Vi har en sommerhytte hvor vi har hatt en spesiell litt muggent lukt.
Akkurat nå virker det som om mugg ikke er årsaken, av flere årsaker; blant annet fordi lukten heller har avtatt enn økt med tiden (ca. 30 år).
En byggkonsulent har undersøkt sommerhytta og hevder at fasaden er bygget med trykkimpregnert låskledning og at den typen impregnering (som ble brukt på midten av 70-tallet da huset ble bygget) lukter. Spesielt når det utsettes for fukt.
Konsulenten foreslår som ytterste tiltak å bytte fasaden for "endelig løsning på problemet". Et noe drastisk tiltak kan det synes som. Andre løsninger er økt ventilasjon som vi også har prøvd (både økt passiv og forsert) uten nevneverdig forbedring.
Spørsmål: er det noen som har lignende erfaring og noen som har byttet panel og fått positivt resultat?
/P
Akkurat nå virker det som om mugg ikke er årsaken, av flere årsaker; blant annet fordi lukten heller har avtatt enn økt med tiden (ca. 30 år).
En byggkonsulent har undersøkt sommerhytta og hevder at fasaden er bygget med trykkimpregnert låskledning og at den typen impregnering (som ble brukt på midten av 70-tallet da huset ble bygget) lukter. Spesielt når det utsettes for fukt.
Konsulenten foreslår som ytterste tiltak å bytte fasaden for "endelig løsning på problemet". Et noe drastisk tiltak kan det synes som. Andre løsninger er økt ventilasjon som vi også har prøvd (både økt passiv og forsert) uten nevneverdig forbedring.
Spørsmål: er det noen som har lignende erfaring og noen som har byttet panel og fått positivt resultat?
/P
Om det er bare fasade som lukter så er det ikke så smart å tvangventilere ut. Da suges uteluft inn og kanskje gjennom sprekker forbi fasadplank og da blir lukten verre. Da tror jeg mer på at lite overtrykk innendørs kan holde lukten borte. Det fungerer ikke med dør og vindu åpne :-/. Vet ikke hvordan hytta er bygget men ville nok søke forklaringen i gulvet og derunder. Der kan også ligge trykkimpregnert virke og det er mer sannsynlig at lukten kommer nedenfra. Gulvkonstruksjon har noe fuktigere miljø enn panel på veggene, gjetter jeg, og ligger i alle fall mer innendørs
. gaia
Jeg bare tenkte fritt .... det er jo sannsynlig at der under ligger trykkimpregnert materiale som ble impregnert med samme middel som ytterpanel. Og det er nettopp under gulvet som er riktig sted å satse på trykkimpregnert ... så... :-/
70-talls hus pleier å ha problemer med dårlig lukt på grunn av impregnerte planker direkte på betongen... eller noe i den stilen. Finnes ulike tekniske løsninger for å ventilere gulv i slike hus.... mer vet jeg ikke... er ikke så godt kjent med 70-tallets byggfeil. Bor i 30-talls hus
Søk på "ventilerte gulv" så kanskje får du mer info hvilke feil og mangler man utbedrer på denne måten. Så kan du vurdere om det stemmer på din sommerhytte.
Håper det løser seg
gaia
70-talls hus pleier å ha problemer med dårlig lukt på grunn av impregnerte planker direkte på betongen... eller noe i den stilen. Finnes ulike tekniske løsninger for å ventilere gulv i slike hus.... mer vet jeg ikke... er ikke så godt kjent med 70-tallets byggfeil. Bor i 30-talls hus
Håper det løser seg
gaia
Klikk her for å svare