10.041 lest ·
12 svar
10k lest
12 svar
Impregnert stolpe 95x95 til terrassetak, duger det?
Hei,
Jeg er helt nybegynner innen byggingens edle kunst og prøver meg nå på å taklegge en del av vår terrasse. Håper at hjernetrusten her på byggahus kan hjelpe meg.
Jeg har kjøpt impregnerte lekter i målene 95x95: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-46/95x95-impr-hyvl-klass-a-3-0m-880509509530
Disse var min tanke å bruke som stolper for å bære opp hele konstruksjonen. Nå har jeg lest litt og de er jo ikke klassifisert for å bli brukt i en bærende konstruksjon, og jeg lurer rett og slett om de holder, eller om jeg skal sette sammen to 2"4 lekter som stolper i stedet.
Helst vil jeg slippe bryet med å levere tilbake de eksisterende lektene og kjøpe nye, siden jeg ikke har bil med tilhengerfeste.
Taket (korrugert plast) kommer til å være 2 x 5,5 m, der den lange delen kommer til å festes mot huset i en taksperre og på den andre siden i stolpene jeg har kjøpt. Det kommer til å være 5 stolper, og taksperrene kommer til å sitte med cc 50 og være av målene 45x170.
Håper jeg har etterlatt en noenlunde beskrivelse av problemet mitt og at det finnes noen hjelpsomme sjeler der ute i cyberspace.
Jeg er helt nybegynner innen byggingens edle kunst og prøver meg nå på å taklegge en del av vår terrasse. Håper at hjernetrusten her på byggahus kan hjelpe meg.
Jeg har kjøpt impregnerte lekter i målene 95x95: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-46/95x95-impr-hyvl-klass-a-3-0m-880509509530
Disse var min tanke å bruke som stolper for å bære opp hele konstruksjonen. Nå har jeg lest litt og de er jo ikke klassifisert for å bli brukt i en bærende konstruksjon, og jeg lurer rett og slett om de holder, eller om jeg skal sette sammen to 2"4 lekter som stolper i stedet.
Helst vil jeg slippe bryet med å levere tilbake de eksisterende lektene og kjøpe nye, siden jeg ikke har bil med tilhengerfeste.
Taket (korrugert plast) kommer til å være 2 x 5,5 m, der den lange delen kommer til å festes mot huset i en taksperre og på den andre siden i stolpene jeg har kjøpt. Det kommer til å være 5 stolper, og taksperrene kommer til å sitte med cc 50 og være av målene 45x170.
Håper jeg har etterlatt en noenlunde beskrivelse av problemet mitt og at det finnes noen hjelpsomme sjeler der ute i cyberspace.
Jeg er ingen ekspert, men jeg er overbevist om at det kommer til å holde. Har selv et skur med 95x95 stolper i ytterkant og bærelinje over som takstolene hviler på.
Hvor mange stolper du trenger får derimot noen andre regne på.
Hvor mange stolper du trenger får derimot noen andre regne på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
Dine stolper er ikke holdfasthetsklassifisert, men det betyr ikke at de helt mangler bærende evne. De er kvalitetsgradert, noe som alltid er noe. (G4-3, som tilsvarer VI sortering. De inneholder for mange kvister til å kunne brukes som konstruksjonsvirke, som skal være G4-0 - G4-2). Med fem stolper i forkant vil lasten per stolpe maksimalt være rundt 300 kg om det er i den sørlige delen av landet. Det klarer de garantert.
Dine stolper er ikke holdfasthetsklassifisert, men det betyr ikke at de helt mangler bærende evne. De er kvalitetsgradert, noe som alltid er noe. (G4-3, som tilsvarer VI sortering. De inneholder for mange kvister til å kunne brukes som konstruksjonsvirke, som skal være G4-0 - G4-2). Med fem stolper i forkant vil lasten per stolpe maksimalt være rundt 300 kg om det er i den sørlige delen av landet. Det klarer de garantert.
Tusen takk for raske svar!
Nå har jeg uansett bestemt meg for å prøve å gjøre så mye riktig som jeg kan. Kjøper altså to regler og setter sammen. Så slipper jeg å fundere på det senere.
Transporten av virket får løse seg. Har heldigvis noen venner med kjøretøy som er bedre egnet til å dra en tilhenger enn en bil uten tilhengerfeste.
Da kommer så klart et oppfølgingsspørsmål. Beste måten å sette sammen to regler på?
Trådspiker? Skrue? Lim? Strips? Gaffateip?
Barnas slime?
Fredens
N.C.
Nå har jeg uansett bestemt meg for å prøve å gjøre så mye riktig som jeg kan. Kjøper altså to regler og setter sammen. Så slipper jeg å fundere på det senere.
Transporten av virket får løse seg. Har heldigvis noen venner med kjøretøy som er bedre egnet til å dra en tilhenger enn en bil uten tilhengerfeste.
Da kommer så klart et oppfølgingsspørsmål. Beste måten å sette sammen to regler på?
Trådspiker? Skrue? Lim? Strips? Gaffateip?
Barnas slime?
Fredens
N.C.
Neimen stopp nå. Selvfølgelig skal du fortsette på den innslåtte veien og bruke disse stolpene. Denne dimensjonen brukes hele tiden for nettopp dette. Kjør på nå og ikke kompliser med noen dobbelregelvariant.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Hei
Det er gøy å bygge
Jeg er enig i at det er enklere med 2 planker, kjør på det da det er det du er komfortabel med.
95x95 er penere og like enkelt gitt at man har kunnskap og verktøy, riktig sag hadde vært nok.
Legg opp et bilde av dine forutsetninger og planer så forstår vi bedre hvordan du tenker.
