Vi skal bygge en terrasse av trykkimpregnert tre med lekter som hviler flytende på balkongtak av blikk. Nå har vi fått tips om at vi burde legge strimler av grunnisoleringspapp under lektene. Men siden lektene kommer til å ligge på blikktaket (som jo tåler vann), tenker jeg at grunnisoleringspappen ikke har noen funksjon, og kanskje til og med kan gjøre at vann blir stående lenger siden man jo ikke kan brette ned kantene på pappen.

Hvordan ville dere gjort det?

Beste svar

Du vil ikke ha vann stående mot tre verken om det er trykkimpregnert eller ikke.

Man bruker papp oppå betong som en barriere for fuktvandring som kommer opp gjennom betongen.

På et platetak ville det ikke vært nødvendig.

Derimot, tenk over vannets vei hvis du ikke har tak. Det vil samle seg blader og rusk, og hvis det kommer vann der som ikke tørker raskt, vil det bli et dårlig miljø både for ditt treverk og din plåt.

/ATW

• Liker
BORNER
  • Laddar…
Takk, ArneTW!

Huset og balkongen ligger veldig høyt, noe som gjør at ingen løv eller barnåler har mulighet til å samle seg under terrassen. Metalltaket skråner dessuten godt ut fra fasaden og vender direkte mot sør, så det er generelt sett ganske godt ventilert og tørt. Så jeg følger ditt råd og hopper over pappen.

B BORNER skrev:
Takk, ArneTW!

Huset og balkongen ligger veldig høyt, derfor har ingen løv eller nåler mulighet til å samles under terrassen. Blikktaket heller jo dessuten ut fra fasaden ordentlig og vender direkte mot sør, hvorfor det generelt er ganske godt ventilert og tørt. Så jeg følger rådet ditt og hopper over pappen.
Jeg gir ingen garantier for dem som følger mine råd ;).

Kan jo være verdt å fundere en stund over nytten av noe mellom tre og blikk.

Det er nok ikke umulig at jeg har puttet noe der likevel.

/ATW

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.