5.055 lest ·
8 svar
5k lest
8 svar
Ikke lime gulvspon mot bjelkelag - verste som kan skje?
Jeg har festet gulvvarmeplater i spredt panel tvers over bjelkelaget og lagt i slange. Neste steg blir å skru gulvspon over dette. Nå dekker jo spredt panelet bjelkelaget siden det er skrudd tversover, men platene gjør også at jeg ikke får mer enn enkelte steder på spredt panelet til å legge lim for gulvsponet.
Hvis jeg hadde tenkt meg om på forhånd, kunne jeg lagt platene med mellomrom slik at det i hvert fall går an å legge lim på spredt panelet akkurat der bjelkene går under og der jeg skal skru gulvsponet ned gjennom spredt panel og ned i bjelkelaget.
Hva er det verste som kan skje hvis jeg nå ikke limer gulvsponplatene mot spredt panelet? (Spredt panelet er jo heller ikke limt mot bjelkene, men skrudd). Selvfølgelig vil jeg lime not og fjær på platene med hverandre.
Tenker at det kanskje kan holde å skru ordentlig både rett ned gjennom spredt og ned i bjelkene, men også kortere skruer der det bare er spredt under gulvsponet. Det blir hellimte gipsskiver med Ardex S48 på gulvsponet senere.
Hvis jeg hadde tenkt meg om på forhånd, kunne jeg lagt platene med mellomrom slik at det i hvert fall går an å legge lim på spredt panelet akkurat der bjelkene går under og der jeg skal skru gulvsponet ned gjennom spredt panel og ned i bjelkelaget.
Hva er det verste som kan skje hvis jeg nå ikke limer gulvsponplatene mot spredt panelet? (Spredt panelet er jo heller ikke limt mot bjelkene, men skrudd). Selvfølgelig vil jeg lime not og fjær på platene med hverandre.
Tenker at det kanskje kan holde å skru ordentlig både rett ned gjennom spredt og ned i bjelkene, men også kortere skruer der det bare er spredt under gulvsponet. Det blir hellimte gipsskiver med Ardex S48 på gulvsponet senere.
Hva er det tenkt å være for endelig overflatelag? Og hvor stor overflate er det?G gluecifer skrev:Jeg har festet gulvvarmeplater i spikerslag på tvers over bjelkelaget og lagt i slange. Neste steg blir å skru gulvspon over dette. Nå dekker jo spikerslaget bjelkelaget da det er skrudd tversover, men platene gjør også at jeg ikke får mer enn enkelte steder på spikerslaget å legge lim for gulvssponet.
Hvis jeg hadde tenkt meg om før, kunne jeg lagt platene med mellomrom, slik at det i hvert fall går an å legge lim på spikerslaget akkurat der bjelkene går under og der jeg skal skru gulvsponet ned gjennom spikerslag og inn i bjelkelaget.
Hva er det verste som kan skje hvis jeg nå ikke limer gulvsponplatene mot spikerslaget? (Spikerslaget er jo heller ikke limt mot bjelkene, men skrudd). Selvfølgelig kommer jeg til å lime sponplatene sammen med hverandre.
Jeg tenker at det kanskje kan være nok å dra i ordentlig med skruer både rett ned gjennom spikerslaget og ned i bjelkene, men også kortere skruer der det bare er spikerslag under gulvsponet. Det blir heldekkede gipsplater med Ardex S48 på gulvsponet senere.
Hvis jeg forstår det riktig, er konstruksjonen ment å være spikerslag-spon-gips-overflatelag? Det høres ikke helt optimalt ut fra et varmeoverføringsperspektiv for gulvvarme, da både spon og gips isolerer en del. Når det gjelder å lime eller ikke, vil det selvfølgelig fungere uten at du limer nedover overalt (lim minst mellom platene i det minste), men det blir eventuelt litt høyere risiko for knirk over tid. Men det avhenger også av endelig overflatelag.
