Vi har nå etter to år i vårt nybygde prefabhus fått sprekker i hjørnene som er vanlig når huset har satt seg. Nå er det slik at det er "sotete" rundt visse sprekker oppe ved hjørnene, og kjenner man med hånden så merker man at det trekker inn på visse steder. Mitt spørsmål er om dette er normalt eller om det kan føre til noen skader på huset (fukt)? Må man rive opp veggene for å isolere om?
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 innlegg
Hei!
Min første tanke er om "sotet" er en eller annen form for bevoksning. Det må jo være en eller annen konstruksjonsfeil, og siden det er et så nytt hus bør dere snakke med leverandøren.
Min første tanke er om "sotet" er en eller annen form for bevoksning. Det må jo være en eller annen konstruksjonsfeil, og siden det er et så nytt hus bør dere snakke med leverandøren.
Jeg er enig. Støv. Har selv undertrykksventilasjon av gulvet og samme "sot" langs listene.
Men det TS har er byggfeil! Man skal ikke ha utette sprekker i et såpass nytt hus.
Forsøk å få det utbedret på garanti.
Men det TS har er byggfeil! Man skal ikke ha utette sprekker i et såpass nytt hus.
Forsøk å få det utbedret på garanti.
Hva skal jeg be dem om å gjøre for å rette feilen, skal de bryte opp veggene og isolere på nytt? Dere har sannsynligvis rett i at det er støv. (jeg har en Frånluftsvärmepump). Min produksjonsleder for huset sa til maleren å legge i malerfug og male over sprekkene. Kan man få fuktproblemer eller problemer med kaldtrekk, vi har riktignok tiluftsventiler der kald luft trekkes inn på lignende måte. Hva synes dere at vi skal gjøre?
Jeg vet ikke hva BØR gjøres. Hadde det vært mitt gamle hus, skulle jeg trykke inn og fylle helt sprekkene med høykvalitets fugeskum (polyuretan) som både tetter som isolerer. Så skulle jeg avslutte med mykfug og maling.
Malerfug og male over sprekkene . . . . .
Slike ting vil man ikke høre at de anbefaler som tiltak på et nytt hus.
Tydeligvis fungerer ikke det indre tetningslaget i det hele tatt i hjørnene. Kan være en ulempe med visse prefabrikkerte byggeelementer når de ikke er helt tørre ved montering. Produksjonslederen bør vite nøyaktig hva som skal gjøres - og det er ikke å bruke fugemasse og maling. Spør ham hvordan det står til med tetningslaget i hjørnene. Det bør gi et interessant svar.
Samtidig kan du spørre hvordan det er med undertrykket i huset. Hvis huset er et avtrekkshus, er det ekstra viktig at huset er tett, ellers "suges" kulden inn i de tydelig dårlig sammenføyde mellomrommene mellom byggeelementene.
Stå på deg!
Slike ting vil man ikke høre at de anbefaler som tiltak på et nytt hus.
Tydeligvis fungerer ikke det indre tetningslaget i det hele tatt i hjørnene. Kan være en ulempe med visse prefabrikkerte byggeelementer når de ikke er helt tørre ved montering. Produksjonslederen bør vite nøyaktig hva som skal gjøres - og det er ikke å bruke fugemasse og maling. Spør ham hvordan det står til med tetningslaget i hjørnene. Det bør gi et interessant svar.
Samtidig kan du spørre hvordan det er med undertrykket i huset. Hvis huset er et avtrekkshus, er det ekstra viktig at huset er tett, ellers "suges" kulden inn i de tydelig dårlig sammenføyde mellomrommene mellom byggeelementene.
