Hei!

Vi har et funkishus fra 1938. Det har tidligere vært oppvarmet av oljefyr i kjelleren, men nå bruker vi fjernvarme. Det har tidligere også vært en peis i "gillestuen" i kjelleren, men den skal vi fjerne.

Pipen er jo nesten ubenyttet nå, kun litt ventilasjon går ut i den. Eventuelt vil vi kanskje en gang i fremtiden ha en peis/ovn i 1. etasje, dette må man ta hensyn til.

Min tanke var å bruke det store arealet som pipen har til å trekke vann og strøm (vi skal totalrenovere huset). Pipen er jo midt i huset, så det burde være smart å ta utgangspunkt i den. Også bra i kjelleren da både fjernvarmeveksler og el-sentral sitter veldig nærme pipen.

All strøm og alt vann skal gjøres om fra starten har vi tenkt.

Hva tror dere, er dette en god idé? Er det noen regler som setter kjepper i hjulet om vi skal ta høyde for å evt. bruke en kanal i pipen i fremtiden til ovn i 1. etasje?

Spontant synes jeg at hvis man bare isolerer godt så burde det være OK? Selvfølgelig må man jo ha en form for innsatsslange for selve piperøret til fremtidig ovn.
 
Gjorde et eksempel på hvordan det kan se ut. Fordelingen skal ikke være akkurat slik men selve hovedideen fremgår (forhåpentligvis)..
 
  • Diagram av skorstenens innhold, inkludert innsatsrør, ventilasjon, vann og elektrisitet; målene viser 1200 x 700 for ytterdimensjoner.
Hei Thomas.

Med ytre mål 700x1200 har du sannsynligvis åtte, eller mer sannsynlig, seks kanaler i skorsteinen. Hver kanal har antagelig målene ca 12x12 cm, kanskje noen med mål 12x24. Klatre opp på taket og se ned i skorsteinen, så ser du hvordan det ser ut.

En har jo tidligere vært til oljepannen og en til ildstedet i kjellerstua. En blir kanskje brukt til kjøkkenviften?

Så er det jo ventilasjonen. I et hus fra -38 er det naturlig trekk, om ingen har endret det senere. Det innebærer at varm luft innenfra huset stiger opp gjennom skorsteinen, så ny luft trekkes inn gjennom, i beste fall, ventilasjonsåpninger, i verste fall gjennom ulike vinduer og utettheter.

Jeg tror at det første du bør gjøre er å sjekke skorsteinen skikkelig. Hvor mange kanaler finnes det? Hvor starter de? Det kan godt være at flere kanaler er murt igjen/raset sammen, etter reparasjoner/renoveringer for lenge siden. Helst bør du ha en ventilasjonskanal fra hvert rom, spesielt fra soverom, hvis du skal fortsette å ventilere med naturlig trekk. Alle soverom som ligger mot murstocken hadde jeg ønsket å ha en ventilasjonskanal til. Friskluftsventiler i veggene er for å få inn friskluft, ikke for å få ut gammel luft. Fra kjelleren hadde jeg også ønsket minst én ventilasjonskanal for å unngå fuktproblemer.

Så, fremtidig ildsted, én kanal. Kjøkkenvifte, én kanal. To soverom (eksempel), to kanaler. Kjelleren én. Stuen, én (hvis det fremtidige ildstedet står i stuen, så kan du skippe denne). Det blir fem til seks. Da har du muligens null til tre til overs. De burde man kunne bruke til vann og strøm, spesielt hvis du har kanalen til ildstedet ved siden av kjøkkenviften, begge med innsatsrør og isolering utenfor røret. Så har du kanalene for ventilasjon og lengst bort har du vann og strøm.

For å være sikker, så synes jeg du skal ringe feieren. Det er han som skal godkjenne røykanalen, om du noen gang kobler til et ildsted.

/ Fredrik
 
Jeg tror ikke at det er noen fordel med å gjøre det sånn. Ingenting blir enklere eller bedre enn å lage nye sjakter. Hvordan skal du f.eks. feste vannledningsrørene inne i skorsteinen? Jeg tror det er enklere å i så fall lage et hull til i bjelkelagene nær skorsteinen og bygge inn tingene i en egen sjakt ved siden av skorsteinen. Alle skjøter på vannledningsrør må jo være mulig å inspisere. Når det gjelder vann vil man jo gjerne også isolere slik at varmt og kaldt ikke blandes unødig.

Vi har også et 30-tallshus og vurderte å legge en hovedstamme for strøm og ventilasjon ved siden av skorsteinen. Men på grunn av avdelinger i bjelkelagene og åpen planløsning i første etasje valgte vi å lage et par sjakter andre steder i stedet.

I vår skorstein finnes det fire ventilasjonskanaler og en for å fyre i. Ventilasjonskanalene kommer vi til å fortsette å bruke til ventilasjon.
 
Tornhill 2 skrev:
Hei Thomas.

