Hei,

Kanskje et dumt spørsmål, men en vanlig måte å støpe stolper på ser ut til å være med papprør. Men hvilken funksjon fyller røret? Pappen vil jo råtne og etterlate et rom?

/peter

Rørets oppgave er å holde betongen på plass til den har herdet. Grunnen til at rørene er i papp, mistenker jeg, er at de er lette å kappe og håndtere ellers.

S
Som Fotografen sier
Papprør brukes til plinter ved støping og kan sitte igjen eller bli revet bort, det med råtne og etterlate rom
er ikke noe som regnes med, men det går an å bruke hva som helst til form, bygge selv i tre, grove avløpsrør, spirorør etc.

S skutten11 skrev:
Som Fotografen sier
Papprør brukes til pilarer ved støping og kan sitte igjen eller rives bort, det med å råtne og etterlate rom
er ikke noe man regner med, men det går an å bruke hva som helst til form, bygge selv i tre, grove avløpsrør, spirorør osv.
Jeg tenker mest at om man vil ha en maksimalt stabil pilar så borer man et rundt hull og heller i betong direkte i hullet. Dermed maksimal stabilitet mot bakken siden man støper mot fast mark som ikke er oppgravd, heller ikke rør som råtner bort. Om man uansett skal grave et stort hull så kan man jo like gjerne sette ned en ferdig pilar.

Om marken medfører at det er mulig så er det nok ingen dum idé. I praksis fungerer det nok ikke på særlig mange steder.

Jeg gjør bare så nå, borer og støper direkte i hullet.

Men ofte skal man jo også støpe plinten et stykke opp fra bakken, om ikke annet så er det veldig praktisk om man skal sørge for at alle plinter er på samme nivå.

P
Nettopp. Røret trenger jo ikke gå hele veien ned til bunnen av hullet hvis det står stødig.

P pbol skrev:
Jeg tenker mest at om man vil ha en maksimalt stabil pilar så borer man et rundt hull og heller i betong direkte i hullet. Dermed maksimal stabilitet mot bakken siden man støper mot fast jord som ikke er gravd opp, heller ikke rør som råtner bort. Om man uansett skal grave et stort hull, så kan man jo like gjerne sette ned en ferdig pilar.
Av hva jeg har lest og lært meg, virker det kun å Handle om å minske mengden betong man bruker. Med et rør vet du at det blir en pilar der all betong sitter sammen stødig. Støper man direkte i mark, vil det nok finnes noen smalere deler betong som ikke gir noen støtte. Samtidig blir pillaren formet etter hullet, og bør som du sier gi mer støtte.

• Liker
svirrsvirr
  • Laddar…
P pbol skrev:
Jeg tenker mest at om man vil ha en maksimalt stabil plint så borer man et rundt hull og heller i betong direkte i hullet. Dermed maksimeres stabiliteten mot bakken siden man støper mot fast mark som ikke er oppgravd, og heller ikke rør som råtner bort. Om man likevel skal grave et stort hull så kan man jo like gjerne sette ned en ferdig plint.
Støper man plint for mer seriøse ting som f.eks. husgrunn så skal plintene arméres og også helst stå på en "plate". Jeg støpte f.eks. 12 stk plinter der bunnen er en plate 500x500 nettingarmert med 4 stk 8mm jern oppover i røret som var 1200mm langt (gravde ned til 1400 og bunnet med singel pluss pakket singelen.

Dette på mark som ikke var telefarlig (sand og grus) Men så har utbyggingen ikke sunket en mm engang.

Borer man et hull og fyller så er det dessuten vanskelig å få bort evt. luftbobler fra betongen. Jeg var vel litt overambisiøs da jeg fikk låne hjem en liten vibrator som passet i rørene så plintene ble dessuten "pene" og glatte helt uten bobler. Hyggelig for den delen som synes over bakken.

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
P pbol skrev:
Jeg tenker mest at om man vil ha en maksimalt stabil søyle så borer man et rundt hull og heller i betong direkte i hullet. Dermed maksimal stabilitet mot bakken siden man støper mot fast grunn som ikke er oppgravd, heller ikke rør som råtner bort. Om man likevel skal grave et stort hull kan man jo like gjerne sette ned en ferdig søyle.
Kan man graver man bare et hull og støper i, problemene er at det går med mer betong og at man ikke kan støpe høyere enn bakkenivå.
På flere steder har jeg satt ned ferdige søyler, supersmidig, men de havner ikke frostfritt......Papprør kan man få nøyaktig der man vil og i nøyaktig riktig høyde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.