Jeg holder på å renovere vår andre etasje i 1,5-planshus.

Har isolert, lektet og trukket strøm.

I hvilken rekkefølge skal jeg fortsette? Det som gjenstår å gjøre er å gipse tak, skråtak og vegger samt sette opp stendere for innervegger for barnas rom og bad.

Min tanke var å gipse hele taket og skråtaket først for deretter å sette stendere i tak og gulv for å bygge innervegger.
Men er det nok å feste den øvre stenderen i taket gjennom gips + lekter (45 mm i tak, 28 mm i skråtak)?

Eller bør jeg sette stenderne i taket allerede nå, før gipsing? Og deretter gipse rundt dem som man sier?
Men dette føles spontant mer kronglete...

Alle innervegger vil ikke havne akkurat ved bærende takstoler, så uansett vil jeg måtte nøye meg med å feste dem mot lektepanel.

Renovering av overetasje med synlige takbjelker, isolering og trekonstruksjoner. Verktøy og materialer er synlige i bakgrunnen.

kulle
M Metroid skrev:
Min tanke var att gipse hele taket og skråtaket først for deretter å sette lekter i tak og gulv for å bygge innervegger.
Men er det nok å feste den øvre lekten i taket gjennom gips + spredt (45 mm i tak, 28 mm i skråtak)?
(y)

Jeg hadde også gipset taket først, må jo være betydelig smidigere.
Lykke til!

X xLnT skrev:
Jeg hadde også gipsa taket først, må jo være betydelig mer smidig.
Lykke til!
Det ble tak først og skråvegg etterpå, så tar vi innervegger deretter. Vi droppet å sette stål i gipsskjøt, får håpe det holder med sparkel - våtromslimt papirremse - sparkel og deretter eventuelt noe mikrolitduk.

Ganske stor skjøt noen steder mellom tak og skråvegg da det var vanskelig å ta hensyn til alle vinkler og kapping av plater. Blir nok å begynne med grovsparkel for å fylle ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.