En har jo tidligere vært til oljefyren og en til ildstedet i kjellerstuen.
En kanske brukes til kjøkkenviften?

Deretter er det jo ventilasjonen. I et hus fra -38 er det selvtrekk, om ingen har forandret det senere. Det innebærer at varm luft innenfra huset stiger opp gjennom skorsteinen, slik at ny luft trekkes inn gjennom, i beste fall, ventilasjonsåpninger, i verste fall gjennom diverse vinduer og utettheter.

Jeg tror at det første du bør gjøre er å sjekke skorsteinen ordentlig. Hvor mange kanaler finnes det? Hvor starter de? Det kan veldig godt være at flere kanaler er inngjerdet/rasert, etter reparasjoner/renoveringer for lenge siden.
Helst bør du ha en ventilasjonskanal fra hvert rom, spesielt fra soverom, om du skal fortsette å ventilere med selvtrekk. Alle soverom som ligger mot murstokken hadde jeg villet ha en ventilasjonskanal til. Friskluftsventiler i veggene er for å få inn friskluft, ikke for å få ut gammel luft. Fra kjelleren hadde jeg også villet ha minst en ventilasjonskanal, for å unngå fuktproblemer.

Så, fremtidig ildsted, en kanal. Kjøkkenvifte, en kanal. To soverom (eksempel), to kanaler. Kjelleren en. Stuen, en (om det fremtidige ildstedet står i stuen, så kan du hoppe over denne). Det blir fem til seks. Da har du kanskje null til tre igjen. De burde man kunne bruke til vann og strøm, spesielt om du har kanalen til ildstedet ved siden av kjøkkenviften, begge med innsatsrør og isolering utenfor røret. Deretter har du kanalene for ventilasjon og lengst borte har du vann og strøm.

For å være sikker, så synes jeg du skal ringe feieren. Det er han som skal godkjenne røykanalen, om du en gang kobler til et ildsted.

/ Fredrik
Kjøkkenviften går ikke via skorsteinen men går nærmeste vei fra kjøkkenet ut gjennom en ventil i en vegg. Dog funderer jeg på å når vi pusser opp kjøkkenet bytte så jeg har viften på taket i stedet for å få det stille i kjøkkenet.

Helt riktig er det selvtrekk. Nesten alle ventiler er tettet med isolering + dekket med vev/tapet. Dog ingen problemer, veldig trekkfulle vinduer står nå for mer enn tilstrekkelig med tilluft føles det som :) Dette blir jo snart annerledes da vi etterisolerer fasaden + bytter alle dører og vinduer.

Er det virkelig så god funksjon i skorsteinen nå når vi ikke fyrer lenger? Hadde vi åpnet opp ventilasjonskanalene ser jeg ikke hvorfor luften "hellere" skulle stige ut gjennom ventilasjonskanalen i skorsteinen enn ut gjennom ventilen. Dvs. hvorfor luftstrømmen skulle bli inn gjennom veggventil og ut gjennom ventil mot skorsteinen.

Når jeg var hjemme og spiste lunsj i dag sto jeg og funderte litt på dette. Kanskje skulle jeg revet hele skorsteinen og bygget en ny, mer effektivt fordelt. Da kan jeg jo forberede for et innsatsrør til peis som er kraftig avgrenset fra resten, ventilasjonsrør til alle rom som skal være "koblet til" (om det er beste måten å håndtere ventilasjonen på dvs), vann & strøm. Da kan jeg også bygge en inspeksjonsluke så jeg enkelt kommer til skorsteinen på hvert plan, både for enkel installasjon og for fremtidig drift.

Jeg ringte en feier i morges og diskuterte litt. Vi skal kanskje avtale en tid til neste uke for å gå gjennom det.
 
pinebar skrev:
Jeg tror ikke at det er noen fordel med å gjøre så. Ingenting blir enklere eller bedre enn å lage nye sjakter. Hvordan skal du f.eks. feste vannrørene inne i skorsteinen? Jeg tror det er enklere å i så fall ta opp et hull til i bjelkelaget nær skorsteinen og bygge inn tingene i en egen sjakt ved siden av skorsteinen. Alle skjøter på vannrør må jo være mulige å inspisere. Når det gjelder vann vil man jo også gjerne isolere slik at varmt og kaldt ikke blandes i unøden.

Vi har også et 30-tallshus og vurderte å legge en hovedstamme for strøm og ventilasjon ved siden av skorsteinen. Men på grunn av avbalkninger i bjelkelaget og åpen planløsning i første etasje valgte vi å lage et par sjakter på andre steder i stedet.

I vår skorstein finnes det fire ventilasjonskanaler og én for å fyre i. Ventilasjonskanalene kommer vi til å fortsette å bruke til ventilasjon.
For å feste alt hadde jeg tenkt å ta opp hull i skorsteinen på hver etasje. Kanskje som jeg skrev i innlegg ovenfor gjør jeg om alt fra begynnelsen, da løser den punktet seg.

