Hei!

Jeg tenker å bygge en hylle over skrivebordet. Med belysning, derav ramme. Men jeg trenger tips på hvordan jeg skal lage avrundingen mellom kort- og langside på beste måte? Hyllen består av 12mm MDF og 44x15 som sarg.
Det brunfargede på bildet er mitt hodebry.
Hvordan ville dere gjort det?

Design av en L-formet hylle i MDF med brunt rundet hjørne, målingene viser lengder på 1200 mm og 1500 mm.

Sporadisk MDF pleier man vel å kunne bøye med omtrentlig 1dm radius

Jeg hadde nok limt sammen materiale (i passende form, for eksempel en blokk) og saget ut svingen med stikksag/båndsag

Tror det er for dypt for min stikksag, men jeg skal sjekke. Føles uansett vanskelig å få det jevnt med sliping. :(

3 mm masonitt som du lagvis limer i ferdig bøyd form?

Om man f.eks. skjærer ut riktig form fra 2 stk MDF-plater, legger noen lekter eller en planke mellom for høyden sin skyld, og bruker som form og mothold for et par tvinger. Lim sammen noen strimler med masonitt og tving fast mot formen før limet har tørket.
Kan det funke?

henke_karlsson skrev:
Jeg hadde nok limt sammen material (i passende form, f.eks. en blokk) og saget ut svingen med stikk-/båndsag
Og har du ingen båndsag så tar du med deg "blokken" og en pose boller til nærmeste snekkerverksted. :)

Lim lim MDF og fres en ytre radius og en indre radius for å få en bøy.
Hvis det skal males.

Hvis det skal være trerent må du ta en homogen trebit som du freser en list av.

F.eks. en stag fra et sentrumpunkt til noe feste på overfresen, enkelte freser leveres med slikt stag/stang.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.