Hei,

Har en alkove i gangen der jeg gjerne vil sette opp hylleplan. Hyllene må kunne bære en del, og jeg har tenkt at de kan hvile på lister på de tre sidene av alkoven. Hyllene er tenkt å erstatte hattehyllen som sitter der nå. Men den ene siden består av et skap bygget på 60-tallet, med andre ord en festeflate bestående av to lag masonitt med luft mellom.

Skapene har jo en ramme som eventuelt kunne brukes for å skru fast listene i, problemet er at alkoven er dypere enn hva jeg ønsker hyllene, så listen måtte strekke seg hele veien mens hylleplanene ville gått omtrent halvveis ut, noe som ikke ser så pent ut.

Finnes det en måte å feste listene i siden av skapet selv om listen ikke strekker seg hele dybden? Jeg antar at det kunne gå å bruke et konstruksjonslim av noe slag, men da blir det en permanent løsning, og hvis man vil fjerne hyllene må hele skapsiden rives.

Edit. Et alternativ kunne også være å sette opp en plate utenpå skapveggen. Skru fast platen i rammen av skapet og deretter feste listene i platen. Det blir riktignok en litt større jobb med maling osv., og jeg måtte fått til en fin løsning mot taket. Der er det gamle taklister med profil som platen delvis ville dekke, så hvis det finnes andre måter, ville det være å foretrekke.
 
Sist redigert:
Düsseldorff
Går det an å sette en list inne i garderoben som du deretter skrur fast den kortere listen på utsiden i?
 
  • Liker
Jokmok
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Går det å sette en list inne i garderoben som du så skrur fast den kortere listen på utsiden i?
Hm, interessant tanke. Det skulle kanskje kunne funke, er litt redd bare for holdfastheten. Belastningen blir vel da ganske stor lengst ut på skruen så å si om jeg forstår ditt forslag rett. På den andre siden blir det jo en "spenneffekt" mellom listen på innsiden og listen på utsiden så det kanskje ville funke.
 
  • Liker
Düsseldorff
  • Laddar…
T
Om du har en list på innsiden og en på utsiden så vil belastningen bli på skruen og hullene på masonitten, og der er masonitten ganske sterk så det burde ikke være et stort problem med mindre du hadde tenkt å ha det som lagerhylle for stålprodukter.

Skulle det være så at du fester det med konstruksjonslim så burde det fortsatt gå an å fjerne dem uten å ødelegge garderoben, men det kan være nødvendig med sparkling, sliping og ommaling etterpå. Brekker man litt i listen og skjærer med en brytebladkniv eller sliper en sparkelspade så burde det så gå greit å skrape bort limet og male.
 
  • Liker
Jokmok
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Om du har en list på innsiden og en på utsiden så vil belastningen bli på skruen og hullene på masoniten, og der er masoniten ganske sterk, så det burde ikke være et stort problem med mindre du tenkte å ha det som lagerhylle for stålprodukter.

Skulle det være slik at du setter det med konstruksjonslim, så burde det fortsatt gå an å fjerne dem uten å knekke garderoben, men det kan trenges sparkling og sliping og maling etterpå. Bryter man litt i listen og skjærer med en brytebladkniv eller sliper en sparkelspade, så burde det så gå bra å skrape bort limet og male.
Helt riktig, belastningen blir på skruen og hullet på utsiden av garderoben. Det var det jeg tenkte, men beskrev dårlig.

Men hvis masoniten og skruene skulle tåle belastning rett ovenfra som det vil bli hvis man skulle sette en list på innsiden, finnes det da ikke noen passende plugg man kunne bruke for å få samme effekt? I prinsippet blir jo all belastning på skruen og det ytterste hullet som du skriver, og en form for plugg og skrue i ytre masoniten ville vel da få samme effekt? Eller ville spenningspresset mellom listene bidra med ekstra bæreevne, slik at den løsningen likevel er å foretrekke?

Ok, så lim er kanskje ikke helt utelukket da. Det vil jo bli skruehull uansett som jo selvfølgelig også trenger å fikses opp ved fjerning.
 
T
Jokmok Jokmok skrev:
Helt riktig, belastningen blir på skruen og hullet på utsiden av garderoben. Det var det jeg tenkte men beskrev dårlig.

Men om masoniten og skruene skulle fikse belastning rett ovenfra som det vil bli om man skulle sette en list på innsiden, finnes det da ikke en passende plugg som man kunne bruke for å få samme effekt? I prinsippet blir jo all belastning på skruen og det ytterste hullet som du skriver og en eller annen form for plugg og skrue i ytre masoniten ville vel da gi samme effekt? Eller ville spenningstrykket listene imellom bidra med ekstra bæreevne så den løsningen likevel er å foretrekke?

Okei, så lim er kanskje ikke helt utelukket da. Det vil jo bli skruehull hvis ikke annet som jo så klart også må gjøres pent ved fjerning.
Jeg gjetter at en molly eller et annet gipsanker kan fungere avhengig av hvor tykk garderobesiden er. Eller gjennomgående skrue med skiver.
 
  • Liker
Jokmok
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jeg gjetter at en molly eller annen gipsanker kan funke avhengig av hvor tykk skapssiden er. Eller gjennomgående skrue med skiver.
Japp, det er jo også en idé. Gjennomgående skrue med skiver og mutter. Takk for input!
 
De fleste lim løsner ved varme så en oppvarmet sparkelspade bør fungere også på konstruksjonslim om du vil fjerne dem i fremtiden. Test på litt spillvirke.
Ellers skru bare fra innsiden av garderoben med treskruer med stort hode og/eller skive.
Det går an å sette noen klikk lim om man ikke stoler på skruen.
 
  • Liker
Jokmok
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.