Har sett en del tråder om dette emnet, men ingen der man har sett takstolene, som jeg har forstått handler mye om det angående bærende vegg eller ikke.

Vi har innebygde garderober som jeg vil bytte ut. Tanken er å fjerne den mindre (lengst nede i bildet i det innringede området), sette opp innervegg i hullet som blir i det høyre rommet samt rive tilsvarende innervegg i det venstre rommet for å få en hel vegg med stor garderobe der.

Hvordan vet man om veggen er bærende? Huset er 108 kvm og enetasjes med kjeller. Se bildet av hvordan takstolene ser ut. Hva jeg har kunnet lese meg til, kan det hende at denne konstruksjonen ikke har noen bærende vegger i det hele tatt, men at taket hviler på ytterveggene (tegelhus). Stemmer det? Kan jeg gjøre som tenkt uten å konsultere noen for vurdering?

• Plantegning av en-etasje hus med garasje, tre soverom, stue og bad, markert område viser hvor en innvendig vegg planlegges fjernet.
  • Takstoler av tre under et skråtak, med plastfolie og isolasjon synlige i rommet.

Beste svar

I prinsippet er ingen innervegger i dette huset bærende. (De kan imidlertid ha en viss stabiliserende funksjon) Dine takstoler er av fagverkstype og frittbærende mellom ytterveggene. Selv med en annen type takstoler ville ikke garderobeveggen vært bærende siden den går parallelt med takstolene.

Takk for svar! Ettersom jeg kommer til å beholde innveggen, men flytte den slik at den blir hel i stedet for delt, antar jeg at den eventuelt stabiliserende funksjonen burde være intakt også?

Absolutt. Men jeg tror at veggen mellom soverommet og stuen er viktigere i den henseende. Dette henger også sammen med hvordan ytterveggene er bygd.

Ok! Men alle andre vegger skal være som det er tenkt nå uansett, så det er ingen problem. :)

Ytterveggene og den langsgående veggen i kjelleren er det rimeligvis bare som er bærende

• Liker
jimbomas
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.