B
Hei!

Vi har et tak som mangler installasjonssjikt, alle LED-lampene (apparatbokser) som sitter i taket har laget hull i dampsperren.

Derfor suges det nå kald luft inn gjennom apparatboksene.

Finnes det en smart måte å forhindre dette uten å rive hele taket og installere installasjonssjikt?
Det er altså rett inn gjennom boksene..

Jeg har tegnet en bilde som jeg håper forklarer hvordan installasjonen bak gipsen ser ut.
OBS! Akkurat nå ser man bare LED-lampene

Tusen takk for hjelpen!

• Bilde av apparatbokser i tak uten installasjonssjikt, der piler indikerer luftlekkasje gjennom boksene grunnet manglende dampsperre.
  • Innebygget LED-lampe i et takpanel uten dampsperre.
Sist redigert:
Er de tilkoblingene på takboksen åpne som ikke brukes av noe rør/slange? I så fall skal de tettes med f.eks. elektrisk tape. Man kan også sette tape på utsiden av boksen så det ikke blir åpninger mot plasten.

B
J Josth skrev:
Er de tilkoblingene på takboksen åpne som ikke brukes av noe rør/slange? I så fall skal de settes for med f.eks. elteip. Man kan også sette teip på utsiden av boksen så det ikke blir åpninger mot plasten.
Takk, men akkurat nå ser man bare LED-lampene. Se gjerne på det nye bildet jeg lastet opp.

Kommer ikke helt til baksiden. Mener du at dette kan gjøres uten å rive veggen?

Kanskje om man kan trykke inn steinull i hullene som luftisolasjon.

Sist redigert:
Problemet er ikke mangelen på installasjonssjikt, men at man ikke har teipet plasten mot boksene. De fleste hus eldre enn 10-15 år mangler installasjonssjikt uten at det blir problemer.

B
useless useless skrev:
Problemet er ikke mangelen på installasjonssjikt, men at man ikke har teipet plasten mot boksene.
De fleste hus eldre enn 10-15 år mangler installasjonssjikt uten at det blir problem.
Nei altså det bildet på boksene er ikke mitt. Det er bare et lånt bilde som jeg har redigert for å vise hvordan baksiden ser ut på et omtrent. På vår hadde de satt membran for dampsperre. Så det er tett rundt omkring.

Luften kommer i stedet direkte gjennom apparatboksen.

Om det trekkes inn kald luft den veien, så høres det ut som du har for dårlig tilførsel av tilluft i huset.

B
H hempularen skrev:
Om det suges inn kald luft den veien, så høres det ut som du har for dårlig tilførsel av tilluft i huset.
Har to vinduer på en overflate på ca 20 kvm der ventilasjonslukene over vinduene er åpne.

Er det ikke bare slik at luften tar den enkleste og nærmeste veien?

Men den enkleste veien bør være gjennom ventilene. Du har kanskje for mye avtrekksluft, det blir undertrykk.

• Liker
berteriksson
  • Laddar…
B berteriksson skrev:
Nei altså det bildet av boksene er ikke mitt. Det er bare et lånt bilde som jeg har redigert for å vise hvordan baksiden ser ut omtrent. På vår hadde de satt membran for dampsperre. Så det er tett rundt omkring.

Luften kommer i stedet direkte gjennom apparatboksen.
Trolig kommer luften da via stusser som ikke har noen slange. Prøv å stoppe inn litt pakket isolasjon eller lignende i de hull hvor det ikke kommer noen ledninger inn i boksen.
Kommer det luft gjennom samme hull som ledningene så er det noe som er feilmontert...

• Elsker
berteriksson
  • Laddar…
Peta i steinull i rør i alle bokser.

• Elsker
berteriksson
  • Laddar…
B
Takk for alle svar! Blir nok steinull siden det tåler varme. LED-lampene kan bli ganske varme.

• Grått rør med isolasjon av steinull. Diameteren på røret er 16 mm.
Er det virkelig godkjent av produsenten å sette LED-spotlights i apparatbokser? Normalt har man betydelig større potteskjulere over taket for å gi tilstrekkelig kjøling selv av LED til tross for at de gir mindre varme enn tilsvarende halogen.

B
  • Liker
Josth
  • Laddar…
Ja, der ser man. Men produktbladet og manualen gir litt forskjellige budskap synes jeg. I alle fall smidig med ulike monteringsalternativer.

• Liker
berteriksson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Men produktbladet och manualen gir litt forskjellige budskap synes jeg.
Hva? Er det ikke helt klart?

"Armaturen er godkjent for montering mot normalt brennbart materiale og direkte mot isolasjon."
"Armaturen får under ingen omstendigheter dekkes med isolasjon."
"Suitable for direct mounting on normally flammable surface and covering with thermally insulating material"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.