Takk for svar. Det blir trolig klinker øverst, jeg er klar over at det blir tregt osv, men uterommet (30kvm) det gjelder, er ganske bra isolert med vinterpartier, tak osv, og vi har en luftvarmepumpe å toppe med. Det får funke 
Men du tror ikke gulvet i seg selv vil bevege seg eller hva det nå kan forventes å oppstå på grunn av ikke limt mot bjelkelaget? Knirk kommer kanskje, men heller det enn at det skulle bli større bevegelser?
Men du tror ikke gulvet i seg selv vil bevege seg eller hva det nå kan forventes å oppstå på grunn av ikke limt mot bjelkelaget? Knirk kommer kanskje, men heller det enn at det skulle bli større bevegelser?
Det blir jo ganske dødt iom gipsen, så at det skulle bli sprekker mellom klinkers (som jeg antar er det du vil unngå) pga bevegelser vil jeg si er usannsynlig pga at du ikke limer ned sponplatene. Se bare til at skjøtene mellom de forskjellige lagene blir forskjøvet.G gluecifer skrev:Takk for svar. Det blir trolig klinker øverst, jeg er klar over at det blir tregt osv men uterommet (30kvm) det gjelder, er ganske godt isolert med vinterpartier, tak osv, og vi har en luftvarmepumpe å toppe med. Det får fungere
Men du tror ikke gulvet i seg selv vil bevege seg eller hva det nå kan tenkes påkomme pga ikke limt mot bjelkelaget? Knirk kanskje kommer, men heller det enn at det skulle bli større bevegelser?
Så er det vel ikke direkte slik at det blir varmetregt, men heller godt isolert varmeavgivning, så det blir vanskelig å faktisk få opp noe videre varme på gulvet. Da må du ha høyere fremledning, noe som påvirker det øvrige systemet. Bra med en LVP for å få høyere temp i rommet, men som sagt gulvet vil jo nok ikke føles varmt og godt om du ikke har en fremledningstemp opp mot 45-50 grader.
Har selv massivt tregulv på 21 mm med gulvvarme under, men i hallen gulvspon og 10 mm marmoleum istedenfor - veldig stor forskjell på opplevd gulvtemperatur til tross for samme fremledningstemp og til og med samme sløyfe på visse deler. Mens kjøkken og bad har innstøpt slange og stein som overflate, og der er det enda varmere på gulvflaten.
Det blir nok en forbedring (da sparklet leder varmen bedre enn gipsen) men spørsmålet er om det er verdt mønnet.G gluecifer skrev:
Den beste løsningen, men nå har du jo allerede lagt glesen forstår jeg, hadde såklart vært å begynne med spon for bærekraften, så på med slange og sparkel alternativt gles og plater.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 innlegg
Kanskje sent svar men. Jeg har aldri limt fast gulvspon i bjelkene. Hva skulle det være bra for? Skulle man trenge å åpne gulvet en gang, så blir det bare mer besværlig.
Jeg har glespanel og plater under gulvspon. Papp og 16mm eikeparkett på det. Fungerer utmerket siden 15 år tilbake.
Jeg har glespanel og plater under gulvspon. Papp og 16mm eikeparkett på det. Fungerer utmerket siden 15 år tilbake.
Man limer vel for å minimere risikoen for knirk i gulvet mot bjelkene.imported_Benno skrev:
Limmet på gulvbjelkene er til for å dels motvirke knirk, men i konstruksjonshensikt øke stivheten i bjelkelaget da man får en bedre samvirkning mellom bjelker og spon.
Er det ikke et alternativ å skru fast platene og deretter bruke konstruksjonslim på glesen/platen istedenfor trelim.
Er det ikke et alternativ å skru fast platene og deretter bruke konstruksjonslim på glesen/platen istedenfor trelim.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Limma papersremsa limm ovanpå eller inte?
Färg, Måla & Tapetsera -
Limma eller inte limma 25m2 vinylgolv
Golv -
Hur limmar jag inuti en frys? Inte fryslådan utan själva väggen 🙃
Vitvaror -
Hva skjer om man ikke limer linoleummatte?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Lim, eller inte. Det är frågan. Golvspån.
Golv