For eksempel, innfestingen av altantaket er et punkt der jeg har sett de største bristene, og det er der snølasten fra taket trykker som hardtest.
Det er gøy å bygge
Jeg er enig i at det er enklere med 2 planker, kjør på det da det er det du er komfortabel med.
95x95 er penere og like enkelt gitt at man har kunnskap og verktøy, riktig sag hadde vært nok.
Legg opp et bilde av dine forutsetninger og planer så forstår vi bedre hvordan du tenker.
For eksempel, innfestingen av altantaket er et punkt der jeg har sett de største bristene, og det er der snølasten fra taket trykker som hardtest.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Spikre eller skru! Jeg antar at teip og buntband er humoristisk ment. Selv ville jeg skrudd med 5x80:N NoClues skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ostfria-skruvar/traskruvar/traskruvar-302341/ Og jeg ville lagt litt vanlig trelim av ute-kvalitet imellom også! Og lykke til og velkommen til Bygg Hus-forumet NoClues! Liker ditt nyord å taka in terrassen Gøy å bygge..nja..jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Akkurat nå graver jeg meg bare lenger og lenger ned i gropen av uvisshet føler jeg. Som en kontorrotte som ikke har sett ubehandlet treverk siden tresløyd er det ganske mye å ta inn.
Min første tanke om å få opp et tak over terrassen: -"Hvor vanskelig kan det være. Noen planker og så et tak. Gjort på null komma niks".
Så begynner man å undersøke og forstår plutselig at man ikke forstår noe som helst.
-Hvilket treverk?
-Impregnert?
-Skal du male treverket?
-ja!
-Da må du vente et år eller to med å male.
-Næh...Da maler jeg ikke da.
-Og så må du ha skruen ultracarbongripperplus i målene n (hvor n står for et uendelig antall forskjellige dimensjoner).
...skruen finnes selvfølgelig ikke å få tak i når man drar for å handle. Så er man tilbake på start.
osv....
Takk, Workingclasshero!
Mitt vokabular vil bli utvidet med enorme mengder nye ord.
Jeg har slått ned mine stolper..ehh..blivende stolper...av to lekter...i Stockholm-regionen.
Min første tanke om å få opp et tak over terrassen: -"Hvor vanskelig kan det være. Noen planker og så et tak. Gjort på null komma niks".
Så begynner man å undersøke og forstår plutselig at man ikke forstår noe som helst.
-Hvilket treverk?
-Impregnert?
-Skal du male treverket?
-ja!
-Og så må du ha skruen ultracarbongripperplus i målene n (hvor n står for et uendelig antall forskjellige dimensjoner).
...skruen finnes selvfølgelig ikke å få tak i når man drar for å handle. Så er man tilbake på start.
osv....
Der ser du! Enda en ting jeg ikke har tenkt på. Eller jo, jeg har tenkt, men sannsynligvis feil. Jeg tenkte bare å sette opp takstolene med en vinkeljern (heter det så?) mot utskytende tak fra huset. Men ved nærmere ettertanke er det nok ingen god idé. Må nok finne en regel i taket å feste dem i...på et visWorkingclasshero skrev:
Takk, Workingclasshero!
Mjo, teip og strips var en smule på den humoristiske siden. Lett å glemme at ironi ikke er så lett i skrift.KnockOnWood skrev:
Du har helt rett. Det er et veldig merkelig uttrykk, men det kanskje tydeliggjør min uvitenhetKnockOnWood skrev:
Jeg har slått ned mine stolper..ehh..blivende stolper...av to lekter...i Stockholm-regionen.
Elsker dette innlegget 😄N NoClues skrev:Gøy å bygge..nja..jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Akkurat nå graver jeg meg bare lengre og lengre ned i gropen av uvisshet føler jeg. Som kontorrotte som ikke har sett ubehandlet tre siden trearbeid er det ganske mye å ta inn.
Min første tanke om å få opp et tak over terrassen: -"Hvor vanskelig kan det være. Noen planker og så et tak. Gjort på en ubetydelig stund".
-Hvilket tre?
-Impregnert?
-Skal du male treverket?
-ja!
-Og så må du ha skruen ultracarbongripperplus i målene n (der n står for et uendelig antall forskjellige dimensjoner).
...skruen er selvfølgelig ikke å få tak i når man drar for å handle. Så er man tilbake til start igjen.
o.s.v....
Sannelig! Enda en ting jeg ikke har tenkt på. Eller jo, tenkt har jeg, men sannsynligvis feil. Jeg tenkte bare å sette opp takstolene med en vinkeljern (heter det så?) mot utskytende tak fra huset. Men ved nærmere ettertanke er det nok ingen god idé. Må nok finne en regel i taket å feste dem i...på en eller annen måte
Takk Workingclasshero!
Mjo, tape og buntbånd var en smule på den humoristiske siden. Lett å glemme at ironi ikke er så lett i skrift.
Du har helt rett. Det er et veldig rart uttrykk, men det kanskje tydeliggjør min uvitenhetMitt vokabular vil utvides med enorme mengder nye ord.
Jeg har slått ned mine stolper..ehh..fremtidige stolper...av to regler...i Stockholmsregionen.
Skal selv gi meg på å bygge terrassetak med 95x95 "stolper" tenkte jeg. Hvordan ble det med ditt tak?
Hei!N Nina1978 skrev:
Dette var en stund siden! 🙂
Jo, taket ble bra, men bestemte meg for å bruke 2"4 bjelker istedenfor. Det ble enklere og man risikerer ikke at de vrir seg var argumentene for to bjelker.
Lykke til med ditt bygge!
Klikk her for å svare