Hei,

Hvordan kan man identifisere asbest? Jeg har noen bilder fra påbegynt renovering og ved å se på bildene bør man kunne se om det er mulig asbest?

Hvor lenge holder det seg i leiligheten? Si at jeg skulle åpne alle vinduer i 2 dager, ville det liksom blåse ut, også rengjør man grundig med våt mopp og tørker overalt med våt klut?
 
  • Skadet vegghjørne med brunrødt rør og sprukket overflate. Mørke flekker og mulig vannskade indikerer nedslitt tilstand. Mulig asbest.
  • Forvitret betongvegg med mulige tegn på asbest, synlig skade og misfarging øverst på veggen.
Magnus E K
Det rektangulære røret er åpenbart eternit (asbestsement). Usikker på det øvrige.
 
wildeside
Støvsug først med godkjent støvsuger med riktig filter.
Kan leies.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det rektangulære røret er solklar eternitt (asbestsement). Usikker på det øvrige.
Hva kan man gjøre? Skal ikke rive det, men bare forlenge ventilasjonen med nytt rør. Er dette farlig? Bør det saneres?

Hvordan får man fjernet asbest?
 
wildeside
Så lenge du ikke river det så det blir støv av asbesten så er det ingen fare.
 
wildeside wildeside skrev:
Så lenge du ikke river det så det blir støv av asbesten så er det ingen fare.
Nei, skal ikke rive det. Det vil bli bygget nytt tak dessuten der downlights installeres, så det havner over "taket".

Kommer til å gjøre en stor rengjøring med våt mopp og våttørke hele leiligheten. Lufting, hjelper det mot asbest? Tenker om det har blitt frigjort litt ved riving av kjøkkenskap.
 
Røret er ufarlig så lenge du ikke borer/sager i det, mal med valgfri farge for å binde overflaten, koble på det nye røret og vær glad.
 
wildeside
Vædring hjelper ikke, jeg har iallfall ikke lykkes med å lufte ut hybelkaninene verken hjemme eller på jobben.:D
 
Magnus E K
Lufting hjelper som sagt ikke mot støv som har lagt seg (dvs. erstatter ikke våtmopping), men hvis det finnes asbestfibre i luften akkurat nå vil jo konsentrasjonen reduseres raskere hvis luftomsetningen øker. Så åpne balkongdøren vidåpen og forlat leiligheten en stund hvis du mistenker dette. (Samme sak hvis man ved et uhell knuser en tent kvikksølvlampe (lysstoffrør), noe jeg klønete nok har gjort ved to anledninger.)
 
Takk for alle svar. Det er håndverkerne som tar seg av renoveringen av leiligheten, jeg oppholder meg ikke spesielt mye der. Rengjøring vil bli utført når renoveringen er ferdig, åpne alle vinduer og virkelig våttørke hele leiligheten. Bør være rolig etter det?
 
Ja, først og fremst så har de ikke gjort noen åverkan på eternittrumman.
 
Takk for alle svar. Er som sagt veldig bekymret over asbest og lignende, har ikke tidligere erfaring med eldre bygninger.

Om det fantes asbest i flisfuger eller lim under plastmatte i f.eks. WC er dette også greit etter at de har kastet alt avfall, om man våtmopper alt?
 
Har de ikke revet, så trenger du ikke å våttørke. Asbestfibrer frigjøres når materialet brytes. For eksempel om man sager eller bruker bor i materialet.
 
Du trenger ikke gjøre noe annet enn å rengjøre normalt av vanlige årsaker. Så lenge de ikke berører trommelen så frigjøres det ikke mer enn det som finnes i luften helt naturlig. Asbest er uansett et naturprodukt. Ingenting de har funnet opp som ikke finnes ellers.
 
S Stefan1972 skrev:
Du trenger ikke gjøre noe annet enn å rydde normalt av vanlige grunner. Så lenge de ikke berører trommelen så frigjøres ikke mer enn hva som finnes i luften helt naturlig. Asbest er uansett et naturprodukt. Ingenting de har funnet opp som ikke finnes ellers.
Bly, kvikksølv og arsenikk er andre "naturprodukter". De er dog ikke helsemessige for det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.