Stå på deg!
jeg tipper på at det er aldersbestandig plast som er diffspærr og at det ikke er sammenføyd i hjørnene mellom delene så det nå er en glippe mellom hele bygningselementene som luften kommer inn og det skal de utbedre men se til at det blir gjort innen to år etter sluttbesiktelse så kan de ikke si noe men det anser jeg er en klar byggefeil så det burde man ha 10 år på seg å klage på men da kan det bli vanskeligere så vær på dem så fort du kan nå
kanskje til og med er enklest å fjerne hjørnet og forsøke å sammenføye veggene riktig i etterkant da det tydeligvis ikke er mye glippe så er det fleksibelt nok antar jeg men det er nok de som har bygd huset ikke så interesserte i men det kan nok være den beste og raskeste løsningen men da skal de også se til at tetningslaget er på riktig sted også og skulle jeg være deg så ville jeg ta med en med varmekamera så kan dere se om det er likt i alle hjørner for da skal de gjøre om alt og ikke bare det som er tydeligst da du kan hevde at de har vært for slurvete og er de uansett der så skal du få det du har betalt for da du sikkert ikke har i kontrakten at du har kjøpt et hus som ikke klarer normene
kanskje til og med er enklest å fjerne hjørnet og forsøke å sammenføye veggene riktig i etterkant da det tydeligvis ikke er mye glippe så er det fleksibelt nok antar jeg men det er nok de som har bygd huset ikke så interesserte i men det kan nok være den beste og raskeste løsningen men da skal de også se til at tetningslaget er på riktig sted også og skulle jeg være deg så ville jeg ta med en med varmekamera så kan dere se om det er likt i alle hjørner for da skal de gjøre om alt og ikke bare det som er tydeligst da du kan hevde at de har vært for slurvete og er de uansett der så skal du få det du har betalt for da du sikkert ikke har i kontrakten at du har kjøpt et hus som ikke klarer normene
Har hatt samme problem i et nybygd prefab hus og vi valgte å gjøre en termografering etter ett år for å virkelig sjekke hvordan det så ut. Vi bestilte en "vanlig" termografering, men etter første rommet som det ble gjennomgått, konstaterte inspektøren 4 alvorlige mangler og anbefalte en fullstendig termografering av hele huset. Resultatet var like ille for resten av huset og inspektøren mente at det var fullstendig uakseptabelt for et nytt hus.
Når vi tok det opp med entreprenøren ble vi enige om at vi skulle sjekke med selskapet som utførte inspeksjonen hva som gjaldt for krav på et nybygd hus. Det resulterte i at selskapet svarte vagt at det nok ikke fantes noen krav på tetthet på nybygde hus og at man som huseier derfor hadde vanskelig for å stille noen krav til entreprenøren... Hva tror dere entreprenøren svarer når det gjelder å utbedre konstaterte mangler??? Naturligvis at han ikke trenger å gjøre noe som helst.
Da kan man jo mene at selskapet som utførte termograferingen og markedsfører på sin hjemmeside at en termografering er en utmerket og viktig handling på et nybygd hus for å konstatere byggfusk og mangler i utførelsen før garantitiden går ut, og så svarer vår entreprenør at han ikke trenger å bry seg om konstaterte mangler fordi det ikke finnes krav på tetthet, burde fundere over sin markedsføring. :x
Når vi tok det opp med entreprenøren ble vi enige om at vi skulle sjekke med selskapet som utførte inspeksjonen hva som gjaldt for krav på et nybygd hus. Det resulterte i at selskapet svarte vagt at det nok ikke fantes noen krav på tetthet på nybygde hus og at man som huseier derfor hadde vanskelig for å stille noen krav til entreprenøren... Hva tror dere entreprenøren svarer når det gjelder å utbedre konstaterte mangler??? Naturligvis at han ikke trenger å gjøre noe som helst.
Da kan man jo mene at selskapet som utførte termograferingen og markedsfører på sin hjemmeside at en termografering er en utmerket og viktig handling på et nybygd hus for å konstatere byggfusk og mangler i utførelsen før garantitiden går ut, og så svarer vår entreprenør at han ikke trenger å bry seg om konstaterte mangler fordi det ikke finnes krav på tetthet, burde fundere over sin markedsføring. :x
Det jeg skal skrive er hva jeg tror!tupas skrev:
Har du draget oppe er det stor risiko for skader. Den varme fuktige luften søker seg alltid oppover. Du kan sjekke det med en lysflamme inntil sprekken. Vinkler den mot sprekken, følger den fuktige luften med. Vinkler den fra, har du en "fresh ventil" sprekk = ingen fare.
Jeg tror man kan kompensere det med å øke avtrekket. Alternativt stenge fresh ventiler (hvis du har disse).
Men bare midlertidig til feilen er utbedret.
Klikk her for å svare