Holder på å bygge et hjørneskap der jeg akkurat nå skal montere hyller. Vil om mulig sette opp hyller uten å måtte ha konsoller under som kan være i veien. Det blir et hjørne der den ene hyllen hviler på støtter i begge kortendene og der jeg tenker at den tilstøtende hyllen skal hvile på den tidligere nevnte hyllen. Finnes det noen type holder for hyllen som jeg kunne bruke som gjør at man kiler fast en hylle mot en annen? Alternativ som jeg ser er å feste en flatjern i underkant, men da legger jo all vekt på skruene, noe jeg antar ikke er bra.
Hadde jeg bygget spiskammer selv hadde jeg nok gjort det enkelt for meg og bare satt hyller på respektive langside og festet i kortsidene, omtrent som du allerede har gjort. Deretter annet hvert hylleplan, noe som riktignok fører til at det blir lavere høyde i hjørnet.
Neste idé hvis du vil ha hyller som går over hjørnet, men unngå konsoller, er å ta flatjern som du tenker, men frese inn i 45 graders vinkel. Da får du ingenting som stikker ned, samtidig som ytterkantene på flatjernet hviler på bitene dine som er skrudd i veggen.
Trenger vel ikke freses inn heller egentlig da de ikke bygger så mye, men synes at flatjern er ganske stygt når det er treverk ellers.