7.538 lest ·
19 svar
8k lest
19 svar
Før huskjøp: hvordan undersøker man bunnsvillen på et 80-tallshus?
Side 1 av 2
nizzehult
Allvitende
· Västerbotten
· 1 150 innlegg
nizzehult
Allvitende
- Västerbotten
- 1.150 innlegg
Jeg har sett på et Myresjöhus bygget i 1987 med plate på mark. Det er i prinsippet ikke gjort noe siden huset ble bygget, bortsett fra at fasaden ble malt for noen år siden. Til og med hvitevarene er original!
Siden boligmarkedet er ganske opphauset i byen og både beliggenheten og for så vidt prisen er ganske attraktiv, gjelder det å ikke fundere for lenge.
Samtidig snakker man med folk som er mer bevandret i huskonstruksjoner, og da sier de sånn: er sålen ikke isolert, så er det bare et tidsspørsmål før fukt begynner å trenge opp i svillen som på den tiden meget vel kunne bestå av trykkimpregnert tre som ble satt rett på sålen uten diffusjonssperre. Å så bytte svill blir både dyrt og omstendelig, noe som er fullt forståelig.
Jeg spurte megleren om sålen var isolert, men hun visste ikke, og de som bygde huset er ikke lenger i live. Megleren sa: de fleste såler var vel uisolerte før 90-tallet, men en gang må man jo ha forandret seg.
Av forståelige grunner er svillen ikke direkte synlig, og jeg syntes heller ikke at det luktet rart, men jeg lurer på hvordan man kan sjekke dette før kjøp? Hvis man ber om en husinspeksjon: gjør da inspektøren det automatisk, spesielt siden de meget vel kjenner til problemet, eller er det en ekstra tjeneste? Jeg har selv et USB-tilkoblet såkalt endoskopkamera. Kan man bruke en sånn?
Jeg har sendt e-post til hustilverkeren, men ikke fått svar, og som sagt: her kan man ikke vente noen uker og fundere for lenge, for da selges huset, så jeg setter pris på et raskt svar.
Siden boligmarkedet er ganske opphauset i byen og både beliggenheten og for så vidt prisen er ganske attraktiv, gjelder det å ikke fundere for lenge.
Samtidig snakker man med folk som er mer bevandret i huskonstruksjoner, og da sier de sånn: er sålen ikke isolert, så er det bare et tidsspørsmål før fukt begynner å trenge opp i svillen som på den tiden meget vel kunne bestå av trykkimpregnert tre som ble satt rett på sålen uten diffusjonssperre. Å så bytte svill blir både dyrt og omstendelig, noe som er fullt forståelig.
Jeg spurte megleren om sålen var isolert, men hun visste ikke, og de som bygde huset er ikke lenger i live. Megleren sa: de fleste såler var vel uisolerte før 90-tallet, men en gang må man jo ha forandret seg.
Av forståelige grunner er svillen ikke direkte synlig, og jeg syntes heller ikke at det luktet rart, men jeg lurer på hvordan man kan sjekke dette før kjøp? Hvis man ber om en husinspeksjon: gjør da inspektøren det automatisk, spesielt siden de meget vel kjenner til problemet, eller er det en ekstra tjeneste? Jeg har selv et USB-tilkoblet såkalt endoskopkamera. Kan man bruke en sånn?
Jeg har sendt e-post til hustilverkeren, men ikke fått svar, og som sagt: her kan man ikke vente noen uker og fundere for lenge, for da selges huset, så jeg setter pris på et raskt svar.
Begynn med dette.T tgr_se skrev:
Finner du ingenting der, så er vel mitt tips å kjøpe huset, besiktige og sørge for å sjekke det ved besiktigelse. Sannsynligvis må man lage et hull bak en gulvsokkel for å sjekke. Er det da problemer, så hopper du av eller prøver å prute en passende sum for å kunne utbedre.
nizzehult
Allvitende
· Västerbotten
· 1 150 innlegg
nizzehult
Allvitende
- Västerbotten
- 1.150 innlegg
Nja, når man går på en husvisning og det kryr av andre spekulanter som nesten umiddelbart er klare til å kjøpe huset, så er vel ikke dette med å be om hustegninger fra kommunen det første man tenker på. Jeg kan tenke meg at det kan ta noen uker før de har behandlet en slik forespørsel.
Kjøpe huset og så sjekke det opp? Sånn går det vel ikke til. Mitt livs største handel og jeg skal kjøpe det først og så prøve å prute hvis jeg finner feil? Man har jo undersøkelsesplikt som kjøper, og de kan ikke nekte at man må gå innenfor skallet for å gjøre dette, men da skal man også gjenopprette alle eventuelle inngrep etterpå. De har deretter ingen grunn eller plikt til å tilbakebetale noen penger hvis man finner feil etter kjøpet, kun før. Men hvis det skulle være skader og bjelkebytte er aktuelt, er jeg ikke engang interessert.
