Hei!

Jeg har klart å få tak i en stor (og skikkelig tung) steinplate, men jeg skulle trenge noen råd om hvordan jeg går videre.

For det første, hva slags stein er det, og hvorfor har man behandlet den på denne måten? Det ligger et tykt lag av polert lakk oppå platen, og undersiden ser nesten ut til å være kledd med en slags glassfiber.

For det andre, store deler av platen er uskadd, men den er litt kantstøtt. Der den er skadet kan man skimte steinen som virker å være av en veldig porøs type. Hvordan er det å jobbe med dette materialet? Vil det være mulig å sage i med diamantklinge, alternativt vannskjære?

Bør jeg gjøre en lignende behandling med lakk for å forsegle snittene når jeg er ferdig?

Takk på forhånd.

//Charlie

• Nærbilde av stenskive med lakkert overflate og glasfibertekstur, viser detaljer i steinens porøse struktur med varierte farger.
  • Fargerik stenskive med brun, rød og hvit marmorering, polert overflate med lakklag, delvis skadet kant, antyder porøsitet i materialet.
  • En nærbilde av en stenskive med brun og beige mønster, viser en kant med skade der den porøse steinen er synlig.
  • Liker
mickemima
  • Laddar…
Steinen er Marmor dvs kalkstein og den kan ofte være porøs (spesielt flekkvis)
Den misfarges ofte om man søler noe på den, så derfor har de beskyttet steinen med den lakken du ser.

Ettersom den er porøs så har de også forsterket steinen under med glassfiber/matte dvs en type armering. Om man har lagt den som gulv og den sprekker, så holder armeringen likevel steinen sammen slik at ikke biter løsner.

Den bør deles med vannkapp.

Tusen takk for svarene Jawen, nå blir det litt klarere. Angående lakken, bør jeg forsøke å slipe ned den gamle lakken og deretter påføre ny lakk over? eller holder det med å forsegle de nye snittene med et nytt lag lakk? Hvilken type lakk passer bra for formålet? Jeg har forsøkt å google men synes ikke jeg finner noen gode svar.

Interessant med armeringen, dette har jo vært et bord en gang i tiden men jeg antar at samme prinsipp gjelder der. Gjør jeg helt feil hvis jeg prøver å bli kvitt den ved å slipe overflaten?

Chwil Chwil skrev:
Tusen takk for svarene Jawen, nå blir det litt klarere. Angående lakken, bør jeg prøve å pusse ned den gamle lakken og så påføre ny lakk oppå? eller holder det med å forsegle de nye kuttene med et nytt lag lakk? Hvilken type lakk passer bra for formålet? Jeg har prøvd å google, men synes ikke jeg finner noen gode svar.

Interessant med armeringen, dette har jo vært et bord en gang i tiden, men jeg antar at samme prinsipp gjelder der. Gjør jeg en tabbe hvis jeg prøver å bli kvitt det ved å slipe overflaten?
Hva tenkte du å bruke den til?
Ditt bruk av steinen er jo litt avgjørende for hvilken eventuell behandling du bør gjøre på den.

Du kan kjøpe den minste boksen med Zar Ultra polyuretanlakk, den finnes i alle fargebutikker som blank eller matt.
Og pensle der du har kuttet platen, så den ikke absorberer noe farget.
Lenken under til blank. (mest for å vise boksen)

https://www.tapethandeln.se/sv/arti...-polyuretanlack-interior-blank-90-oljebaserad

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.