Å søke om en forhåndsuttalelse tror jeg er gebyrfritt.

Skier12345 skrev:
Å søke om en forhåndsavgjørelse tror jeg er avgiftsfritt.
...og en god måte å ende opp i en endeløs diskusjon og administrasjon. Ingen har vondt av at yrrol sjekker filmruller i sin kjeller.

Yrrol.

Hvis du vil, så kan du. Det er flere ikke-proffer her på forumet som har gravd ut og støpt mur. Visst er det litt arbeid, men ingenting uoverstigelig. Ser ut som et perfekt sted for en kino.

Jeg sier det slik: Sett i gang for pokker.

Byggelov: Ville du skaffet byggelov for å pusse veggene, rulle ut et teppe og sette inn en sofa slik som det ser ut nå? Nei. Hvorfor da gjøre det bare fordi du har en halvmeter høyere takhøyde.

Beklager MatihiasS men byggetillatelse trengs når: bygningen får vesentlig endret virksomhet, ikke bare fordi den endrer størrelse eller utseende. Klart at Yrrol kan lage en kinosalong om han vil. Påpekte bare at det kan bli unødvendig dyrt i ettertid.

Skier12345 skrev:
Beklager MatihiasS men byggesøknad trengs når: bygningen får vesentlig endret virksomhet, ikke bare fordi den endrer størrelse eller utseende.
Klart at Yrrol kan lage en kinosal om han vil. Påpekte bare at det kan bli unødvendig dyrt i etterkant.
Jeg vet at loven foreskriver byggesøknad men det betyr jo ikke at man ikke kan gi blaffen i det for å spare både seg selv og andre tid og penger.

Skier12345 skrev:
Kan dessuten være slik at kommunens avløp ikke ligger dypt nok for å kunne koble til sluk fra den nye kjelleren.
Det går jo an å håndtere ved å sette inn en ekstra brønn med en dykkpumpe før rensebrønnen...føles ikke som en stor greie sammenlignet med resten av prosjektet.
Men har du altså privat avløp også, Yrrol?

JanneL skrev:
? En lenke, til en som har orket å gjøre det du tenker: [lenke]
Symptomatisk nok ser det ut til å ha stått stille en stund nå, i hvert fall bloggoppdateringene...

Y
Farzan skrev:
Men har du altså eget avløp også, Yrrol?
Yep, eget vann og avløp. bor jo på bondegård ;)

Unnskyld den "dumme" kommentaren.

Visste du at du har spøkelser der inne =) (Alle de runde flekkene på bildet tolker noen som spøkelsesfenomener.) Hva er forholdene i rommet i dag? (Tørt, fuktig, støvete ....) Bare for å ha ammunisjon mot stolerne fremover ... :)

Høres jo ellers ut som en hestejobb å grave ut kjelleren.

Er det en bondegård så er det vel sannsynlig utenfor detaljregulert område. Da er det vel ikke noen større risiko for at noen noensinne kommer til å krangle om byggetillatelse for kjelleren..?

Y
shieldfire skrev:
Beklager den "dumme" kommentaren.

Visste du at du har spøkelser der inne =) (Alle de der runde flekkene i bildet tolker enkelte som spøkelsesfenomener.) Hva er forholdene i rommet i dag? (Tørt, fuktig, støvete ....) Bare for å ha ammunisjon mot tullinger i fremtiden ... :)
spøkelsesfenomen?

dreneringen rundt huset funker, det har likevel vært en tykk jungel på den siden, så bakken var veldig fuktig (dog ikke 20 cm nærmest huset). det har manglet varme i huset i noen år. Visst ventilasjoner kan ha fått stryk så de ikke slipper gjennom full kapasitet med luft. For øvrig vet jeg ikke, vært redd for at det der er mugg, har ikke orket å ta bilde igjen nå et halvt år senere.

ikke følt for å krype ned derunder heller for å skrape på det som jeg ble rådet å gjøre for analyse om det er mugg eller ei.

Farzan skrev:
Er det en bondegård så er det vel sannsynlig utenfor detaljplanelagt område. Da er det vel ikke noen større risiko for at noen noen gang kommer til å krangle om byggetillatelse for kjelleren..?
ah, for så vidt, men jeg vil alt være seriøs og søke i så fall.

Sist redigert:
Spøkfenomenene er bare vanlige dampartikler i luften.

Lol - jo. Det er jo en vettig forklaring... forsøk fremføre den til de frelste :)

Synes det ser ut som et spennende prosjekt!! Et hestearbeid virkelig, men du har jo forutsetninger for å gjøre huset utrolig mye mer brukbart med et solid rom i kjelleren. Som ved alle andre bygg gjelder det vel å planlegge inn i minste detalj, multiplisere den tiden med fem og vurdere om man synes det er verdt å legge inn det antallet timer.

OT: det kan jo ikke være folk som noen gang har brukt et kamera med blits som får for seg at blitsfotografert støv skulle være spøkelser. Det var faktisk blant det absolutt dummeste jeg har lest, mye skal man høre før ørene faller av... Eller lese før øynene faller ut kanskje det heter på internett-språk...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.