Kjøpe huset og så sjekke det opp? Sånn går det vel ikke til. Mitt livs største handel og jeg skal kjøpe det først og så prøve å prute hvis jeg finner feil? Man har jo undersøkelsesplikt som kjøper, og de kan ikke nekte at man må gå innenfor skallet for å gjøre dette, men da skal man også gjenopprette alle eventuelle inngrep etterpå. De har deretter ingen grunn eller plikt til å tilbakebetale noen penger hvis man finner feil etter kjøpet, kun før. Men hvis det skulle være skader og bjelkebytte er aktuelt, er jeg ikke engang interessert.
Det er nettopp sånn det pleier å gå til. Hver spekulant har ikke med seg sin egen besiktigelsesmann som gjør en to-timers besiktigelse under visningen, men man skriver en kontrakt med besiktigelsesklausul etter vunnet budrunde. Da har man (vanligvis) to uker på seg til å besiktige og komme med eventuelle motbud eller trekke seg uten at det koster noe.nizzehult skrev:
nizzehult
Allvitende
· Västerbotten
· 1 150 innlegg
nizzehult
Allvitende
- Västerbotten
- 1.150 innlegg
Jo, jeg vet at man ikke er bundet til å stå for sitt bud før det er korrekt inspisert. Så kan man spørre seg hvorfor ikke dette gjøres av selgeren før objektet legges ut, alle ville vinne på dette. Det ville vært mye enklere om man visste fakta før man setter i gang noe. Man må dessuten betale inspeksjonen selv selv om man trekker seg fra kjøpet.useless skrev:
Det er akkurat slik det pleier å foregå. Hver spekulant har ikke med seg hver sin bygningsinspektør som gjør en to-timers inspeksjon under visningen, men man skriver en kontrakt med inspeksjonsklausul etter vunnet budgivning. Så har man (vanligvis) to uker på seg til å inspisere og komme med eventuelle motbud eller trekke seg uten at det koster noe.
Så kan jeg mene at meglernes rolle er ganske kjedelig; de tar ingen risikoer, finner bare ut de fakta som de absolutt må, henviser videre om man har spørsmål og så oppfordrer man alle kjøpere til å legge inn bud for å i det hele tatt kunne kjøpe eiendommen. Jeg synes for eksempel at spørsmålet jeg har om svillen burde megleren ha funnet ut av.
I dette tilfellet står det ikke en gang noe om budgivning eller at den angitte prisen er "utgangspris" så da forventer man seg nesten at de skal akseptere den prisen som man ber om, men megleren sier likevel at om noen legger inn dette budet så er budgivningen i gang så... I Danmark er alle bud hemmelige og slik burde det også være her.
Bygningsveteran
· 2 675 innlegg
nizzehult
Allvitende
· Västerbotten
· 1 150 innlegg
nizzehult
Allvitende
- Västerbotten
- 1.150 innlegg
Fikk svar fra produsenten og joda, de sier at disse husene hadde en 70mm isolasjon på betongplaten og 18mm sponplate. På betongplaten ble det lagt en sylltetting og en syll 21x95mm.
Dette stemmer nesten med kommunens byggetegninger, der står det 60mm isolasjon.
Så det ser ut til å være riktig gjort uten fuktrisiko.
Jeg spurte megleren om dette med hvitevarene og hun sa at det var slik, men fantes det virkelig keramisk koketopp i 1987?
Dette stemmer nesten med kommunens byggetegninger, der står det 60mm isolasjon.
Så det ser ut til å være riktig gjort uten fuktrisiko.
Jeg spurte megleren om dette med hvitevarene og hun sa at det var slik, men fantes det virkelig keramisk koketopp i 1987?
1987 Mikrobølgeovn etterspørres mest. Glaskeramikktopper er på gang. Avfallssortering. Snekring/front på kjøleskap og fryser. Større rom for vinflasker på kjøkkenet. Komfyr og arbeidsbenk midt i kjøkkenet.
https://www.viivilla.se/kok/koksinspiration/en-svensk-kokshistoria/
https://www.viivilla.se/kok/koksinspiration/en-svensk-kokshistoria/
Om man la 70 mm isolasjon på betongplaten er det en risikokonstruksjon. Isolasjonen under betongplaten er mye tryggere.nizzehult skrev:
Fikk svar fra produsenten og joda, de sier at disse husene hadde en 70mm isolasjon på betongplaten og 18mm sponplate. På betongplaten ble det lagt en sylltetting og en syll 21x95mm. Dette stemmer nesten med kommunens byggetegninger, der står det 60mm isolasjon. Så det ser ut til å være riktig gjort uten fuktrisiko.
Jeg spurte megleren om dette med hvitevarene og hun sa at det var slik men fantes det virkelig keramisk topp 1987?
jeg har den varianten bygd 1980-81 plast+70 frigolit+sponplate men jeg la om kjøkken+ganggulv på grunn av knirk i gulvet for ca 10-12 år siden og det så fint ut under ingen problemerhscn skrev:
naboen bygde 1982 og der la de frigoliten under btg (samme husfabrikant nordisk trehus)
Kan naturligvis fungere men risikoen for skader er høyere, derfor risikokonstruksjon.T tergo skrev: