Hei
Jeg holder på å bygge et tunnelveksthus der takstolene er laget med pløyd 70x28 virke.
På grunn av tykkelsen kan jeg ikke bruke ankarskruer til beslagene i vinklene. Jeg har tenkt å bruke plankebiter imellom for å gjøre det tykkere, men jeg vet ikke.
Finnes det noen skruer som fungerer omtrent like bra til beslag som ankarskruer, som er kortere?

28x70 som takstoler høres veldig spinkelt ut.

Om det er noen meters spennvidde og man sikrer opp for vri og sidebøy kanskje det holder. Men ville nok kalt det for "stående planke" i stedet for "takstol" ;)

Uansett, om skruene går gjennom er det bedre å ha en planke på baksiden enn imellom.

Sist redigert:
Selv jeg synes treverket høres litt spinkelt ut, noen grunn til å ikke gå opp litt i dimensjon? Ellers som MagHam sier, planke på baksiden.

Gjennomgående skrue og mutter.
F.eks. 5x40 + M5 låsemutter og skive.

Hva er det som er spesielt med ankarskrue? Jeg bruker bra skrue f.eks. SPAX.

Protte

prototypen skrev:
Vad är det för speciellt med ankarskruv?
At den har riktig diameter for hullplater.
Tilpasset lengde for 45 tykkelse
Gjenget nesten hele lengden
Ofte varmforzinket selv om unntak finnes.

Protte@
Du kan bruke annen skrue som klemmer godt i hullene. Men bygge blir ikke "fagmessig" selv om det blir like sterkt. En terrasse-skrue som VSB Turbo fungerer om du bruker ca. 50% flere enn de foreskrevne ankarskruene. Den finnes i 30mm lengde om TS vil ha et alternativ. Dessverre ikke helgjenget.

Det går an å bruke ankerspiker som man klipper av til riktig lengde. En variant som jeg kanskje ville prøvd bare fordi den estetisk kan være interessant er å kaldnagle med ankerspiker. Forbor alle hull slik at spikerplatene ligger rett mot hverandre med en noe mindre bor. 4mm f.eks. Slå gjennom ankerspiker så de går gjennom begge platene. Ha noen som holder imot med en slegge på innslagssiden og slå til ankerspikeren slik at de flates ut utenpå platen på den andre siden. Bør sitte like bra eller bedre enn gjennomgående bolt. Men blir mye penere.

Hilsen Findus

findus42 skrev:
...Ha noen som holder imot med en slegge på innsalgssiden og slå til ankerspiken slik at de flates ut utenpå platen på den andre siden. Burde sitte like bra eller bedre enn gjennomgående bolt. Men blir mye penere.

Mvh Findus
Men det virker 10 ganger mer omstendelig.
Har ikke prøvd å nite ankerspik, fungerer det virkelig? Det avhenger jo av materiale og herding.

Ikke jeg heller :D. At ingenting er prøvd har aldri hindret meg. Må sannsynligvis kappe av spissen. Bruker jeg "feil" skive, blir det varmt så eventuell herdning blir ødelagt. Litt testing så går det kanskje å finne en vei... Eller så går man og kjøper nitar i stedet ;)

Mvh Findus

Sist redigert:
Takk for svarene.
Løste det med små trebiter imellom rett og slett.

Jo, sikkert litt spinkelt virke egentlig, men 45 føltes på den andre siden veldig massivt. De sitter 1.3 meter fra hverandre, med en "nock" imellom på hver takstol.
Helt feil betegnelser sikkert, kan egentlig ingenting. Men det blir nok bra likevel, får vi håpe!

Har et spørsmål på samme tema.

Jeg skal bytte ut reglene til garasjeporten, ettersom disse har begynt å bli dårlige i underkant. De eksisterende reglene er 45x120 og de nye skal ha samme dimensjon. Reglene er ca. 220 cm høye og sitter med 120-siden mot veggen. Den horisontale er ca. 250 cm lang. Disse skal skrus fast i veggen med fasadeskruer, 10 x 120.

Selve porten (som er ganske gammel men fungerer ennå bra) sitter i sin tur fast i reglen med vinkeljern, ca. 45x45. Vinkeljernene er festet med skruer, 5x40 fra begge sider av vinkeljernet. Da jeg skulle kjøpe nye regler og skruer, fikk jeg rådet om å bruke ankarskrue for å montere vinkeljernet i reglen. Slike har jeg igjen fra byggingen av tredekket, men de føles litt klene. Dessuten er hullene på den ene siden av vinkeljernet forsenket, noe som i det minste vil se stygt ut med en ankarskrue.

Så hva er egentlig poenget med en ankarskrue? Jeg innser jo at den kortere modellen ikke kan være lenger enn 40 mm (siden reglen er 45 mm), men er det noe som hindrer meg i å heller bruke en vanlig treskrue med forsenket hode, si 5x40? Og er det noe som hindrer meg i å på den andre siden av vinkeljernet (der jeg har 120 mm regel å skru i og skruehullene ikke er forsenket) ta en fransk treskrue (eller lignende skrue med sekskanthode), typ 6x90?

Nå skal det jo sies at de gamle (etter mitt syn klenete) skruene antagelig har fungert i seksti år, men når man først gjør det om kan man like gjerne gjøre det ordentlig.

prototypen prototypen skrev:
Hva er det som er spesielt med ankarskrue? Jeg bruker bra skruer f.eks. SPAX.

Protte
Ankerspiken har en radius under hodet så den skal tåle klippekraft fra platebeslag. Sammenlignet med en vanlig spiker eller skrue er det en mer eller mindre direkte overgang til mindre diameter under hodet.

Bra ankarskrue skal også være av selvborende type (med snitt i spissen) for å ikke sprekke virket når man er nær en kant.

Aha, det ser jeg jo nå at de er ganske kraftige akkurat under skallen.

Dog har det dukket opp et problem til, og det er at en gummilist løper tett inntil vinkeljernet på den siden hvor hullene er forsenket. Hvis jeg ikke bruker forsenket skrue der, vil listen slå i skruehodet hele tiden, men jeg antar at det burde holde selv om jeg ikke bruker ankarskrue akkurat der?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.