God kveld, har et spørsmål om når man setter opp et kjøkken, i vårt tilfelle et kjøkken fra Ikea.
Er det virkelig nok at overskapene sitter i "masoniten" på baksiden med hver sin skrue???
Føles som at vekten fra glass, tallerkener osv. kommer til å bli ganske tungt, og man vil jo ikke gjerne ha det nye kjøkkenet på gulvet plutselig som det er.

Noen som har bygget med kjøkken fra Ikea og gjort det og fortsatt har kjøkkenet på veggen???
 
Det pleier å følge med vinkler du fester i rammen og veggen.
 
Ja du må absolutt bruke vinklene som du fester i siden av stommen. Masoniten holder nok ikke for noe. Ikke engang skapets egen vekt. Har du ikke sett i monteringsanvisningene? :)
 
Hei igjen. Takk for raske svar.

Det er akkurat vinklene som sitter i stommen med to skruer per feste jeg mener. Og ifølge monteringsanvisningene skal de settes i veggen via en skrue fra festet til veggen.
Føles puslete synes jeg, men hva vet man egentlig :)
 
fridhem skrev:
men va fan vet man egentligen :)
Hei Fridhem, i prinsippet kan du bare droppe masonitt-baksiden og sette opp skapene. De sitter like godt uansett. Følg bare monteringsanvisningen nøye! Masonitten har ingen bærende funksjon, men gir bare skapene en pen innside/bakside.

Men så er det viktig å skru sammen skapene med hverandre med medfølgende skruer. Det stiver opp hele skapsrekken.
 
God kveld! Vi satte inn vårt IKEA-kjøkken i 2001 og skapene henger fortsatt oppe. Vi forsterket med skruer i taket innenfra skapet, dette forutsetter at skapene er "fullhøyde", altså går helt opp. Man kan også sette en list i bakkanten som skapet "hviler" på. Vi ville heller ikke ha skapene i gulvet for man har jo uansett tunge ting i dem. Lykke til!
 
Og at det du skrur i bak skapet er regelert/bygget slik at du har noe å feste i, samt bruker riktig skrue avhengig av hva slags materiale du har i veggen der du fester skapet. Selve originalfestet i ditt IKEAskap er testet og utprøvd, men for veggen bak og valg av skrue er du selv ansvarlig.
 
Det beste er å ha ekte saker bak akkurat som AndersS skriver, og er det bare masonitt kan det være vanskelig å få regel i veggen til å passe til skapenes skruehull ;). Å feste skapene kun i masonitten er ikke å anbefale.

Om du ikke vet helt sikkert hva som er bak (at det skal holde) kan du sette en list under som skapene står på. Den listen pleier man å ha for å få opp skapene på veggen om man er alene, for deretter å ta bort den. Det går absolutt å sette dit en finere slik og la den sitte igjen etter monteringen. Men den bør du absolutt feste i regelen bak masonitten.
overskab_1886_06.jpg
Skruen i skapene holder da kun skapene inn mot veggen (sett dit med andre skruer enn Ikeas). Ikke glem metallvinkelen som hører til.

Det beste er å sette dit en ekte plate bak.
Et annet alternativ er å sette to lekter bak. En der skrueraden går og en litt nedenfor så skapet ikke luter fremover. Da trenger du ikke den bærende listen under skapene men sørg for at disse bakliggende lektene sitter i regelen. Er det kun masonitt på veggen kan du banke litt så finner du reglene enkelt. Det vil bli en glipe mellom veggen og skapets bakkant, men det ordner du fint med en dekkplate. ;)
 
Sist redigert:
Hei igjen.
Takk for raske svar :).
Da er det bare å tute og kjøre, så blir det nok som sagt en ekstra skrue med tilbehør utover Ikeas monteringsanvisninger.

Takk og hei.:D
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.