Kjøpte impregnerte 70x70 stolper for å bygge gjerde, når jeg først kapper første biten så ser jeg at impregneringen er ikke trykt gjennom hele virket. Skal det være slik eller er det bare ytterdelen som er impregnert?
 
  • Impregnert trestolpe kappet på tvers, viser at impregnering ikke når midten, holdt i hånd over steinbelagt bakgrunn.
Jeg antar at det kan skje feil men alt trykt jeg saget opp viser varierende inntrengning... der det ikke trenger inn trengs det ikke.

Generelt kan man si at det må være virkelig dårlig treverk om man skal få 100% inntrengning og er det bra så får man veldig lite...

Det ytre er nok yteved og det indre er nok kjerneved som ikke tar/trenger impregnering...

/ATW
 
  • Liker
Rebecka Hillbertz
  • Laddar…
Som Arne TW skriver.

Impregneringsvæsken trenger inn der den kan (=der det trengs). I den tettere og mer kvae-/harpiksholdige kjernen trengs det ikke.
 
Jeg er definitivt ingen ekspert på dette men jeg synes det ser rart ut. På det virke som jeg har håndtert har det alltid trengt inn litt på alle sider, i kjernevirke veldig lite men likevel fullt synlig.
 
Sist redigert:
Ok, vil den overleve i en stolpspjut i denne tilstanden da?
 
Hadde området der impregneringen ikke hadde nådd inn hatt ekstremt tette årringer og vært mørkt av kvae hadde jeg forstått om væsken ikke nådde frem dit av før nevnte grunner. Nå er forskjellen i årringer og farge så liten at jeg synes det ser sprøtt ut. Spesielt når det ikke er noen inntrenging i det hele tatt i prinsippet to sider. Ser i prinsippet ut som treverket er dusjet med impregneringsvæske uten trykk.
 
  • Liker
kitco og 1 annen
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Ok, kommer den overleve i en stolpspjut i dette skikket da?
Ja.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.