Hei! I andre etasje i vårt 70-tallshus har vi et originalt bad som trenger renovering. Har revet vegger og har nå også begynt å rive bort det gamle ekle gulvet.
Først var det brun plastmatte
Under plastmatten cirka 10 mm sponplate,
Under sponplaten var det cirka 15 mm isopor
Under isoporen var det 15 mm not og fjær-bord. Dette er originalgulvet.
Under bordene ligger det kasser av 3 mm masonittplater fylt med 170 mm sagspon.
Mellom langsidene på masonittplatekassene finnes det noe som kunne vært papp og på kortsidene finnes det gammel glassvatt.
Under sagsponen finnes det planker
Hvis jeg måler ved trappen mellom første og andre etasje, anslår jeg gulvet til å være omtrent 230 mm tykt. Hvis jeg måler 170 mm sagspon + 15 mm not og fjær-bord for originalgulvet og antar at plankene under sagsponen også er 15 mm, blir det 200 mm. Da er det bare 30 mm igjen som trolig er taket i første etasje med kanskje noen distanser.
Har saget opp som en stjerne i gulvet for å finne noe, men ingen steder ser jeg bjelkelag, verken under sagspon eller glassvatt.
Hvordan er dette bygget, er det bare veggene i første etasje som holder opp alt? Hvordan ville dere forsterket dette gulvet? Jeg vurderer nå å fjerne all sagspon under gulvet og lekte opp på veggene i første etasje (om jeg finner dem).
Hei.
Ser ut som du har et Mockfjärdshus. Og da er undersiden lik som oversiden. Altså mangler det lekter. Masoniten er limt som små blokker som er slått sammen. Ca20x20 cm.
Ytterveggene er antagelig den samme konstruksjonen.
Så du får gjøre som du er inne på.
Regle opp nytt bjelkelag.
Ja det ser akkurat ut som gammelt mockfjärdhus. Da er både vegger og gulv bygd av sponfylte "kasetter" og noe annet bjelkelag vil du ikke finne. Google elementhus mockfjärd så finner du en del info på dette forumet. Vi bor også i et slikt og skal starte en baderomsrenovering når som helst, så jeg har ingen fasit på forsterkninger ennå. Ofte ser det ut til at man stiver opp gulvet ved å skrulimme gulvspon oppå. Se f.eks. denne renoveringen: https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/138754-nytt-badrum-i-ett-mockfjardshus.html
Tror det varierer avhengig av hvilken husmodell man har og i hvilken del av huset man er. Har du kjeller? I så fall kan du få et begrep om hvordan elementene ligger og er skjøtet.
Vårt hus ser ut omtrent som det på tegningen på denne siden: http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusmontor_244
Der ligger boksene på tvers over hele stuen uten noe støtte midt under. Det finnes altså et like stort kjellerrom rett under stuen uten noen bærende vegger eller søyler midt på. I delen der soverommet er så er det i kjelleren en lang bærende kjellervegg rett under den lange veggen der inngangene til soverommene er. Elementene ligger på tvers over denne veggen. Om elementene er like lange som husets bredde der eller om de er skjøtet ved denne veggen har jeg ikke funnet ut ennå.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.