Jeg er litt nysgjerrig og lærer gjerne mer, så det er et ærlig spørsmål. Når må eller bør man ha trykkimpregnert?

Når jeg har lest om f.eks. laftede hus og gamle bygninger (f.eks. en låve eller stabbur), så kan jo de overleve veldig lenge uten trykkimpregnert så lenge det er bygget fornuftig. Nå føles det som at det brukes overalt så snart det er noe som skal være utendørs. Kanskje av frykt/usikkerhet, av uvitenhet eller fordi det selges inn av byggevarehandelen?

Så hva tenker dere med mer erfaring? Når trengs det egentlig?

• Liker
Stefan 78
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Jeg er litt nysgjerrig og lærer gjerne mer, så det er et ærlig spørsmål. Når må eller bør man ha trykkimpregnert?

Når jeg har lest om for eksempel laftede hus og gamle bygninger (for eksempel en låve eller stabbur), så kan de jo overleve veldig lenge uten trykkimpregnert så lenge det er bygget fornuftig. Nå føles det som at det brukes overalt straks det er noe som skal være utendørs. Kanskje av frykt/usikkerhet, av uvitenhet eller fordi det selges inn av byggevarehandelen?

Det trengs når konstruksjonen har markkontakt på noen måte. Det trengs også hvis du har endetre som er ubeskyttet.

En terrasse tror jeg ville fungert nesten like lenge hvis den ble bygget av ubehandlet furu som av trykkimpregnert terrassebord. Bjelkene til terrassen er trolig fornuftig at de er av trykkimpregnert virke, spesielt hvis de har markkontakt.

• Liker
Tombrittberg og 1 annen
  • Laddar…
Men om reglene på terrassen ligger på markstein, med sykkelpapp mellom? Ville det fungere med vanlig trevirke da?

Edit: fungerer gjør det jo, men hvor lenge? :)

Problemet med å sammenligne med gamle bygninger er at de som råtnet bort ikke står igjen av nettopp den grunnen. Du ser altså først og fremst de som har hatt best forutsetninger. Så er trevirket i dag generelt sett dårligere enn før.

• Liker
Tombrittberg og 3 andre
  • Laddar…
Når jeg har lest om for eksempel laftede hus og gamle bygninger