Hei,
Hvordan kan man identifisere asbest? Jeg har noen bilder fra påbegynt renovering og ved å se på bildene bør man kunne se om det er mulig asbest?
Hvor lenge holder det seg i leiligheten? Si at jeg skulle åpne alle vinduer i 2 dager, ville det liksom blåse ut, også rengjør man grundig med våt mopp og tørker overalt med våt klut?
Hvordan kan man identifisere asbest? Jeg har noen bilder fra påbegynt renovering og ved å se på bildene bør man kunne se om det er mulig asbest?
Hvor lenge holder det seg i leiligheten? Si at jeg skulle åpne alle vinduer i 2 dager, ville det liksom blåse ut, også rengjør man grundig med våt mopp og tørker overalt med våt klut?
Nei, skal ikke rive det. Det vil bli bygget nytt tak dessuten der downlights installeres, så det havner over "taket".wildeside skrev:
Kommer til å gjøre en stor rengjøring med våt mopp og våttørke hele leiligheten. Lufting, hjelper det mot asbest? Tenker om det har blitt frigjort litt ved riving av kjøkkenskap.
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 607 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.607 innlegg
Lufting hjelper som sagt ikke mot støv som har lagt seg (dvs. erstatter ikke våtmopping), men hvis det finnes asbestfibre i luften akkurat nå vil jo konsentrasjonen reduseres raskere hvis luftomsetningen øker. Så åpne balkongdøren vidåpen og forlat leiligheten en stund hvis du mistenker dette. (Samme sak hvis man ved et uhell knuser en tent kvikksølvlampe (lysstoffrør), noe jeg klønete nok har gjort ved to anledninger.)
Takk for alle svar. Det er håndverkerne som tar seg av renoveringen av leiligheten, jeg oppholder meg ikke spesielt mye der. Rengjøring vil bli utført når renoveringen er ferdig, åpne alle vinduer og virkelig våttørke hele leiligheten. Bør være rolig etter det?
Takk for alle svar. Er som sagt veldig bekymret over asbest og lignende, har ikke tidligere erfaring med eldre bygninger.
Om det fantes asbest i flisfuger eller lim under plastmatte i f.eks. WC er dette også greit etter at de har kastet alt avfall, om man våtmopper alt?
Om det fantes asbest i flisfuger eller lim under plastmatte i f.eks. WC er dette også greit etter at de har kastet alt avfall, om man våtmopper alt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 innlegg
Du trenger ikke gjøre noe annet enn å rengjøre normalt av vanlige årsaker. Så lenge de ikke berører trommelen så frigjøres det ikke mer enn det som finnes i luften helt naturlig. Asbest er uansett et naturprodukt. Ingenting de har funnet opp som ikke finnes ellers.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 innlegg
Bly, kvikksølv og arsenikk er andre "naturprodukter". De er dog ikke helsemessige for det.S Stefan1972 skrev:

