Hei,

Jeg bor i et nybygd Hjältevadshus. Skulle henge opp litt bilder i dag på en yttervegg og ble overrasket over at det ikke var noen gipsplate, bare sponplate. Jeg har tidligere lest på Hjältevadshus tegninger at de "anbefaler at yttervegg kles med bevegelsesstabil plate (type gips)" og bare forutsatt at entreprenøren hadde satt gips på sponplatene. Det forklarer alle sprekkene i hjørnene som har oppstått (og blitt utbedret av entreprenøren), antar jeg...

Finnes det noen åpenbare ulemper ved bare å ha sponplate? Er det et billig/fuskarbeid eller er det mer en smakssak?

O oddan skrev:
Hei,

Jeg bor i et nybygd Hjältevadshus. Skulle henge opp litt bilder i dag på en yttervegg og ble overrasket over at det ikke var noen gipsplate, men bare sponplate. Jeg har tidligere lest på Hjältevadshus tegninger at de "anbefaler at yttervegg bekles med bevegelsesstabil plate (type gips)" og bare forutsatt at entreprenøren hadde satt gips på sponplatene. Det forklarer alle sprekkene i hjørner som har oppstått (og utbedret av entreprenøren), antar jeg...

Finnes det noen åpenbare ulemper ved å bare ha sponplate? Er det gjerrig/juks eller er det mer en smakssak?
Det finnes nok ikke noen regel om at platemateriale skal være nettopp gips, selv om man pleier å ha det - ikke minst fordi spon er vanskelig å få pent hvis man maler eller tapetserer rett på, og at det kan sprekke. Men for stabiliteten i veggen er nok spon like bra som gips, og det er fint å ha bak gipsen også hvis man skrur opp ting på veggen osv

• Liker
oddan
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det finns nog inte någon regel om att skivmaterial skall vara just gips, även om man brukar ha det - inte minst för att spån är svårt att få snyggt om man målar eller tapetserar rakt på, och att det kan spricka.
Men för stabiliteten i väggen är nog spån lika bra som gips, och det är bra tat ha bakom gipset också om man skruvar upp saker på väggen osv
Tack för svaret. I detta fall är det inget fel på väggens finish, inte vad jag kan bedöma i vilket fall. Det är dessutom hela spånskivor som täcker hela väggen, så inga skarvar. Däremot har jag haft problem med sprickor i hörnen där väggar möts. Det har jag förvisso haft på övervåningen där det är gips också. Så det kanske inte är relevant alls.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
En småländsk løsning fra produsenten. Om du vil kan du montere hjørnelister der det har sprukket.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.