Jeg synes det virker perfekt å ha skorsteinen som utgangspunkt da alle rom mer eller mindre grenser til murstokken.

Lurer på om murstokken har en bærende funksjon... har den ikke det, er det jo ikke superjobb å rive den og begynne fra begynnelsen.
 
  • Liker
Huggmejsel
  • Laddar…
I et hus fra 1938 er min gjetning at murpipen ikke har noen bærende funksjon. I eldre hus kan den veldig godt ha det.

Fordelen med ventilasjon via skorsteinen er at du bare trenger en ventil i hvert rom, nemlig for tilluft.
Skal du løse det med bare ventiler trenger du en, høyt plassert, for avtrekk og en, lavt plassert, for tilluft. Alternativt må du begynne å se på løsninger med tvungen ventilasjon, dvs ulike typer vifte(systemer).

Så har du rett, ventilasjonen via skorsteinen fungerer mye dårligere nå når dere ikke har noen oljefyr i kjelleren lenger, som varmer opp murpipen.
På denne tiden av året fungerer den bra uansett, inneluften er typisk 20o C og uteluften 10o. Varm luft stiger... Men en varm sommerdag, når du uansett hadde fyrt i oljefyren for varmtvann, så kan det være 30o ute. Da slutter selvtrekket å fungere :(

/ Fredrik
 
Så har du problemet at skorsteinskanaler er ganske trange. Det kan bli kronglete å få inn/ut/feste/skjøte el- og vannrør i dem. På den annen side har du en god løsning ved vannlekkasje, alt renner ned i kjelleren, der du forhåpentligvis har en sluk som tar hånd om elendigheten.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Men en varm sommerdag, når du uansett hadde fyrt i oljepanna for varmtvann, så kan det være 30o ute. Da slutter selvtrekket å fungere :(

/ Fredrik
Men det gjør jo ingenting, for da åpner man jo bare vinduene.
 
Foruten dine eventuelle problemer med at du kanskje trenger kanalene for en fungerende ventilasjon, så er det minst ett til, legging av elkabler i et rom hvor du kan forvente deg en forhøyet temperatur (hvis du planlegger en fremtidig peis). Reglene og dimensjoneringen utgår normalt fra en ikke-forhøyet temperatur, hvilket kan kreve annen dimensjonering eller i verste fall annet materiale.

Jeg ville ikke valgt å trekke inn strøm i en skorstein, om deler av den eventuelt skal brukes som røykgang.

Jeg ville også sett på et FTX-ventilasjonssystem (fra- og tilluft med varmeveksling) om tanken er en total renovering av et hus, selv om det tidligere har fungert med selvtrekk, spesielt når varmekilden som "drev" selvtrekket er borte.
 
Kanskje slik:

Man river skorsteinen så nær som til en U bestående av en kortside og hva jeg nå trenger å ha igjen på langsidene for å ha tilstrekkelig bredde for å få plass med innsatserør. Murer opp ny kortside mot den lille resten av langsidene. Tilbake blir nå en skorstein på kanskje 700x400 (mot 700x1200).

Ved siden av / i tilknytning til den nye skorsteinen bygger man en sjakt kun beregnet som stamkanal for vann/el.

Når det gjelder FTX så har vi nylig installert fjernvarme og har jo definitivt til hensikt å helt stole på vannbåren varme ved hjelp av elementer.

Jeg synes det høres bra ut med doble ventiler i alle rom som krever ventilasjon istedenfor.

Ventilasjon er jeg ikke i det hele tatt god på, og det skal jeg lese mer om før jeg i det hele tatt nærmer meg en beslutning om hvordan jeg skal gjøre på det punktet.
 
ThomasN skrev:
Kanskje sånn:
Gjeldene FTX så har vi nylig installert fjernvarme og har jo definitivt for avsikt å helt stole på vannbåren varme vha. element.

Jeg synes det høres bra ut med doble ventiler i alle rom som krever ventilasjon i stedet.

Ventilasjon er jeg ikke alls god på og det skal jeg lese mer om før jeg engang nærmer meg en beslutning om hvordan jeg skal gjøre på det punktet..
Et normalt FTX-system "forvarmer" bare den innkommende uteluften med varmen fra den utgående "forbrukte gamle" luften. Det er et energimessig godt valg, uansett varmekilde.

(Det finnes også mer avanserte alternativer som avtrekksvarmepumper som du kanskje tenkte på, men det blir neppe noe godt valg når du bruker fjernvarme).
 
norrbottenstorpet skrev:
Et normalt FTX-system "forvarmer" bare den innkommende uteluften med varmen fra den utgående "forbrukte gamle" luften. Det er et energimessig godt valg, uansett varmekilde.

(Det finnes også mer avanserte alternativer som avtrekksvarmepumper som du kanskje tenkte på, men det blir neppe et godt valg når du kjører fjernvarme).
Aha, ok. Da høres det interessant ut.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.