opp til rød linje. Tenkte så å mure opp langs sidene (rød linje), men usikker på hvordan jeg skal løse overhenget??

Så nå at det selges ferdige rammer til nisjer for innbygging. Trenger en form for profil her tenker jeg. Vegen er lettbetong så det holder ikke helt for å sette armeringsjern osv.

Ideer?

Bredde 200cm, høyde 210cm. Må jeg tenke mindre?

• Vegg av lettbetong med rød linje som markerer kommende nisch i baderom, blå linje viser planlagte sider for innbygging.
  • Ferdige innbyggingsnisjer av metall i svart og hvitt på venstre side; badekar med opplyste nisjer til såpe og flasker på høyre side.
KJD KJD skrev:
Tenkte lage en innebygd nisje på baderomsveggen, murt nederste skiftet, skal legge et til opp til rød linje. Tenkte så mure opp langs sidene (rød linje), men usikker på hvordan jeg skal løse overhenget??

Så nå at det selges ferdige rammer til nisjer for innebygging. Trenger noen form for profil her tenker jeg. Vegen er lettbetong så holder ikke riktig for å sette armeringsjern osv.

Ideer?
KJD KJD skrev:
Tenkte lage en innebygd nisje på baderomsveggen, murt nederste skiftet, skal legge et til opp til rød linje. Tenkte så mure opp langs sidene (rød linje), men usikker på hvordan jeg skal løse overhenget??

Så nå at det selges ferdige rammer til nisjer for innebygging. Trenger noen form for profil her tenker jeg. Vegen er lettbetong så holder ikke riktig for å sette armeringsjern osv.

Ideer?

Bredde 200cm, høyde 210cm. Trenger jeg tenke mindre?
KJD KJD skrev:

Ideer?

Bredde 200cm, høyde 210cm. Trenger jeg tenke mindre?
Kom over en artikkel om dette som virker å anbefale våtromsplate, stemmer også med hva jeg har sett tidligere, og betydelig enklere enn lettbetongblokkene, spørsmålet er om jeg kan få puss til å feste på våtromsplate? Og her til og med på undersiden av våtromsplate. Antar det, men samtidig ikke brukt våtromsplate tidligere. Noen som har erfaringer?

• Dusjhjørne med nisjehylle, to flasker med såpe, og en dusjstang på vegg med grå fliser.
K
Vi har laget to hyller/nisjer i dusjhjørnet ved hjelp av en lux plate, 80mm tykk. Fliser på den så.

https://www.google.com/search?q=lux+skiva

Også samme som vi kledde inn beslaget for vegghengt toalett med, da med 20 eller 30mm plater (husker ikke nøyaktig tykkelse)

• Liker
KJD
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vi har gjort to hyller/nisjer i dusjhjørnet ved hjelp av en lux skiva, 80mm tykk. Fliser på den så.
[lenke]

Også samme som vi kledde inn fixturen for vegghengt toalett, da med 20 eller 30mm plater (husker ikke eksakt tykkelse)
Høres flott ut. Føles jo helt riktig for meg. Takk 🙏

• Liker
kniv
  • Laddar…
K
KJD KJD skrev:
Låter klockrent. Känns jo helt riktig for meg. Takk 🙏
Kan lete opp litt bilder eller så om det er interessant. Send pm isf. Noter at disse skivene setter man altså innenfor tettesjiktet, de er laget av cellplast og har en form for fiberarmert overflate så tåler fukt. Var ekstremt enkle å sage i og ha å gjøre med. Det vanskeligste var å få opp den store skiven bra i lodd på veggen da den festes med fix og er mye vanskeligere å trykke ut ujevnheter så som man kan når man setter fliser.

K
Hva slags puss tenker du å ha som overflatelag? Luxakivorna (og andre lignende) har en ganske grov overflate på grunn av armeringen, så noen mm overflatelag trengs utenpå det. Var absolutt ingen problemer å få flislim til å feste uansett.

K kniv skrev:
Hva slags puss har du tenkt å ha som overflate? Luxakivorna (og andre lignende) har en ganske grov overflate på grunn av armeringen, så det trengs noen mm overflate utenpå det. Var absolutt ingen problem å få flislim til å feste i alle fall
trodde nettopp på flislim at jeg kunne bruke det for feste i verste fall. Har vanskeligere for å tro at vanlig puss skulle feste.

==

så nå også en løsning på hvordan man tydeligvis gjør med overheng av lettbetongblokker på et annet sted.. men har fortsatt ingen anvisning på om det ville være nok for mine nesten 180cm med fritt heng.

Person bruker en drill for å feste en treskinne over en dørkarm. En snakkeboble forklarer metoden for å tilpasse panelene over døråpningen.

K
KJD KJD skrev:
tenkte nettopp på flislim at jeg kunne bruke det for feste i verste fall. Har vanskeligere å tro at vanlig puss ville feste.

==

så nå også en løsning på hvordan man tydeligvis gjør med overheng av lettbetongblokk på annet sted.. men har fortsatt ingen anvisning på om det ville være nok for mine nesten 180cm av frihengt.

[bilde]
Lettbetongblokk eller multiskiver som det står på bildet?

Hvilken tykkelse skal du ha på skivene, altså hvilken dybde vil du ha?
Den vi kjøpte var 600x2500, 80mm tykk.
Den hadde nok funket å lage overheng med, om du beholder den som en hel bit og så setter den med flislim mot veggen. Bra med støtte under når limet herder.

K kniv skrev:
Lettbetongblokker eller multiskiver som det står på bildet?

Hvilken tykkelse skal du ha på skivene, altså hvilken dybde vil du ha?
Den vi kjøpte var 600x2500, 80mm tykk.
Den hadde nok fungert til å lage overheng med, om du beholder den som en hel bit og så setter den med flislim mot veggen. Bra med støtte under når limet herder.
Det er 100mm, skikkelig støtte trengs jo, men føles uklart hvor sikker man kan være på at det ikke "faller ned" senere .. kjør lettbetong nederst og på sidene, og løsningen med våtromsplater for overhenget. sover best så (y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.