Hei!

Kjøpte mitt første hus forrige sommer. Visste at det hadde vært problemer med krypkjelleren tidligere, men en luftavfukter var installert og takstmannen bemerket bare på lukten (noe jeg ikke syntes var noe problem). Han nevnte at gulvbjelkene var misfarget, men ikke noe å bry seg om....

Uansett, så har min luftavfukter kapitulert. Noe som har fått meg til å bli moderat bekymret over hva som skjer der nede.

Det jeg vil finne ut er om bjelkene faktisk er misfarget eller om det er en slags mugg. Kanskje behandlet på en måte, siden det bare er overfladisk? Huset er fra -68.

La fantasien flomme!

1. Denne fargen er gjennomgående. Dog ser det ut som enkelte partier er helt svarte.

Mørkfargede gulvbjelker i krypkjeller med svarte partier og kabel langs dem. Potensiell misfarging eller tegn på mugg, fra hus fra 1968.

2. Merkelig greier?

Krypkjeller med mørkfargede bjelker, noen områder helt svarte. En hvit kabel er synlig langs høyre side av bildet.

3. Hva skjer egentlig her? Tjæren fra svillpappen som tar over planken?

Bilde av en krypkjeller med en trebjelke som viser misfarging og mulige tegn på fukt eller tjære fra syllpapp.

4. Bjelkene opp mot luken ser ut til å ha "klart" seg.

Trekonstruksjon i krypkjeller med lyse og mørke misfargede bjelker, potensielt på grunn av tjære eller fuktproblemer.

Fargen på bjelkene ser ut til å være mørkere i én del av krypkjelleren.

Svøm rolig!

Kan legge til at tilliten til takstmannen ikke akkurat er høy siden jeg etter renovering av overflatene har funnet en jævla masse djevelskap....

For meg ser det ut som man har impregnert treverket med cuprinol.

Også for min del ser det ut som impregnering. Dog vet jeg ikke om det er Cuprinol.

Hva lukter det av treet? Kan være tjære blandet i terpentin eller spillolje også.

Det ser ut som om trossbotten er laget av asfaboard. Den er beryktet for å henge ned mellom bjelkene slik at store hull åpner seg mellom platene. Fri vei for mus. Har sett skrekkeksempler. En type oppdrag som ingen vil ha, er å utbedre den slags feil i gamle fundamenter. Ligge og isolere om nedenfra når knapt nesen får plass... mmm...

VH/Findus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.