Hei

Jeg har noen spørsmål angående den byggetekniske delen når det gjelder dampbarriere eller ikke.

Vi skal bygge et nytt anneks på 15 kvm i lafteverk.
Vi har tenkt å innrede den med en badstue på ca. 5 kvm med egen inngang i den ene delen med skillevegg, og resten av området blir hjemmekontor med egen inngang.

Planen er å bygge den med 45x95 i stenderne og 45x120 i bjelkelag samt 45x220 i takstolene.
Formen blir i pulttak, badstuen vil ha elektrisk ovn samt en elektrisk radiator, hjemmekontoret får også en radiator.

Annekset vil holde en grunnvarme på ca. 15 grader og litt varmere de dagene vi bruker kontoret.

Mitt spørsmål og tanke er om dere ville valgt å bruke en dampbarriere i plast eller dampbrems eller latt være og la hele huset puste i stedet på grunn av tykkelsen på veggene?

Det finnes også badstufolie, men hvis jeg velger det alternativet, er kanskje risikoen at jeg får kondensproblemer i skilleveggen mellom badstuen og hjemmekontoret?

Badstuen kommer vi til å bruke 1-2 ganger i uken og kontoret 2-3 ganger i uken.

Hvordan ville dere løst det for å unngå potensielle fuktproblemer?

Ser frem til litt gode innspill :)

I bastudelen bør du bruke bastufolie for å holde fuktigheten ut av veggene.

Du vil ha arbeidsdelen oppvarmet og tilføre fuktighet ved å oppholde deg der. Da er det passende å sette plast i ytterveggene.

I skilleveggen mellom badstue og arbeidsrom skal du bare ha bastufolie på badstusiden, ingen plast på siden mot arbeidsrom, det fyller ingen funksjon og kan stenge inne fuktighet.

C Carlito skrev:
Hei

Jeg har litt funderinger angående den byttekningiske biten vedrørende diffusjonssperre eller ikke.

Vi skal bygge en ny bod 15 kvm i løsvare.
Vi tenker å innrede den med en badstue på ca 5 kvm med separat inngang i den ene delen med skillevegg, resten av arealet blir hjemmekontor med egen inngang.

Planen er å bygge den med 45x95 i stenderverket og 45x120 i bjelkelag samt 45x220 i takstolene.
Formen blir med pulttak, badstuen får elektrisk ovn samt en elektrisk radiator, hjemmekontoret får også en radiator.

Boden vil holde en grunnvarme på ca 15 grader og litt varmere dagene vi bruker kontoret.

Mitt spørsmål og fundering er om dere ville ha valgt å bruke en diffusjonssperre i plast eller dampsperre eller droppet det og latt hele huset puste i stedet på grunn av tykkelsen på veggene?

Det finnes også badstufolie, men hvis jeg går for det alternativet er risikoen kanskje at jeg får kondensproblemer i skilleveggen mellom badstuen og hjemmekontoret?

Badstuen kommer vi til å bruke 1-2 ganger i uken og kontoret 2-3 ganger i uken.

Hvordan ville dere ha løst det for å unngå eventuelle fuktproblemer?

Ser frem til litt gode innspill :)
Hvordan gikk det, har du kommet i mål med prosjektet? Jeg går med de samme tankene som deg så det hadde vært gøy med litt inspirasjon!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.