4.113 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
I stedet for dobbel gips i tak - fibercementplate?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 innlegg
Jeg prøver å finne håndfast informasjon og anbefalinger, men går bet.
I garasjen og verkstedet som ligger i kjelleretasjen under boligdelen var det tenkt at jeg skulle sette dobbelt gips som brannvern, men vurderer om ikke fibercementplate, type Minerit, er et bedre valg. Med tanke på at det skal herjes og brytes i garasjen, vil gipsen uunngåelig bli skadet før eller senere. Et lag fibercementplate er jo betydelig mer robust og ser ut til å være tilstrekkelig som brannvern i samme klasse som dobbelt gips. Det vil også bli installert sprinklere i taket som ekstra beskyttelse.
At det synes skruehoder og skjøter spiller ingen rolle i dette området. Jeg maler over platen med hvit maling. Det får være nok.
Noen som har gjort dette, har anbefalinger eller fraråder helt?
I garasjen og verkstedet som ligger i kjelleretasjen under boligdelen var det tenkt at jeg skulle sette dobbelt gips som brannvern, men vurderer om ikke fibercementplate, type Minerit, er et bedre valg. Med tanke på at det skal herjes og brytes i garasjen, vil gipsen uunngåelig bli skadet før eller senere. Et lag fibercementplate er jo betydelig mer robust og ser ut til å være tilstrekkelig som brannvern i samme klasse som dobbelt gips. Det vil også bli installert sprinklere i taket som ekstra beskyttelse.
At det synes skruehoder og skjøter spiller ingen rolle i dette området. Jeg maler over platen med hvit maling. Det får være nok.
Noen som har gjort dette, har anbefalinger eller fraråder helt?
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Hjelper dette? Siden 11.
http://www.cembrit.se/Files/Filer/SE/Broschyr/Br_Minerit_Normal.pdf
http://www.cembrit.se/Files/Filer/SE/Broschyr/Br_Minerit_Normal.pdf
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 innlegg
Søren! Den leste jeg i, men hadde vel tydeligvis øynene bak. Det funker altså med en (1) 12mm plate for EI30 i mitt tilfelle.
Tusen takk!
Tusen takk!
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Fläktkonvektor istället för radiator i sovrum?
Värme allmänt -
Konsekvenser av att koppla in induktionsspis 400 2N~ istället för 400 3N~
El -
Dobbeltfaset endenot i stedet for rupanel?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Dubbelt upp med K24 istället för limträ..?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dubbel gips istället för spån+gips ?
Golv